Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 11 maj 2009

Av Kvasthilda - 11 maj 2009 22:29


... en morgondag. Nu ska jag krypa till sängs så kommer den fortare! Väckarklockan ställs på tidig otta för att hinna med en buss kvart-i-sju....


Det här är en väckarklocka värdig en datanörd.


Dock är det en liten iMAC-kopia (en annan är inbiten PC-användare) med amerikansk tidsangivelse och jag lär mig aldrig det där med AM o PM och tolvtimmarstid. Vill ha min tjugofyratimmarstid. Ställer väckaren i en av mina mobiler i stället.



Natti Natt!

Av Kvasthilda - 11 maj 2009 22:07


Har letat bra kartonger/burkar/boxar att förvara småsaker i... Fick jackpot idag :-) Hittade det här setet på en inredningsbutik i Narvik:



Största asken är ca 22x22 cm och den minsta 8x8 cm. Färgglatt o gott :-)


Av Kvasthilda - 11 maj 2009 18:05


Är heeeelt slut. Har kommit hem från nattens Narvikstur. En timmes övertid blev det till slut - på mina annars 18 timmar borta. Började vid 11-snåret igår kväll. Körning till Narvik, ankomst till hotell Nordstjaernen strax före 3 med taxi, i vilken föraren spelade svensk hardcorerock i raptappning. Blev inte klok på vad det var... Sova några timmar. Vakna vid 8-snåret till den ljuva sången från en grävmaskin precis utanför fönstret. Lokförarna brukar få rum mot gården för att slippa gatu"musiken", men vi fick alla tre rum mot gatan. Inte mycket till sömn. Frukost med typisk norsk touch (sill o sylta).

En kort tripp på stan för att köpa fler lefsor åt huliganerna. Och lite roliga askar åt mamma. Och lite choklad. Freja-choklad. Norges svar på Marabou. Deras luftchoklad är kul att äta! Choklad fylld med luftbubblor. Måste vara nåt typiskt norskt. De har två olika chokladsorter som är gjorda på det viset. Plus vanlig mjölkchoklad utan bubblor, och de vanliga med nötter eller frukt och mandel. Typ. Köpte även en med lakrits för att frossa i själv, på vägen hem.

Tillbaks till hotellet och beställd taxi till ARE-terminalen vid 11. Klev på vårt lok som vi vägrade ta häromdagen för att bromsblocken var utanpåliggande. Hysteriskt mycket utanpåliggande. Får inte förekomma alls såvitt jag vet. Tågledaren svamlade nåt om tre cm. SKITSNACK. Vi stängde bromsen på den axeln. Gick bra. Hade ett kort tåg. <300m. Det vi hade ner till Narvik igårkväll var närmare 600 meter.

Fick stopp i Rensjön. Växlingen på Kiruna var inte färdiga. Vi fick släppa förbi (mötte) TVÅ malmtåg. De låg bakom varann. Det har varit stora problem på Kiruna idag. Strömavbrott (hörde att fyrahundra abonnenter i Kiruna varit/är utan ström - inte vi). Tåg 6070 mot Narvik hade lokskada och det ena med det tredje. När båda malmtågen passerat fick vi gå vidare söderut. Stopp i Krokvik. Stod o väntade. O väntade. O väntade. Plötsligt blev det grönt i signalen - i spåret bredvid!! Ett malmtåg tuffade förbi oss.... Waaaaaahhhhh! Fast de går bara till KMB (Kiruna Malmbangård) o vi ska till KRA (Kiruna C). Växlingen hade precis avslutat och lämnat tillbaks till fjärren. ÄNTLIGEN fick vi gå. En timme sen. Tack o lov slapp vi slutväxlingen på Kiruna. Nästa förare tog över o vår växlarkompis fick även han övertid. Stackarn hade inte fått kaffe sen två, o då var klockan fem. Inte lätt för en Kirunabo!

Har fotat massor. Vet inte om nåt är bloggmaterial, men lovar varken eller. Det blir det det blir.

Nu är jag hemma o HEEEELT SLUT! Satte sonen på att skära suovas och koka pasta. Pastan är slut, sa han, så då får det bli strips eller nåt i stället.


Pigan ska till doktorn i morgon bitti. 7.15 sa hon. Nu är hon ute o flänger. Hon som har order att hålla sig inne o vila. Doctor's Orders. Hon får dock lappsjuka av att sitta inne för länge. Kompisberoende. Hon var ju till läkaren och fick en tredje omgång penicillin förra veckan. Hennes blodvärden var helt under isen. Hade 74 sa hon. Normala värden ligger på 120+ nånting för tjejer. Sinnessjukt. Inte undra på att hon sovit bort hela våren! Fick järntabletter och vitaminer. Sa till henne att hon snart kan ta över malmtransporterna själv. Kommer att skita malmkulor snart.

Jag fick äta järntabletter när jag väntade barnen. Man blir superhård i magen och det är verkligen som att skita järnpellets - malmkulor alltså.


Hade ett stort brev väntandes på mig när jag kom hem. Bara synd att jag är för trött för att kolla igenom det ordentligt. Kuvertet (bubbelplastkuvert av det stora slaget) hade gått sönder. Får bara hoppas att allt är med som min kompis i Estland skickade. En massa vackra klippdockor. Bland annat hennes egna ORIGINAL-teckningar. Fick hennes TWILIGHT-dockor!!! Hon är makalös. Fick även två godispåsar. Nån form av vingummin i drakform och hårdare dragéer. Samma tillverkare som chokladen jag fick av henne förut. Måste höra med henne exakt vad hon skickat. Det kan saknas massor i kuvertet, så sönderrivet och trasigt som det var. Mest orolig för hennes originalteckningar. Jag hoppas verkligen att alla är med!


Får dubbelkolla detta inlägg senare. Är för trött för att korrekturläsa just nu. O jag vet att det säkert finns tusen o en natt, nej... stavfel här.


See ya later alligat'er (drakar kanske. Äh min humor är låg, iiii's inte)


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards