Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 8 maj 2009

Av Kvasthilda - 8 maj 2009 22:12


Aaaahhhh... Underbart! Den går på TV just nu, men pigan o jag bestämde oss för att slänga DVDn i spelaren i stället. Vi kommer ikapp filmen i alla fall. Går ju på femman gu'nå's. All reklam....


ÄLSKAR den här filmen!

 

 Asså... hur s*x*g är den inte??


Inte konstigt att Bräddan blev kär i Angelina. JAG är kär i Angelina här! Underbart. Underbart. Hot Hot Hot.


Finns fler bräddanfilmer jag bara äääälskar. Kommer mer om det en annan gång. Måste ju lämna nåt att skriva om till nåt annat tillfälle också. Som om jag nånsin blir utan nåt att skriva om?!?


Nu ska vi se filmen. Hade gärna skrivit mer om den här, men Brangelina tar över min hjärna nu.

Av Kvasthilda - 8 maj 2009 20:58


Ett par gamla favoriter ur sagohyllan. De här fick jag när jag var liten. De är tryckta 1970 och 1972. Har läst dem många varv och haft högläsning för barnen när de växte upp. Lilla Nasse med pipiga rösten, förvirrade Nalle Puh och den så otroligt molokne I-or. Överkloka Ugglan. Mamma Kängu och lilla Ru. Förnuftiga Kanin och vismiga o tramsiga o hoppiga Tiger förstås.


 


Ett litet klipp ur boken:

Chistoffer Robin ordnar kalas för Nalle Puh och bjuder in alla djuren. Buttre I-or tror inte han är bjuden fast Ugglan vidhåller detta.

"Å! Ett misstag utan tvivel, men jag ska i alla fall komma. Skyll bara inte på mig, om det regnar."

Men det regnade inte.

......

Puh får en present av Christoffer och I-or som tror festen är för hans ära....:

"Det borde jag ha förstått, sa I-or. Nå ja, inte för att jag kan klaga. Jag har mina vänner. Senast igår var det nån, som tilltalade mig. Och var det i förra veckan eller veckan före den, som Kanin knuffade till mig och sa 'Hoppsan!' Alltid är det nånting, som händer."



Av Kvasthilda - 8 maj 2009 18:40


.... skulle jag ju visa mina julälgar. Killarna i köksfönstret. Gjorda i sån där konstig plastlera. De står där året runt. Lite som ett par hustomtar. De är vinterklädda i stickade tröjor i julfärger.  En har brutit foten o den andra håller en beje - MED HORN! Kanske det är en docka/nalle. Vad vet jag?



Av Kvasthilda - 8 maj 2009 18:30


Jag är galen i choklad. Speciellt en viss tidpunkt varje månad. Just nu känner jag godissuget så det är väl på gång igen. Eländes elände. Med långa Narviksturer annalkandes. *suck* Fast det går lite fortare att ta sig från punkt A till punkt B med Rc & godsvagnar än I-Ore eller Dm3 & malmvagnar.


Har en klippdocksvän i Estland och hon skickar små saker till mig ibland. Gullig är hon som bara den! Ritar världens mysigaste klippdockor. Senast jag fick ett tjockt brev från henne, låg det lite extra godsaker i. Bokstavligen. Hon skickade estländsk choklad. Mumma. Sitter just och trycker i mig en vit choklad. Såndär yoghurtchoklad med frukt i. I den här är det blåbär. Gott Gotti-GottGott.

En annan jag fick - "vanlig" choklad med nötter, var inte lika god som vår svenska är. Eller den norska. Jag är GALEN i Fazers "blå" chokladbitar. Gärna med Marianne. MMMMMmmmmmmmmmmm. Nä, det var ju den andra.... ;)



Av Kvasthilda - 8 maj 2009 18:24


En bild i en liten tävling Ulla håller. Ursöt liten väggbonad med fickor. Jag har samlat elefanter en gång i tiden. Denna är från Thailand.


Kopierat från LadyInBlue:


 



Av Kvasthilda - 8 maj 2009 15:30


Jag vattnade blommorna åt grannen en sommar. Min fd bästigaste granne som flyttade från stan för några år sen. Fru P.

Förväntade mig ingenting för jobbet. Tog det när jag passerade deras dörr mot bussen. Eller är jag återvände på eftermiddagen. Skickade den post som skulle vidarebefodras till dem osv. Hittade en försvunnen telefon som yngste sonen hade svarat i sen de packat bilen, men han var tvungen att "gå". Ja, på tossi alltså. Telefonen ringde, eller om han ringde och den hamnade i alla fall på toan. Tänkte att där hittar de den aldrig när de kommer hem, så jag tog fram den o satte den i fönstret, eller hyllan där laddaren fanns. Den hade garanterat laddat ur innan familjen återvänt till Kiruna och att då ringa den för lokalisering vore omöjligt :-)

En gång fick jag en vacker klippdocksbok i present som tack för hjälpen. Dockor ritade av Queen Holden som gjorde underbara barnteckningar och porträtt på fyrtiotalet. Idag har hennes dotter tagit över konstnärsskapet och klippocksritandet. Samlare världen över älskar deras vackra klippdockor.

Just denna sommar jag nu illustrerar fick jag nåt helt annat. En klenod :-) För mig. För nån annan är det bara en löjlig plastdocka. Men han var klädd i lappkolt! Vackrare och mer verklighetstrogna kläder kan man kanske hitta men jag ÄLSKAR min Kendocka. Nu var det ju faktiskt inte en KEN i dräkten, utan en blond pojkvän till dockan Steffi (en konkurrent till Barbie, av annat märke), men jag har bytt ut Steffis kille mot en brunet Ken. Dr Ken för att vara exakt. En snygging med bruna ögon.



Vill dock påpeka att kolten ÄR verklighetstrogen. Till de lappar som bor i mina trakter. Andra delar av Sápmi har mer utsmyckade dräkter. Samerna från exempelvis Karesuando mot finska gränsen, har många band fastsydda runt kanter och ner på ryggen. Samekoltar kan vara sydda i princip i vilket tyg som helst, ofta i röd eller vit sammet. Nu pratar jag festkoltar. De mer traditionsbundna här, är blå eller svarta. Älskar folkdräkter av alla slag!


En man och hans son från Karesuando:

Bilden lånad från Stig Almqvists flickrsida


Av Kvasthilda - 8 maj 2009 14:19

... på eftermiddagen. Visade sig att SÖM-utbildningen var en fortsättnings/ uppföljningsdel och jag har inte fått första delen än så det var lite bortkastat att sitta där. Skulle bara ha vetat det långt tidigare. Nåja, fick lite trevliga samtal med andra förare en stund. Lokföreriet är ett ensamarbete så lite sällskap emellanåt för att lära känna andra förare är kanon.

I morgon har jag en tripp till Narvik. Pass med persontåg på förmiddagen  för att hämta hem ett tåg sent på natten. Blir en låååång dag. Min handledare tänkte ta ett senare tåg. Vi hinner med andra persontåget, men marginalerna kan vara lite sådär. Om inget händer hinner man ju, men skulle nåt inträffa efter vägen kan det bli lite ont om tid. Fast å andra sidan. Så är det ju jämnt. Jag tar nog tidiga tåget. Kanske. Tänkt hinna en sväng på stan. Men det blir många dö-timmar sen, innan handledaren kommer. Ungarna vill ha Lefsor. Kan man iofs hinna köpa även om man åker sena tåget.... Hur göra?!? Man är lite mellan löner också, så det känns lite sådär faktiskt... Måste ju äta nåt också, och att gå ut o äta i Norge är inte billigt... Ska dit flera gånger under veckan, där en av turerna har samma skift/tid. Vi har fyra Narviksturer inplanerat. Med Rc-lok. Som vi inte ens får utbildning på! De kunde ju ge oss loktypen också snart så är vi klara Rc-förare.... "Nej, vi ska inte utbilda folk till andra företag".... ehhhh.... Bara 95% av vår arbetsgivares lokpark består av Rc.... Cirkus.... Annat är T44 och de har jag bara sett på håll. Aldrig varit in i. Däremot har jag varit in i - och kört en T46 som bara finns här i hela världen! Det finns fyra lok! Fast vi har ingen "utbildning" på dem så jag får inte köra dem. Å andra sidan är det ju samma med Rc. O dem kör vi!

Ja, aldrig blir det riktigt bra.

Av Kvasthilda - 8 maj 2009 14:02


Några av vår herres hages mindre ovanliga fåglar... Skrik-o-skrän-typen. Krax-o-bråk. De har sin charm ändå, fast, framför allt den ena inte tillhör mina favoritdjur på denna jorden (eller i luften).



Gillar den blågula fonden. Lite smårörigt, men så sommarsvenskt!

(Gräsöfärja)

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards