Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 28 april 2009

Av Kvasthilda - 28 april 2009 23:40

SH*T. Den där #?!#%&?§%! spamkoden blir min död!

Hade en lång fin kommentar på ett inlägg som bara *pouf*, försvann för att jag SÅG att jag skrev fel (vände på två bokstäver) innan jag skulle publicera och suddade ut dessa, och råkade snudda vid Enterknappen och den synnerligen irriterande lilla rutan ploppade upp "Felaktig spamkod". Där rök det meddelandet. Blir vaaaaaansinnig. Slippery fingers.

Av Kvasthilda - 28 april 2009 22:47

Har jobbat på ett institut för rymdforskning och kan inte låta bli att dela den här länken. Såg den häromda'n på nån annans blogg och föll som en fura. Det är en interaktiv sida. Om du håller ner vänster musknapp (nåja, inte MAC-användare som Persilja) och för pekaren runt skärmen kan du flytta runt i universum - eller runt solen om man ska vara petig. Vårt eget lilla solsystem - utan alla andra planeter... Endast Tellus och la Luna här.

Månen snurrar runt jorden och jorden runt sin egen axel. Solen lyser upp jordytan när den kommer till ett visst ställe och på andra ställen ligger jorden i skugga.


En liten skärmdumpsbild (bilden är länkad till en Flash-sida):


URLÄCKERT!

Av Kvasthilda - 28 april 2009 21:56


Här är några foton jag tagit under varierade årstider. En del under försommar,  några höstbilder och lite vinterfoton.

Videros

Vide

Ripris

Försommarrönn

Vårbjörk

Regnbåge

Löv i Snö

Hjärtelöv

Burning Skies

 Frostfönster

Creutz Lave

Av Kvasthilda - 28 april 2009 19:13


Vi börjar närma oss den tid på året då jag bara vill härifrån! När barnen var små och jag var mammaledig med dem, for jag alltid ner till Dalarna tre veckor i maj. Underbart! Vårvärmen och lövsprickningen. Ibland högsommarvärme. Man spenderade tre veckor i värmen och for sedan hem för att snart uppleva samma sak nån vecka senare på hemmaplan :-)

Kiruna är hemskt i maj. Slutet av april, början av maj, fram till mitten av juni.... *usch & fy*. Man kan inte ta sig nånstans. Det är genomslag i snön. Säg att det är 40 cm snö. Då trampar man igenom 40 cm också! Eller om snön mot förmodan smält bort... Ja då är det skitigt av allt malmdamm i stället. Snödrivorna är svarta, svarta, svarta. Finns inte tillstymmelse till grönt nånstans. Det kan snöa långt in i juni. Minusgrader till skolavslutningen. Ungarna har haft avslutning mer än en gång med kallt snöregn. Svärmor sydde en klänning åt min svägerska ett år (på 50-talet), men var tvungen att sätta på henne yllebyxor under och kappa utanpå, för att det var så kallt!

Vi har midnattssolen och det är väl mest tack vare den man överlever maj månad. Man blir bara lycklig av att se solen skina sent in på kvällarna!


Ett år för en himla massa år sen, satt jag uppe en natt och stickade barnkläder (eller läste en bok...?). Hur som haver, satt vid köksbordet med köksfönstret på ena sidan. Plötsligt fick jag en strålkastare i ögonvrån o funderade vad sjutton det var! Men givetvis. Solen dök upp bakom fjället. Klockan var väl strax efter ett :-)


Av Kvasthilda - 28 april 2009 18:44

Hahahahaaa! Fick länken till den här filmen av en kompis. Måste dela med mig. En mors dagliga vedermödor... (skulle jag sen bara lyckas komma ihåg från en gång till nästa, att välja minsta storleken - bloggtabellen är för smal för den defaulta)



Av Kvasthilda - 28 april 2009 16:33

... ska man alltid ha! Har missat många bra bilder för att jag inte har en liten behändig kamera just att stoppa i fickan. Min stora systemkamera är lite för klumpig för att alltid släpas med. Speciellt om jag ska ha båda mina objektiv. Går an under festivaler och andra speciella tillfällen då man kan stoppa ner den i palt-slungan men inte till vardags...

Hade ofta kameran med mig till mitt förra jobb och arbetsplats, men just en speciell dag hade jag lämnat den hemma. Vad händer då? Jo, vi ser nåt passera mellan träden i skogen utanför restaurangen... En spöklik skugga som drog förbi. Kan det ha varit...?? Susade förbi ännu en gång och försvann. Hann inte bli säker...

Jag återvände till mitt arbete för nån timme. Sen ringde en av kockarna.

"KOM. NU! Den är tillbaks."

Jodå, det var den. Och jag hade rätt i min gissning om att det var en UGGLA. Och inte vilken uggla som helst, utan en lappuggla (Strix Nebulosa). Den parkerade i en tall ca hundra meter från restaurangens stora panoramafönster (där förresten delar av Åsa Larssons Solstorm är inspelad). Där satt den. Och satt. Och satt en stund till. Över fyrtiofem minuter satt den o spanade på allt som rörde sig. En cyklist och en buss passerade och den satt kvar på sin gren! Visade upp sitt vackra trollansikte för oss, och min kamera låg hemma på skrivbordet.... *grrrrrrrr*

Maken säger att en lappuggla (som är Sveriges näst största uggla, givetvis efter Berguven) har en kropp som en PET-flaska under fjäderdräkten. Tanig rackare.


Har missat andra fåglar också. Kungsörn och Havsörn har vi här. Ibland har vi en som seglar ovanför husen vi bor. Och en fiskgjuse. Då jag kör tåg, ser man örnarna emellanåt, efter spåret norrut. Mycket renkadaver att leva på. Fast det har varit lite mindre av den varan denna vinter. Har dock sett både havsörn och kungsörn i vinter. Mest korp förstås.


Men som sagt. Kameran har oftast varit hemma de turerna!

Av Kvasthilda - 28 april 2009 12:17

Himmelska tider. Man tjuter varenda gång man ser det här programmet och upplösningen när familjen får sitt hem. Idag handlade det om en kille i rullstol som har inspirerat hela sitt samhälle där han bor. Såg inte hela programmet utan bara sista delen. Killen spelar piano och sjunger fantastiskt. Det ger massor massor med reklam för de företag som är med, men när man ser byggherrarna tjuta som små barn, kan man inte annat än röras till tårar själv.

Det sista de visade, var en liten film pappan spelade in när pojken var bebis, nå runt 2 år eller nåt. Satt i en stol tätt, tätt intill pianot och klinkade. Kom en liten melodi! Ursöt! Idag är han 19 år och går på universitet.

Det må vara upphaussat och hysteriskt till max, men jag anser att Ty & gänget oftast gör en god gärning. När de håller sig inom "normala" gränser och inte smäller upp ett jättemansion i mindre attraktiva områden som de också gjort.

Patrick Henry som killen i rullstolen heter, fick ett "rum" som är större än vår lägenhet - i mammas o pappas stora hus, helt anpassat till en rullstolsburen person. Jättevackert och typiskt amerikanskt hus. Han fick en liten modell av kåken för att bättre kunna uppleva hur det såg ut.

Ja. Härligt.

Av Kvasthilda - 28 april 2009 02:57

Jaha, kanske dags att krypa i säng. Kom hem för en timme sen. Sådär en o en halv timme tidig :-) Skönt att komma hem tidigt. Fick tur bägge vägarna. Tur för oss! Tur o Tur. Blir lite jobbigt med samma ord i två betydelser ;-)

Vi hade tur som fick turer båda vägarna. Tur o retur! Vi hade en kille med oss som egentligen skulle ta tåget norrut, men vi fick ta över o köra det med vår handledare medan ordinarie förare gick i bakhytt o sov. Lite tråkigt att dela turen på två elever, men bättre med en halv sväng än ingen alls. Norsken kom 1½ timme tidigt och den tiden höll vi hem. SKÖÖÖNT!

Nu ska jag gå o sova o hoppas på att jag kommer upp i tid för en auktion jag håller koll på...

Tidigare månad - Senare månad

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<<
April 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards