Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 9 maj 2009

Av Kvasthilda - 9 maj 2009 13:31

... hinner jag inte svara på just nu. Måste förbereda mig o packa väskan för jobbet. Handledaren kommer o hämtar mig om tjugo minuter.

Hörs i morrn. Eller om jag ids sätta mig när jag kommer hem sådär vid fyratiden i morgon bitti.

Måste väcka huliganerna innan jag går. Åtminstone pigan. Sonen får jag nog inte liv i. Han var vaken ännu när jag klev upp vid nio i morse. Vänt på dygnet. Som alltid när de äe lediga mer än tre dagar. Eller sjuka. Bristen på nattmörker hjälper inte heller hugade tonåringar till sömn....  

Av Kvasthilda - 9 maj 2009 13:09


Från andra hyllor:



Mina älskade temuggar från Indiska! De är ljuvliga med sina handmålade blårandiga penseldrag över de stilistiska blommorna som är inristat i lergodset före målning. En har blivit kantstött, men annars är alla sex jag har, hela och fina som den dag jag föll för dem.


 


Frukostskålarna. Massproducerade för ICA. Älskar den här blå färgen och det rutiga mönstret. Färgen har runnit över rutmönstret och är mer eller mindre blått på varje skål. Ger de sex skålarna lite unikum, trots massproduktionen.



 


Åsså svärmor igen. Hon gav mig dessa för en massa år sen. Två små kannor som inte gör nån nytta alls annat än samlar fettigt damm där de står, överst i den lilla triangelhörnan ovanför hörnskåpet i köket. De rymmer väl en två o en halv dl eller så. Kanske tre. Kunde tjänstgöra som mjölk/gräddkannor på kaffebordet kanske? Dock passar de inte till min ljuvliga kaffeservis jag köpte och fick delar till, när vi hade dopkaffe för sonen för fjorton drygt femton år sen.



En väninna till svärmor som vi hållit kontakten med under alla år i Kiruna, älskar att dricka kaffe ur dessa. Jag skulle aldrig drömma om att bjuda på kaffe i nånting annat än dessa koppar när tant Astrid kommer och hälsar på. Tant. Skulle hon nog inte gilla heller :-)


Av Kvasthilda - 9 maj 2009 12:51


Lite ur mina hyllor o skåp :-)

 


Godisskål, salladsskål, uppläggningsfat eller vad man vill. Beroende lite på humöret och omständigheterna. Den stora skålen (loppisfynd i polskt porslin) tjänar oftast som godisskål (ja vi är mycket för godis i det här huset!). De udda tallrikarna får oftast tjänstgöra som kakfat. Den ena är från "Bavaria", Bayern och den andra Rörstrands Anette. Gissa vilken? Inte så svårt. Givetvis är Anette den äldre, beige-vita tallriken. Mamma har liknande porslin i stugan i Härjedalen. Ljuvliga rosen-mönster.

Den lilla vita skålen har jag fått av svärmor. Köpte en liten skål en gång för att ha till smågodis. Hantverk. Den överlevde inte ens resan hem, utan gick i kras i en liten olycka. Svärmor tyckte då att jag skulle föräras denna lilla ljuvliga kinesiska risskål med rosenmönster på.


 

Närbild av en "Bavarisk ros".


Av Kvasthilda - 9 maj 2009 10:11


Vaknade i tid för Melodikrysset idag med. Har fixat gröt och bänkat mig vid datorn. 

Usch. Eldeman hotar med att krysset blir svårt idag. Spänner över alla åldrar och musikstilar. När gör det inte det?


Tänkte ju ta tidiga tåget till Narvik idag, men konstaterar att jag inte ids vara där hela dagen utan väntar in min handledare och åker med nästa tåg i stället. Bara jag får tag i henne så hon kan hämta upp mig! Har messat henne igår, men det finns inga garantier för att hon ser det, trots att hon brukar ha telefonen mer eller mindre opererad mot örat. Nåja, några timmar kvar än. Hinner med krysset först. Får se hur det går idag då....


Jaja, Börjar ju enkelt i alla fall. Bra om man inte stupar på första uppgiften. :-)


Mamma Mia. Underbar musikal! Filmen är störtskön. Hann aldrig se den på bio utan fick köpa filmen och såg den första gången på min laptop. Inte den bästa upplevelsen precis, med kasst ljud osv.... Kul att se skådisarna sjunga. Vissa gör det sådär, men överlag klarar de av det galant :-)) En film man lätt blir lite kär i. Det underbara medelhavsklimatet. Blått trä och vita stenar. Gröna olivträd. Underbart. Har aldrig varit utomlands, annat än till England i nionde klass.... När våra föräldrar fyllde 70 år, samlade vi syskon ihop till en resa åt dem. Alla mina syskon, respektive och familjer följde med, utom min näst äldste bror med familj som inte firar födelsedagar, pga religion och min familj av andra orsaker. Resten av familjen for till Chania på Kreta för en vecka. Tog en tripp till västra stranden och mamma blev jättefascinerad av den rosa sanden. Små, små, små snäckor som gav färgen. De har jag sett in real life, men inte stranden i sig.


Halvtid. Bara en uppgift jag inte kan men det ger sig med tiden. Avvaktar o ser vad jag får för hjälp sedan.


Aahh. Ljuva 80-tal! Bette Midlers raspiga röst i Beast of Burden är en gammal klassiker för en 60-talist som jag.


HA! Fyndigt. Lodrätt åtta handlar om ett antal nånting. Vaddå? Var inte heller svårt, nej... Många sköna lastbilston.


Aaahhhh! ÄLSKAR Miss Marple :-) Agatha Christie's underfundiga lilla gumma. Speciellt med Joan Hickson eller Geraldine McEwan i huvudrollen. Vem kan tro att det bakom den där ursöta lilla fasaden och stickorna gömmer sig en oerhört intelligent mysterielösare av rang? Underbart. Miss McEwan BTW.... Hon har också spelat en hiskelig "seer" - en typ av häxa i en film om Robin Hood. En av mina absoluta favoritfilmer, Robin Hood, Prince of Thieves där Kevin Costner spelar Robin of Locksley. Geraldine's roll är lite annorlunda där, jämfört med den till synes timida rosenskötande gamla damen i A Christie's tappning :-)


Aarrrgghhhhhh... hyperrys igen... MÅSTE han spela den där jäkla låten, instrumentalt eller inte??? *rys* *rys* *rys*. BAO i all ära. Har sagt det förut JAG TÅL INTE DEN DÄR ?!#%§!%&? LÅTEN!!!! *burr*


Hmmm... Inte var det så svårt idag egentligen! Trodde det skulle vara värre faktiskt. Det var operetten jag inte kunde klockrent, men det kom fram till slut. Vissa operetter kan man, men långt från alla på denna jord.


Snabbgenomgången gav det jag inte riktigt fick in i huvudet om en sjungande skådis. Visste ju namnet, men var tvungen att lyssna igen. Och jodå. Herr Lassgård sjunger barnvisor. Lite kul :-) Det blev många sjungande skådisar idag! Eller sångare som skådespelar som Eldeman sa vid ett tillfälle. Lite som man vänder det.


Nej, nu ska jag sätta på kaffe och ringa min handledare.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards