Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 7 maj 2009

Av Kvasthilda - 7 maj 2009 23:39


"Det här är inga ärter." (sa Pippi) "Det är krumelurpiller. Jag fick dom för länge sen i Rio av en gammal indianhövding, när jag råkade nämna att jag inte brydde mig så värst mycket om att bli stor."

"Hjälper det med bara dom där små pillerna", sa Annika tvivlande.

"Ja då", försäkrade Pippi. "Men dom måste ätas i mörker, och så måste man säja så här:

'Fina lilla krumelur, jag vill inte bliva stur' "


Astrid Lindgren. Vad ska man säga? Makalös liten gumma :-)


krumelurpiller

Astrid Lindgrens bästa citat för stora och små


Av Kvasthilda - 7 maj 2009 21:48


Vi har en liten ruta på vår gård där en av damerna som bott i vår lägenhet en gång i världen gjort en liten trädgårdstäppa med blommor. Jag längtar efter smörbollarna! Här är ett collage, med ett foto på smörblommor i hörnet med en liten fluga mitt i koppen. De heter ju butter cup på engelska. Gulligt!

Just smörbollarna är sååå läckra! Soligt och glatt. Man blir lycklig.

En sommar grävde jag upp en liten tuva och tog med mig till mamma så hon fick sin egna lilla smörbollstuva i Falun.


Av Kvasthilda - 7 maj 2009 19:32


Läste just en kommentar hos Ulrika om hur "sörlänningar" uppfattar en del saker :-)

(har varit en sån själv -  sörlänning)

Vi häruppe åker NER till Umeå. Totalt ofattbart för många.

Jag har alltid haft långt till Umeå. Det var 60 mil från Falun. Tycker det var jääääättelååångt. En av pappas kusiner och mina tremänningar bodde där. Bor där än, tremänningarna då. Kusinen är borta sedan några år.

Idag bor vi närmare Ume. Fast det är FORTFARANDE 60 mil dit. Men det känns närmare. Konstigt.


Avstånd blir annorlunda häruppe.


Min kompis i Falun träffade en kille från Stockholm och gifte sig så småningom med honom. Vi skulle på bröllopet och jag åkte med hennes föräldrar och syster. Vi stannade till efter halva vägen o fikade. Sen frågade systern om hon skulle ta över ratten. Är det jobbigt pappa? Va?!? Det var inte 15 mil kvar ens.... Hmm, inte ens 10 om jag minns rätt. Det är 23 mil mellan Falun o kungliga huvudstaden. ungefär. Eller 25. Ingenting.

Här har vi 10 mil till närmsta stad, som en Kirunabo med lite självaktning bara passerar på vidare resa. Tyvärr har vi tandläkeri och förlossning o annat där så en del måste ju stanna under längre tid.

Sen är det minst 35 mil till en stad med någon form av butiker och annat. Inte från grannstaden, utan härifrån. "Räknar som" inte grannsta'n riktigt.


Stockholmskillen igen då. När vi berättade att vi var från Falun (jag var nämligen med på Grönan den magiska kvällen det sa klick mellan dem, det formligen sprutade gnistor) fick vi frågan...

Falun... Hmmm.. Det ligger nånstans där vid Umeå/Luleå va?

Himmel o plättar. Vet du hur långt det är till Umeå? Och för den delen hur långt det är mellan Umeå och Luleå?!? Voj Voj.

Idag är de skiljda, men det hade väl inget med det här att göra :-)


Om vi har stora problem med nåt medicinskt, säg en tidig förlossning eller en stor operation, måste man till Umeå. Det är vårt stora regionssjukhus. Och nu pratas det om en jääääätteregion som ska sträcka sig ner till Östersund och eller Sundsvall. Säger bara det. ÄR DE INTE KLOKA?!?????

Tro ingen fattar hur stora de avstånden egentligen är. Umeå är faktiskt nog långt borta även om det känns närmare med dessa 60 mil från norr än de gamla 60 milen från söder.


Av Kvasthilda - 7 maj 2009 18:43

Sinnessjukt. Pratade med E-pigan om dagens inlägg och hon frågade om jag visste vad fobi för långa ord heter... Inte en susning. Håll i hatten nu:


Hippopotomonstrosesquippedaliofobi

eller på engelska/grekiska:

Hippopotomonstrosesquippedaliophobia


Vad nu monstruösa flodhästar har med ordrädsla att göra...

Av Kvasthilda - 7 maj 2009 15:52


Äh, tog bort innehållet i det här inlägget. Behöver det inte längre. Finns bättre sätt att söka på!




Av Kvasthilda - 7 maj 2009 15:50

Äntligen ser jag solens strålar igen! Och med det mina skitiga vardagsrumsfönster. isch

Av Kvasthilda - 7 maj 2009 14:57

...har jag av att jag snart drabbas av en storförkylning, Nacken börjar vara ond, sådär besvärligt småont du får när körtlar sväller och halsen börjar vara harklig och lika småond. Fryser, har lindat in mig i en fleecefilt här. Nyss ätit en tallrik fil, sådär lite latmanskost när ungarna är sjuka o gubben borta och nu fryser jag än mer. Kall filmjölk är inte världens bästa kanske. Får väl koka en kopp choklad eller nåt.


Minns mammas choklad. Har nåt gammalt foto på mig där jag sitter vid köksbordet och ser jätteledsen och trött ut. Väntar endera på en kopp choklad eller en tallrik havregryn o mjölk. Mamma kokade egen choklad, på kakao och socker. Inget halvfabrikat o sliskigt som o'Boy utan riktig choklad. Ibland var det gott att bara sitta o blanda chokladröran och äta med sked. Hon kokade ofta på vatten och tillsatte mjölk när allt kokat upp. Mamma fick ofta vända på kronorna när vi var små. Mycket fattigmansmenyer, med löksoppa och annat.

Minns en annan gång, när pappa för ovanligheten skull gjorde chokladen åt oss barn. Mamma var borta, annars hade hon gjort det. Nu kokade pappa kakaon efter konstens alla regler. Jag tyckte det luktade lite konstigt. När kakaon var klar och vi fick den i kopp, fick jag också rätt i att det luktade underligt. Smakade konstigt också. Pappa hade hittat en glasskål med brunt pulver i som han hällde ner i kakaoburken.

Utan att ta reda på vad det var.

Visade sig vara KANEL! En liten skvätt kanel i chokladen är säkert inte fel, men att koka densamma på största delen kanel... Detta funkar inte.

Idag köper jag halvfabrikat. Oftast nån billig variant av chokladpulver. Det är samma skrot o korn alltihop. Lite mer eller mindre socker eller vanillintillsättning bara. Väldigt hälsosamt. Ibland kokar jag riktig kakao till ungarna och de föredrar det i matsäcken till utflykter framför chokladdryckssmetet. Fast jag kokar min choklad på mjölk. Inget vattenblask här inte.


Av Kvasthilda - 7 maj 2009 13:32


 Jag älskar plåtburkar. Dock finns väldigt liten plats till övers för mig att ha dem. Så mycket annat trams som ska rymmas i vårt lilla kök. Fruktskålar o mikrougnar. Vattenkokare och perkulator.

Har en liten teburk jag tänkte ta upp till Björkliden. Där kommer den att gömmas i ett skåp i väntan på att jag kommer dit ibland för att ta en kopp te. Tepåsarna hinner väl tappa all smak innan de kommer till användning! Vi har ju så få turer och stannar oftast inte längre än att man hinner brygga en kanna kaffe och ta ett par koppar o en macka. Eller äta lite mat, innan det bär av söderut mot stan igen. Fast lite te MÅSTE man ha i reserv. Likaså den självskrivna korvburken. Bullens pilsnerkorv. Enda form av pilsner man kan inta som förare! Åtminstone under arbetstid....

Grävde lite och hittade av en slump min ryska teburk jag fått av svärmor. Slump o slump förresten. Den har stått i en av kökslådorna i åratal men nu kom jag ihåg att den fanns där också. Det är den lådan man öppnar till jul när man ska baka kakor och annat. Eller andra rara tillfällen. Innehåller farmors gamla kavel (älskar den kaveln!) och andra småsaker, spritspåse och struvjärn till exempel. Hur många bakar struvor idag? Hur många vet ens vad struvor är idag??


 Tror burken är större på bilden än vad den är i verkligheten!

Närå. Skojabara. Men nästan.


En annan söt liten (nåja, den är väl ca 20x20 cm) burk jag en gång köpt på en loppis är denna:



Sucker for Roses.


Det är faktiskt en kaffeburk!

Loggan på insidan locket.


Kärnkaffe gjorde ofta burkar med rosenmotiv har jag sett. Nu innehåller den lite tingeltangel till Barbie.

Har en annan liten rosenburk men den vet jag inte var den är! Har som sagt letat efter ett par småburkar att stoppa tepåsar i, att ha i Björkliden, men söker även till en annan sak. Alltid nånting...


Och ett foto på nåt helt annat. Nja, man kan stoppa saker även i dessa. De är fyllda med dockkläder, som sig bör. Det är bara att dockkläderna och väskorna tillhör mor i huset. En "ny" och en gammal. Den nya är ny i jämförelsen med den gamla. Den är inköpt ny i pryttelbutik runt 1995 eller nåt. Den gamla är väl en fyrtio- eller femtio-talare. Eventuellt sextio, men den brunmurriga färgen säger äldre och den är inhandlad på Tradera långt senare. Skitsamma. Söt är den i alla fall.



Fotograferade på min slitna gamla kökssoffa. Vet inte hur många lager färg den har haft genom åren. Det turkosa är ett liggunderlag. Har haft en trasmatta nitad på locket tidigare, men den blev så nött. Maken la då dit liggunderlaget i stället. Katten har använt den som klösbräda så den är full i hål och klomärken. Makens lunchbädd :-)

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards