Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 1 maj 2009

Av Kvasthilda - 1 maj 2009 18:46


Hur gör man för att länka till en annan sida? Utan att skriva in/kopiera in hela länkadressen?


  • Säg att du vill länka till ett inlägg nånstans på bloggagratis. Tar en av mina egna som exempel nu. Låt oss säga nån har lite foton jag vill dela med mig av. I inlägget skriver du bara som du brukar, rakt upp o ner.
    Har ni sett Kvasthildas regnbåge? Finns här.

  • För att länka till sidan markerar du bara det du vill ska vara länk (exempelvis här i texten ovan, eller Kvasthildas bilder, eller Kvasthildas regnbåge? Finns här.) och klickar på den lilla knappen ovanför skrivrutan som ser ut som en tre-delad kedjelänk. Det kommer upp en liten popup-ruta, där du skriver/klistrar in länken du vill visa. Du kan välja att Öppna i samma fönster eller Öppna i nytt fönster (ett sätt att få folk att stanna kvar vid din sida).
    Du kan länka bilder på samma sätt - och där även välja att skriva en Titel på bilden, exempelvis sajtnamnet eller liknande.

  • Klicka på Skapa. Sedan förstås Spara inlägget. Voìla. Klart.

Då blir det så här:

Har ni sett Kvasthildas regnbåge? Finns här.


Av Kvasthilda - 1 maj 2009 16:52


"Det var väldigt var handväskorna blir små" sa en av mina lärare en gång...



Klasskompisarna informerade herrn vad det egentligen var.


Ett glasögonfodral. Inköpt på RUSTA! Magnetknäppning.


Jag tillhör ju den skara av människor som lider av förkortade armar. Sån't som händer när man passerat det magiska strecket F Y R T I O. Trodde jag i alla fall. Gjorde en synundersökning när Synsam fyllde sina 40 år och hade superrabatt på desamma. Hade inte velat lägga ut några större pengar "bara för att jag fått sämre läsförmåga". JoJo... Trodde man va.

Kvinnan hade mage att påstå att jag behöver glasögon JÄMNT! Jag?? Med hök-synen?!? Vad menar männ'skan? Ett par läsglasögon är allt som behövs. Hmmppfftt!

"Nej då, du är översynt och du överkompenserar på det"

Hmmm... Översynt? Det kan ju förklara höksynen, men bristen på läsförmåga. På nära håll vill säga. Fast jag KAN läsa böcker utan glasögon. Lite jobbigt bara.

Vaknar suddig i blicken varje morgon. Jättejobbigt. Har alltså accepterat mitt vardagliga glasögonbehov. Numer tittar jag knappt på dataskärmen utan mina brillor! Att läsa (och skriva) utan, är omöjligt. Mina ögon har vant sig vid att slappna av med läshjälpen.

Jag som tidigare har kunnat läsa den ytte-pytte-lilla stämpeln i nacken på en Barbie-docka utan problem... Nu behöver jag hjälp av kottarna för att klara det! Måste nog skaffa ett förstoringsglas som extrahjälp!


Mina glasögon då... Skitläckra. Brun sköldpadd med silverfärgad insida. Strasstenar. Liite feminint fjanteri måste man väl få ha - även till lokföraruniformen! Fast jag måste köpa mig några extra par. Några extra ja. Damerna på Synsam tyckte givetvis att jag skulle köpa brillor hos dem. Tack, men nej tack. En då, snart arbetslös mamma till tre tonåringar, köpa nåt så fjantigt som glasögon att läsa med, för tvåtusen spänn?? Nähädutack. Maken hade sniffat upp en internetsajt som vi besökte o där hittade jag dessa. Kostade, inklusive frakt från Hong Kong.... 165 pixarer. Nja, kanske lite svårt att räkna ut EXAKT summa, då maken beställde ett par extra åt sig samtidigt. De gick totalt på 900 spänn. Två par brillor i brevlådan för 900 kronor. Svårslaget.

Finns många bra sajter annars. Du lånar hem glasögon för påseende (av den som *kan* se då...) o skickar sen tillbaks dem, med eventuellt recept inskrivet i medföljande blankett - tom en penna följer med - för att sätta en prick på glasen för pupillerna. Skitenkelt! Och portofritt!

Jag kikade in på SpecSavers, Lensway och en till jag för tillfället tappat... (närminnet är sämre än synen! hahahahaaa). Satt en helgdag, säg torsda'n var en helgdag, vid fyratiden på eftermiddagen o tittade o beställde prov. Nästa dag låg ett paket i brevlådan för "avsyning". Fantastiskt!

Hong Kong-sajten? Zenni Optical.

Av Kvasthilda - 1 maj 2009 15:37


Håller på att tina en älgstek som vi ska skiva o slänga på grillen senare. Kidsen vill ha grillspett, men vi har inte skaffat småtomater som sonen vill ha. Han älskar körsbärstomater. Vi struntar i spetten idag. Det lär ju säkert bli fler grilltillfällen framöver!

E-pigan längtar efter grillad majs. Tur nog ligger det två kolvar i frysen! Penslar dem med smält smör o vitlök. Blir antagligen pulver, om jag inte kom ihåg att köpa färsk vitlök trots allt häromdagen? Hmmm....


Maken ringde just. Har fått fyra fina rödingar sa han. Skotern går som ett spett över öppna vatten. Nå, inte öppna vatten direkt. Sån't tycker han är vansinnigt. HAR dock åkt över öppet vatten några gånger. Man har varit så illa tvungen nå'n vår, när bäckar och myrar gått upp/tinat över dagen... En kille fick stopp på sin skoter mitt i en bäckfåra i en myr en gång. Plopp. Gick i till midjan, i vinterkallt vatten. *burr* De fick bärga skotern.

Grannen sitter ute i t-shirt o pimplar annat. Bärs. Han är kallblodig. Eller kanske varmblodig? T-shirt! Det är 12 grader ute. Fast något varmare i solen antar jag. Inte får du då ut mig i bara teetröjan, det är då säkert.


Nåja, ska förbereda lite. Se om steken tinat tillräckligt för att kunna skäras. Har ju fått en skärmaskin efter många långa år, men den skriker så in i vassen om köttet inte är nog tinat. Väntar hit en kompis. Måg till min svåger o tillika lokförare. Mötte honom i Björkliden i gårkväll. Åkte pass med en annan kompis till mig.


Nu ska jag öppna en Kilkenny och kolla in steken. Skära lite grönsaker o annat. Mmmmmmmmmmmmmmmmmmat.

Av Kvasthilda - 1 maj 2009 13:14


Lite mer koncentrerade på jobbdelen :-)


1224 Baron i Bergfors


Björkliden


Baron i Björkis

(Lapporten i fonden som jag nämnde tidigare!)


Vårt returtåg på ingång. 1229 Rektorn


Av Kvasthilda - 1 maj 2009 13:05


Lite andra bilder. Svårt att fotografera en backspegel i en hoppig Dm3a, men jag gillar kontrasterna från den nattblå himlen framför/vid sidan av oss, kontra den kvällssolbelysta himlen i väst.




En suddig tågrumpa :-)


Av Kvasthilda - 1 maj 2009 12:56


Missade en havsörn och en älg, men fick lite andra bilder igår kväll. Några är fotade genom skitiga fönster på ett hoppigt lok...

Kebnekajse

Nakeri

Lapporten

Råååsa Moln

Maj Maj Måne

Av Kvasthilda - 1 maj 2009 01:48

Sköna maj välkommen!

Av Kvasthilda - 1 maj 2009 01:23

.. som svar på Elisabeths kommentar. Valborgsmässoafton har tillbringats på lok, nån timme i Björkliden, och sedan på lok igen. Just hemkommen, något tidig :-)

Såg inte röken av nån eld..... ;p  (eller jo, det var det enda vi såg av majbrasorna)


Hade kameran med mig på dagens tur (o retur) och det var KANONväder under dagen, men vi är två elever och vi byter av varann efter halva sträckan... Vad händer några minuter efter att jag tog över spakarna? Jopp.... Ett renkadaver ligger på sidan av spåret med besök av trenne fåglar. Två korpar och ....  EN HAVSÖRN! Den flög upp o satte sig så fiiint i en tråd på min sida av spåret.... Kunde bara stirra på den med kameran i tryggt förvar i ryggsäcken på golvet en meter ifrån mig. *suck*


När vi vände i Björkis började jag köra. Området mellan Abisko och Stordalen är välkänt för sitt stora älgbestånd och se där.... En älg alldeles bredvid spåret - på andra sidan från mig sett.... Kameran framför mig, men det hjälpte inte heller!


Sån't är livet ibland. Orättvist.


Får se vad jag fick för foton på flashen och om NÅT är visningsbart...


Nu ska jag zippa på en whisky och kika runt lite bland bloggarna innan jag kryper ner till gubben i sängen.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards