Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 18 april 2009

Av Kvasthilda - 18 april 2009 22:45


Som sagts tidigare. Vår porslinsblomma har haft ett par (i min näsa illaluktande) klasar med blommor. Idag nöp jag av den andra av dem för att slippa huvudvärken. Innan jag kastade dem i runda arkivet för gott, slängde jag dem i ett glas o fotograferade.




De är SÅÅÅÅ läckra!


Av Kvasthilda - 18 april 2009 21:12


Mellantjejen och jag går o väntar på att äntligen få se den sjätte filmen om Harry Potter och hans vänner, The Half-Blood Prince. Äldsta tjejen är den av oss som älskat HP från början, men efter att hon läste sista boken har hon helt lagt av. Hon formligen avskyr J.K Rawlings och hennes sätt att tackla kriget och alla Storpigans älsklingskaraktärer.


E-pigan o mamma älskar dem fortfarande oavkortat och fullkomligt och vi har ibland Pottermaraton hemma i soffan. Senast för ett par veckor sedan då tjejen varit hemma för sin halsfluss. Hon har dragit igenom hela Potter-serien, alla Pirates-filmerna (Johnny Depp ni vet) och alla Sagan om Ringen (kanske inte sista svängen, men de går emellanåt i hennes rum hör jag).


Warner Bros' hemsida har trailern för sexan uppe, tillsammans med en massa annat material. Medan man väntar på att filmen/trailen laddar spelas musik ur filmen. En omgjord version av Hedwig's Theme. Underbart. Jag älskar Potter-temat! Så fort filmen laddat klart och du trycker på playknappen softar musiken ut. Startar igen om man pausar.


 


Jag har läst böckerna, jag vet inte hur många gånger. Började läsa tredje boken, på svenska. Hade inte sett nån av filmerna då. Läste första och andra boken, fortfarande på svenska. Sen en sommar skulle jag jobba i en reception för ett öde kontorslandskap och beställde böckerna på engelska. Köpte en presentbox med de fyra första böckerna i pocket. Brittisk engelsk version, från Bloomsbury. Nu finns den givetvis i en större box, med alla sju böckerna; Adlibris.



Har även hört böckerna, x antal gånger, lästa av Stephen Fry och Jim Dale. Fantastiskt. Kan inte bestämma mig vem av dem jag föredrar!


Se här för en galen flash-video med min favorit, Professor Snape som nån tok satt ihop....


Får vi nu bara se nya filmen. SNART!

Av Kvasthilda - 18 april 2009 17:54


Lite fler gamla bilder. Vi har en fårhage i området där vi bor. Den hör inte till "vårt" område men gränsar till oss. Kvarterets ungar sprang där jämnt och klappade fåren, hjälpte till att hämta in förrymda lamm och annat.


Nyfikna rackare!  


Lillklimpen och ett av lammen.


E-pigans kompis och Nisse, eller Lillis som tjejerna döpte honom till.


 

Lillpigan med Nisse. Den stackars lille lammpojken vandrade mellan ungarna. Han kom springande när de kom till staketet, så kärleken var nog ömsesidig :-)





Av Kvasthilda - 18 april 2009 16:00

Hörde att domen fallit i rättegången mot PB-killarna. Det gick fort! Men helt sjukt. Nån jämförde PB med Google och andra sökmotorer. De ÄR ju en sökmotor. Faktiskt. Inget annat.

Trettio mille i böter! Ja. Tom Cruise har ju så lite pengar sen förut. Köper omslags-papper till julklapparna för tiotusentals kronor. En annan köper inte ens julklappar för de pengarna!

Än är Bayen up-and-running.

Av Kvasthilda - 18 april 2009 15:18


Neo har varit sjövild inatt.


Har varit upp på minst två hyllor i vardagsrummet. En vas låg omkullknuffad och en docka på golvet - från en hylla. Det låg en docka till på golvet - från en annan hylla. Kattrackare. Hade sina dampryck inatt innan jag stupade i säng.

Har hittat sin nattplats på hatthyllan också. Maken gillar inte att han ligger där, men det är lite svårt att sjasa ner honom på nätterna när vi sover!

Har stenkoll på allt som händer.


Fick ett stort brev igår och lämnade det öppet på en stol, ståendes. Katten måste undersöka saken och trasslade in sig i kuvertet.... Det hamnade upp-o-ner och han trampade på klisterremsan. Inte kul! För honom. Vi asgarvade, matte o jag.

Isch. Isch. Usch. Blä. Klister. Fastnar ju.







Se, kissen klistrade ihop kuvertet igen!


Åsså älskar han kartonger. Maken ska åka till fjälls i morgon och hade tagit upp lite grejer från källaren i en halv ölkartong. Kastade den på golvet för att se hur Neo reagerade. Swosh så låg han i lådan!

Vi ställde den i hans favorithörn. Där kan han ligga o spana på alla som kommer in genom ytterdörren (till höger i bild), rör sig i vardagsrummet (till vänster) eller kommer från köket (bakom ryggen på undertecknad).



Som sagt, stenkoll på allt!  

Av Kvasthilda - 18 april 2009 10:47

Det har alltså gått en vecka igen. Har knappt träffat min äldsta dotter. Blir så när man jobbar eftermiddagar, fast hon sover inte lika länge som sina syskon. I morgon åker hon "hem" igen. Hem till skolan och sista svängen före avslutningen. Går ut trean i år. Vad det blir sen får vi se.

Syrran ringde precis när jag lyssnade på snabbgenomgången (vaknade lite för sent för att vara med från start, nattens promenad tog ut sin rätt!), men jag fick dit det jag missade. En av mina gamla favoriter från Melodifestivalen 1975. Ska vi plocka körsbär i min trädgård, du o jag, Tra-La-La.... Det var inte syster yster som behövde hjälp den här gången utan en kompis till henne.

Käraste syster har varit med i ett av de direktsända programmen, var 17 de nu var nånstans... I Dalarna. Ludvika kanske? Dansbandsveckan? Kan det ha varit. Hon vann ett par biljetter i en frågetävling Dalaradion utlyste. Fick prata med Eldeman under en paus, men det kom inte med sen. Berättade att vi löser krysset ihop och han undrade varför inte jag var med. Nä, hon bor i Kiruna! Eller kanske var det i intervjun med Dalaradions kille, vem nu DET var. Tobias Gruhs? Lasse Svan? Nåja, skitsamma :-) Vet att hon pratat med Eldeman också.

Det går bra att lösa kryss ihop, trots att man bor 120 mil från varann - med hjälp av sms! Eller samtal om man nu hinner med det. Efteråt går det ju bra. Det är bara det att syrran (nästan) alltid löser via radion och jag via Internet, så mitt kryss slutar alltid långt efter hennes. Hon ringer ibland mitt i snabbgenomgången och jag ber henne vääänta!

Av Kvasthilda - 18 april 2009 02:37


Förb..... J*la.

?!)"=)" /¤Å"=(?!="(¤Å=")/¤?!"/¤`¤ ?!"#?!#%?&"?!?!?!?!"""%&&


Blir vansinnig! Har skavsår. Äger inget körkort och mellantjejen har varit ute på galej ikväll. Vaddå äter penicillin?? Promenera upp på stan för att möta upp. Tog en taxi hem. Har inte råd men mina fötter skriiiiker o gubben sover. Fattar han inte att han har jour när ungarna är ute? Han tog en bärs tidigare ikväll. Kan man inte göra. Inte med snorgärs på stan. Ikväll är det snorgärs. Min älskade unge är en riktigt skitunge ikväll. Skitförbannad. På allt. Ont i skallen och skavsår. Blir en kul vecka nästa, om inte skavsåret går över!


Nu ligger hon i säng o sover säkert redan. En annan stupar snart.


O katten har dampanfall. Allt är kanon.


Nä, går o sover så är allt bra i morrn. Förhoppningsvis. Älskar henne ändå :-)

Av Kvasthilda - 18 april 2009 01:29


 ... för dagen (natten). Den här är tagen i oktober om jag minns rätt. För minst fyra år sedan!

Solen på väg ner över bergen i fonden. Fotat genom vardagsrumsfönstret.




Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<<
April 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards