Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 29 april 2009

Nattliga funderingar

Av Kvasthilda - 29 april 2009 13:14

Jahapp, då börjar vi om igen.... Blir ett långt och delvis ointressant(?) inlägg ;)


Nattliga funderingar alltså...

Undrar sa flundra, om gädda är fisk. Det brukar min mamma säga. Nu är det ju inte det jag sitter satt o fund'rar fund'rade över. Är Var inte riktigt fisk mitt nattvak gäller gällde :-)

Som (ännu bara blivande) lokförare ser man en hel del kul grejer och underliga typer efter spåren. Jag har en känsla av att tåg fascinerar de flesta människor på denna jorden - eller gör någon gång under ens livstid. En cyberkompis på andra sidan det stora vattnet i väster förundras över mitt val av yrke :-) Hennes familj har alltid varit intresserade av tåg och familjens yngste son är inne i en fullständig tågperiod. Allt han gör innefattar tåg på ett eller annat sätt. De bor nära en järnväg där det går ånglok. Lite tufft (pun intended). En järnväg mellan dem o ett vatten (har inte kläm på om det är hav eller sjö).

Hur som haver... Hon tycker att jag, som har ett sån't urfeminint intresse som Barbiedockor och klippdockor har valt ett sån't manhaftigt (snarare maskulint) yrke som lokförare. Och inte vilka tåg som helst. Vi kör inte världens längsta och långt från snabbaste men väl tyngsta tåg, dragna av världens starkaste OCH längsta lok. Iore kan få vilken lokofil som helst i världen att svimma av upphetsning. Och just lokofiler är vad mitt inlägg skulle handla om... Måste ju bara ta "lite" bakgrund först... O detta representerar således, som jag nämnde tidigare det töntiga och ointressanta för vissa människor. Ni som inte är ett snäpp intresserade av lokdata av något slag, kan ju hoppa ner en bit i inlägget ("Tillbaks till lokofilerna").

Håll i hatten, så kör vi!


Vi kör två olika lok, ett av de nyaste i världen, Iore (ii-år eller ii-åre som kiruneserna säger) och en typ som är från 60- & 70-talet, Dm3 (och två typer av vagnar som är lite överkurs, men vi får köra olika fort beroende på vad som hänger "baki" kroken). Det ena loket är helt elekriskt och datastyrt (gissa vilket) medan det andra körs med koppelstänger. Det ena loket är rent o fint (invändigt) och det finns gott om utrymme i hytten och maskinrummet är svalt. Det andra har en pytteliten hytt, maskinrummet är svettigt och varmt o luktar olja. Gissa vilket? Det ena loket går tyst och stilla och det andra dunkar som bara den och man sitter och gungar o far på stolen. Det är verkligen kontraster!


Iore är alltså världens längsta lok. 46 meter! Rumphugggen I-Ore (krockad, inne för rep) och ensam Dm-del (har säkert andra delarna i verksta'n för genomgång)Eller om man ska vara petig så är det två lok om totalt 46 meter. De körs sammankopplade två och två. De kan köras var o en för sig men är helt värdelösa som dragfordon, då de bara har förarhytt i ena änden och koppel i bakänden som bara kan kopplas till en lokkompis. 46 meter alltså.

Våra klasskompisar i resten av landet har kört hela tåg i den längden i vinter. Löjligt. Brio-tåg. Ett Rc-lok (16 meter) o två-tre vagnar blir inte mycket längre än så (jaja, något).

Vi bromsade ett par av mina elevkamrater för ett par veckor sen (under bangårdspraktiken). De fick köra multiplad Iore. 2x46 meter. Över 90 meter lok! Det är power :-) Fast det var inte för kraftens skull. Bakre loket gick som slav och användes inte. Det behövdes antagligen ett lok i Narvik så de fick "ta med sig ett extra". Gerenerar ett visst problem efter banan, för alla stationer är inte utbyggda för långtåg (68 vagnar) än. Våra normala 480 meter+ är på järsken att vi får in, och då slänga på ytterligare 46 meter.... Ja, ni förstår ju problematiken. Det går långtåg mellan Gällivare/Vitåfors och Luleå, på södra omloppet. Har faktiskt kört dem... Tufft!


Sen har vi då Dm3-an. Eller om man ska vara petig igen, Dm+Dm3+Dm. Består av TRE lokdelar, totalt 35,2 meter. Samma sak där. De kan köras som ensam del (Dm-delarna) men har bara hytt i ena änden. Mittdelen är bara en motorvagn. Behövs all kräm man kan få ut för att köra 5000 ton på kroken. Nåja, vi har inte ens krok som andra godståg, utan en specialkoppling. Stor o klumpig. Behövs också för att orka hålla vikterna. Iore klarar 8000 ton (långtåg med 68 vagnar) som kommer att köras, bara alla stationer är färdigutbyggda.

Stationer förresten. Efter första juni heter det Driftplatser. För oss inom järnvägen. För vanligt folk är det fortfarande en station. Ska skriva prov nästa vecka. Sista delen av JTF-en. Något som också är helt fel redan innan det tagits i bruk. Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter står det för. Järnvägsstyrelsen finns inte längre. Heter ju Transportstyrelsen numer!


Våra lok har också namn. Dm3-orna heter exempelvis Kapten, Konsuln, Baron, Oskar, Kunigunda och Sofia för att nämna några. Ja, de har till o med tjejnamn :-) En Kunigunda tex, var hustru till den tysk-romerska kejsaren Henrik II. Hon är ett helgon idag. (Allt enligt Wikipedia). Namnen härstammar annars från malmkroppar i våra malmberg.

Iore har vart och ett, ett eget namn. De heter exempelvis Krokvik, Murjek, Kiruna, Narvik eller Bergfors. Det är alltså stationsnamn från Malmbanan. Det är unikt för våra lok. Annars har de som alla andra lok i landet och världen, ett nummer (löpnr i tillverknings-ordning). Där har däremot varje lokdel ett eget nummer så en Dm3-a har tre nummer.


Tillbaks till lokofilerna då. Ja, man är väl lokofil själv. På ett sätt. Såtillvida att man intresserar sig för dessa små detaljer som namn och annat. Fotograferar gärna tågen. Tror detta också kännetecknar en lokofil...! Det är nämligen så att vi har små följeslagare efter Malmbanan. Speciellt sommartid. Våra tåg går, pga vikterna inte så fort så en bil hinner lätt fara mellan stationerna innan vi kommer fram till nästa. Man kan se nån hänga i en stolpe i Kiruna för att fota tåget, sen dyker de upp i Rautas - och Rensjön - och Bergfors - och Torne Träsk - och Stenbacken - och Abisko framför allt. Vid alla stationer dit de tar sig enkelt, står de o fotograferar. Men framför allt i Abisko. Våra gamla omformarstationer är lite speciella också, med sina torn. Det finns fyra stycken efter banan. En har vi i lokstallet i Kiruna, sen har vi stationshusen i Torne Träsk, Abisko och Vassijaure före Riksgränsen. Stora tegelbyggnader med detta speciella torn. De får ofta utgöra bakgrund till tåg-fotografernas - aka lokofilernas bilder. Eller Lapporten i Abisko. Också en tacksam fond.


Träffade ett gäng holländare för en tid sedan, i Abisko. Vi mötte ett tåg, där föraren på väg till Björkliden, tyckte loket gick lite taskigt så han ville byta med oss som var på väg söderut. Blev en högtidsstund för holländarna :-) Nu var det "bara" Dm3or och jag fick frågan varför vi körde vissa tåg med dem o vissa med Iore. Ni ser. Lokofiler. De håller reda på allt! De såg till o med skillnaden på vagnarna och visste att vissa vagnar är en ny typ och undrade vad som bestämmer vilket lok man använder. Ödets lott o vad som finns i stall vid avgång. Inget annat. Hur många gånger har man fått Dm3 o nya vagnar, eller Iore o gamla?? Som sagt, det påverkar hastigheten vi får köra.


Nåja. Lokofiler. Min fråga nu är.... Vad heter lokofiler på engelska? Loco Files? HA!


 
 
Moa

Moa

29 april 2009 13:38

Hej!
Ja Giny gör sig nog bäst på bild;-)
Teddy marsvin är söta dom=)
Ha en bra Onsdag=)

http://www-moas-hundliv.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persil,ja

1 maj 2009 08:38

Tänk att du till och med kan göra lok intressanta! Måste nog ändå öppna en stor bok vi har i bokhyllan som Uffe köpte för något/några år sen. En tung soffbordsbok som heter SVENSKA ELLOK och en till som heter Svenska Elmotorvagnar. Utgivna av svenska järnvägsklubben.

 
Ingen bild

Kvasthilda

1 maj 2009 11:53

Tack P :-) En gör så gött en kan!

Låter som intressanta böcker hörru....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<<
April 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards