Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 5 maj 2009

Av Kvasthilda - 5 maj 2009 22:32

Vad i jisse namn sysslar bg med idag? Eller är det bara hos mig det bänglar o krånglar?? Har hängt sig x antal gånger idag och plötsligt försvinner bg helt. Skickade en kommentar hos en vän men det hände ingenting. Så försvann alltihop. Sen plötsligt fungerade det igen o min kommentar hade gått iväg - nästa gång jag öppnade hennes sida kom nämligen "din kommentar visas så fort den godkänts" - ja, ni vet. Underlich. Skumt.

Skickar det här o hoppas det funkar nu.

Av Kvasthilda - 5 maj 2009 18:58


Mina barn avskyr svamp. Av alla de slag. Speciellt E-pigan. Det roliga är att, när hon var liten sprang hon o snodde champinjoner ur konservburken från bänken i köket när jag lagade mat. Idag petar hon ur allt vad svamp heter. För ett par år sen var Kiruna helt vansinnigt fullproppat med svamp av allehanda slag. Mestadels kremlor och skäggriskor, men även en massa andra oidentifierade sorter. Gul flugsvamp är vansinnigt vacker! Och lätt att förväxla med citronkremlor som ung, innan den fått sina fläckar. Underbar gul färg. Har sett bruna flugsvampar i massor också. Färg-teckningen tvärtemot stolt fjällskivling som de som hittat dem, höjer till skyarna.

Mamma älskar murklor. Hon gillar inte att plocka svamp alls, annat än Karl-Johan. Andra kan ju vara dögiftiga. Men MURKLOR plockar och äter hon?!???


Var ute med syrran i höstas och plockade kantareller. Hennes kompis har riktiga guldgruvor att hämta dem i. Vi hittade mest trattisar, men även några få gulingar som gömde sig i mossan. Hann tyvärr inte ta hand om dem själv (pga utbildningen) utan satte skörden i min stackars mors händer att ta reda på o rensa. Vet inte hur mycket hon kastade för att det såg konstigt ut. Himmel o plättar. ALLT var ju kantareller. Några lite torra men de ska ju torkas än mer! Lämnade kremlorna i skogen, för dem vägrar syrran plocka o äta. O mamma än mer. De ser giftiga ut! *suck*

 

 En liten mossglänta i skogen. Hittar du en, hittar du mååånga fler.


Ett litet bestånd med trattisar - och någa gula.


Det var fantastiskt att vi hittade gula kantareller då vi var ute så sent på hösten. Sent i oktober.



Syster Ysters kompis har en bra liten elektrisk tork som vi stoppade svampen i. Lager på lager av härlig svamp. Torkar på några timmar.


Vad har nu detta med boklådan att göra? Jo, jag hittade en bok häromdagen. Kirunas enda butik med något som liknar en bokhandel håller på att lägga ner (Coop Domus) och de har superrea på alla böcker. En del mer super än andra (pratar inte stans A-lagare här som väl inte vet var de ska ta vägen när tipshörnan nu försvinner). Den här boken var svindyr, men relativt överkomlig nu, till halva priset.


 


En bok fylld med godis för magen - och ögonen med alla underbara bilder. Framsidan visar en rödgul trumpetsvamp, en kantarell och en trattkantarell. Hade varit häftigt att få hitta trumpetsvamp nån gång! I Kiruna finns inte ens tillstymmelse till kantareller. *snyft*


Då min dalasvamp är torkad blir det inte så mycket ur boken man egentligen kan göra, men torkad svamp är kanon att stoppa i älggrytor och som smakförhöjare till såser och annat. Mumma!

Jag älskar kokböcker. Bakböcker och andra samlingar. Köpte hela serien från Allt om Mat som följde med Expressen i vinter/vår (några var jag tvungen att beställa senare, då jag inte hann få tag i tidningen med boken). Tänkte E skulle få dem så småningom. I dagsläget är hon bara intresserad av den japanska. E-pigan som inte äter fisk älskar sushi! Knasunge.


Av Kvasthilda - 5 maj 2009 17:33


Skrev oibockad i ett inlägg alldeles nyss. Nej fel, jag redigerade dit det nyss, inlägget är ett par timmar gammalt vid det här laget - onytt.

Och detta lilla o är vad detta inlägg ska handla om. Pitebor är världens roligaste människor. Tycker maken i alla fall som härstammar därifrån. Lulehassafötter (Håsa´faot) har han inte så mycket till övers för (sorry alla MINA lulevänner - kan ju inte jag rå för).


Piteborna använder o till mycket som inte hänt. Med STOR reservation för att jag är värdelös på att stava peitmale rätt!


~ Är du hungrig?

~ Ja, jag har oäti'.


Ovari. Man har inte varit dit än, vart man nu tänkt sig... Eller ofari. Inte åkt än.


Osprungi - exempelvis en brännbollsspelande unge som inte fått göra sin runda än.


Osnuten är ju nåt helt annat (inte pitmål, inte ens pit-fiint). Osnutna ungar. Oftast grannens. Den där otrevliga grannens. Inte ens egna va? Egnas barn o andras ungar.


O, ni har väl hört om pitebon som for till London? Han kom ju aldrig hem igen. Gick in på en pub. Stod IN så fint på dörren. Det var bara det att på andra sidan stod det OUT!


Här är ett klipp med Euskefeurat:


Av Kvasthilda - 5 maj 2009 14:30


Sitter o väntar på att få komma in till våra instruktörer för att få besked om hur provet gick. Inte kul. Jag tror att det gick bra, men man sitter och överanalyserar svaren. Ska köra på känslan i stället. Man VET ju när man gör rätt. Oftast.

Nåja, några minuter till. Går det bra så går det bra. Annars får man väl göra om det igen! Svågern tog två prov på sig.

 ----------------------------

Redigerat några minuter senare... Gick bättre än jag förväntade mig. En liten ruta jag hade bockat i, men som jag tog bort ett par gånger och sedan lämnade oibockad. En annan där frågan var totalt felformulerad. Så jag hade väl egentligen full pott.

Grattis till mig! :-) 


Av Kvasthilda - 5 maj 2009 11:31


Är hemma en snabbis på lunch. Lunchen blev också en snabbis, men en snabbis med gubben blev det inte... moahahhahahahaa... Skämt åt sidan som slaktarn sa. (E-pigan har varit till farbror doktorn, men det får jag prata om sen).

Vi pluggar Tågfärd o Spärrfärd som sagts tidigare. JTF. Nu efter lunch blir det Spärrfärd. En av våra lärare från Borlänge har läst in övningsavsnittet. Är som plåster på själen att höra hans ljuva stämma. Han är en man som kan skrämma ihjäl vilken liten snäll o timid elev som helst när han spänner ögonen i en - och hotar med att kasta tavelpennor på ouppmärksamma elever. Man KÄNNER när han stirrar på en. Nu tillhör ju inte jag den supersurriga skaran, men om man tappade uppmärk-samheten för en sekund var de där. Ögonen.... Vilt stirrande. Andra lokförare trodde inte att han skulle bli en bra lärare alls. Lite kaxig som den stockholmare han är. Har flyttat till Djura (hmm Djurås kanske det var ju, en viss skillnad) mitt på vischan i Dalarna så det är ju lite kontraster. Jag kan då säga att han räddade mycket av vår utbildning. Oerhört pedagogisk och plockade ur russinen ur kakan. Kanon!

Ser fram emot min lilla stund med honom (tänkte säga nåt sex-ist-igt där, men har hjärnan full av havregrynsgröt och blanketter så det gick inte riktigt....).

Yes box, lunchbox. Rasten snart slut. Måste dra mig tillbaks till Kumla. Bor ju bara tio minuter från jobbet! Promenadvägen.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards