Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 10 maj 2009

Av Kvasthilda - 10 maj 2009 22:10


Apropå mina vampyrer.....


"Jag tycker mamma är så konstig, för hon vill att vi ska gå och lägga oss om kvällarna när vi är alldeles klarvakna, men om mornarna när vi sover, då vill hon att vi ska gå opp."


Ur: Barnen på Bråkmakargatan

Av Kvasthilda - 10 maj 2009 22:00


Här är en bild där man faktiskt SER berget :-) Var tvungen att gå ut o ta ett snapshot ikväll. Lite halvmulet och höstlikt trots att det är maj. Vinkeln varierar mellan mina bilder, men de är tagna från samma sida av gården i alla fall.



Nu ska jag strax göra mig klar för nattens skift. Handledaren ringde precis. Hämtar upp mig halv elva.


Av Kvasthilda - 10 maj 2009 19:53


... kan man bli av mindre. Mina dagar är helt upp-o-ner just nu. Blir lätt det med nattskift på det här viset. Och nattljuset vi har!


 En "liten" apelsin inköpt på loppis nån gång :-)

 

Marmeladburk


I'm going BANANAS.... Nä, lite mat kanske. Innan man gör sig redo för nästa nattliga tågtur. Vi är två elever inatt.


Av Kvasthilda - 10 maj 2009 18:47


Har lovat lite bilder från Malmbanan/Ofotbanen. Hade väl varit kul med lite mer färger än de trista som just nu finns i vår natur häruppe. Dock vet jag inte när jag får en chans att ta färgrikare bilder, så de får duga sålänge.


 Abiskofjäll

 På norsk sida. Man passerar gränsen i ett galleri...

 Norska hytter på Bjørnfjell.

Fattar inte vad norrmännen gör däruppe. Jo förstås. Går på Tur. Finns inget annat att syssla med. Vintertid kan stugorna vara dolda under tre meter snö!

Søsterbaek.

En hållplats vi stannade till vid. Järnvägen fortsätter in i berget till vänster. Lite litet men man anar tunnelöppningen om man följer bågen av det svarta strecket som är järnvägen framför loket.

 Ett vattenfall. Mycket smältsnö...

 

Ravinerna ner mot Narvik. "Narvikstutta" i fonden.

Har försökt fixa till ljuset på spegelbilderna av fönstren för att de inte ska störa alltför mycket.

 Rombaksbotn.

I den här inre fjorden ligger en tysk jagare begravd under havsytan (George Thiele). Har varit ett populärt dykobjekt men jag tror det är förbjudet att dyka där nu, för den har förfallit så mycket.

 

Ofotfjorden.

Narvik ute till vänster. Bilvägen går på andra sidan berget till höger.

Den svarta spetsen man ser i vänstra (södra) strandkanten, precis i höjd med högspänningsledningen, th om stolpen, är skrotet och resterna av George Thieles för.

Rombaksbrua. Här kommer man med bil.

Vet inte vad fjorden heter. Beisfjorden. Söder om Narvik.

Vi har övernattningsrummet strax bakom ryggen på mig här.

Hemfärd. Rombaksbotn & Ofotfjorden i nattljus.

Min handledare den här veckan ser ut över fjordarna.

På svensk sida igen. Dimmorna dansar över Torneälven.

Av Kvasthilda - 10 maj 2009 18:38

... finns där i dimmorna. Nånstans.


 

Har sagt förut att det FINNS ett berg i bilden där. Måste nog fixa en bild där det faktiskt syns också... Ni tror väl att jag bara ljuger annars! Har hittills laddat upp tre bilder där Laxberget är helt dolt i dimmor och moln.


 

Lite snö på backen. Fotat igår förmiddag.


Av Kvasthilda - 10 maj 2009 17:37


Har fått frågan vid olika tillfällen (här o på annat håll) hur man kan infoga text i bilder. Jag har ett litet program  som jag inte använt till bildredigering alls, förrän min dotter berättade hur hon gjorde sina collage. Collage har jag alltid gjort på ett eller annat sätt, men hennes såg så proffsiga ut... Tänkte PhotoShop... Icke sa Nicke. Nåt betydligt enklare! Picasa 3! (Kan hämtas här) Jag använder det bara för att enkelt ladda ner bilder från Google o Picasas albumsidor. Med ett par tryck får man ner ett helt album i stället för att ta bild för bild. Enkelt sätt att dela bilder med vänner och familj :-)

Kul när pigan får chansen att lära sin mor nånting!


I detta program kan man alltså välja att skapa collage på ett SKITENKELT sätt. Man markerar de bilder man vill kollagera (HA!) och sedan trycker man på en liten knapp, som intelligent nog heter Skapa fotocollage. Därefter kan man välja olika teman för bilden, med färgsättning, eller inte. Du kan göra bilderna svartvita, eller gammel-dags sepiafärgat. Du kan dimma delar av bilden osv osv. Du kan även lägga till text på bilden. Se min bild av Rosenporslinet. Det vill bara till att man har ett passande teckensnitt att lägga in. Finns massor att hämta på Internet. Exempelvis här:

Det finns tusen och ett sätt att variera bilderna. Med eller utan ramar. Med eller utan skuggeffekt. Eller som ett Instamatic-foto. Vrida bilder, förstora o förminska. Skapa en bakgrundsbild till datorn (finns förvalda storlekar att välja mellan). Ontsåvaiter. Tyska kan jag inte stava till... Jo, shit, TYSKA kan jag ju uppen-barligen stava till...... Mohahahhaaaaa... Kan ingen tyska. Knappt. Alls.

Sen sparar man bara bilden med ett lämpligt namn. Eeehh.... nä, Picasa sparar bilden med eget hopknåpat namn som utgår ifrån mappen den ligger i och du får byta namn själv. Skapar ju även en picasafil där informationen om bilden finns, ifall du vill göra om den nån gång. Har inte gjort detta och kan inte supportera nåt sånt i dagsläget.


Min lilla logga däremot, som jag lägger på mina kort ibland, den infogar jag i mitt fotoprogram. Har skapat en logga med ett teckensnitt jag tycker om (men kanske inte alltid använder, för jag har andra favoriter. I just detta sammanhang passar den mitt ändamål) och som jag har sparat som en mall-fil för att enkelt byta färg på och kopiera till den färdiga bilden.

Det fotoprogram jag normalt använder är Corel PhotoPaint. En gammal version som fungerar bra till det jag använder det till. Hade gärna velat lära mig PhotoShop, men har inte haft tid att sätta mig in i det.


Av Kvasthilda - 10 maj 2009 16:02


Har ännu en nattur till Narvik. Får se om jag eventuellt kommer mig iväg till nån butik i morgon fm (mer chooooklaaaad). Annars har jag tre turer till den här veckan. Nej två till. Fyra totalt. Vi slipper dock mardrömsturen (4016/4019). Man är svintrött. Får inte sova en minut om man inte kan slappna av. Skiftet börjar vid 7-tiden på kvällen. Vet inte exakt avgångstid från Kiruna, men det anländer till Narvik vid 11 på kvällen. Då är det lite växling och avställning av loket innan vi åker till vårt hyresrum (en gillestuga i en villa) med en silvertejpad bil och återresans skift börjar strax före tre. Inte mycket sömn däremellan! Avgångstid är nån gång runt halv fem. Man är tillbaks i Kiruna vid 7 på morgonen om allt går bra.

4019 är inställd hela månaden kan jag se av min turlista. "tur" det. Man passar med 95an hem i stället. Persontåg hem är inte helt fel. Går sent på morgonen/fm så man får sova i lugn o ro :-) På skräckens hotell som några kallar det.

Byggt under 70-talet och har samma inredning ännu. En av kvinnorna har hockeyfrilla. En rufsig sådan. Måste visa bilder. Nån gång. Inredningen går i brunt o rött o alla murriga nyanser däremellan. Med vissa inslag av aprikost och lila. Weeeird.


Ikväll börjar jag 22.38 Avgång cirkus 23.16, beroende lite på hur tåget är i tid från Boden. Ankomst Narvik 02.00 Sen hotell o soooooova. Börjar inte förrän 11.56 i morgon igen. Åter Kiruna på eftermiddagen. Det jäkla tåget ska sen växlas och vissa dagar utgångsprovas innan det får fara vidare. Inget vi pysslar med normalt. Ska bli intressant att se!

Tåget utgår från Oslo.... Antar jag. Vet inte om alla godstågen gör det, men jag antar det! Oslo-Narvik, genom hela Sverige.


Av Kvasthilda - 10 maj 2009 15:47


Jag vill ha!! Barnen äter upp min choklad när jag jobbar. Otacksamma snorungar. Låt bli mammas choklad. Den är mig helig. *snyft*




Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards