Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 12 maj 2009

Av Kvasthilda - 12 maj 2009 22:49


En sista bild innan jag kryper i säng. Äldsta pigan gjorde den här till sin ängla-nallesamlande mamma för några år sen. Ja, det är också en sak av alla de grejer jag gillar på denna jord. Älskar Bukowskis nallar och har några stycken. Några av dem är änglar och jättesöta. Ingen är dock mig så kär som den här lilla bruna ängeln!



Lite sned o lite vind, men gudomligt söt. Hoprafsad på några minuter som bara hon kan :-)


(Malena är vidare i Schlager-EM. GRATTIS!)

Av Kvasthilda - 12 maj 2009 21:12


fick nya numret med posten idag och har inte ens SETT DET!!!! Twisted. Svågern satt och bläddrade i första numret av Leilas pinfärska magazin tidigare idag. Bjöd ju honom på lunch och medan omeletten blev klar fördrev han tiden med den första tidningen han hittade. "Det var mycket färg i den här".

Och "Såg du diskstället? Man får inte putsa och måla om va?" Lite lätt ironiskt sådär som bara han kan. Han är utbildad möbelsnickare sen nån gång i tiden men har varit lokförare i hundra år tills hörseln satte stopp för det. Det där med slitna gamla diskställ i fd vitmålat trä förstår han sig inte på. Min farmor hade precis ett sån't. I en dov grön färg. Står kanske kvar i farmors lägenhet i huset Härjedalen. Vet inte. Min farbror tog över den när fammo dog och satte lås i dörren. Nej, bytte lås. Gubbj*vel. Om honom tycker vi INTE. Det är hans barnbarn som nu vill köpa gården. Har visst ringt pappa igen idag.

House på TV (Malena tävlar visst för en plats i schlager-EM i en annan kanal) och Leila i knät. Måste kanske öppna påsen!

Ser en annons precis i P-s stil. Eller lyckes för den delen. Eller vem som helst annars som gillar färg och prickar. FÖRR heter butiken. De har visst webbshop oxå. Säljer bland annat pappelinas svindyra och jättefina plastmattor.

Nä, nu måste jag gå o fixa en kopp te. Paus i House.

Av Kvasthilda - 12 maj 2009 19:43


En av mina absoluta favoriter:


Kinesiska språket är inte svårt,
det är minst lika lätt och begripligt som vårt.
Flera hundra miljoner små barn har perfekt,
lärt sig tala det flytande och korrekt


Alf Henrikson, 1972

(dikten Tänk ur samlingen Underfund)

Av Kvasthilda - 12 maj 2009 16:25


... är ett uttryck E-pigan ofta använder. Det kommer i samband med andras uttryckande av dålig svenska. Många kan inte stava alls idag. Fattar inte riktigt vart världen är på väg. Eller svenska språket. Att utlandssvenskar har problem med att kunna stava är kanske inte alltför konstigt, men när svenska barn - eller vuxna för den delen, inte stavar ordentligt... Det är lite skrämmande. Nu finns det ju andra anledningar till att man kanske inte stavar rätt, exempelvis om man har dyslexi, men många stavfel är ren och skär okunskap. Eller lathet. Eller en kombination.

Vi - pigan och jag stavar också lite upp o ner emellanåt och då kommer det igen: *bra sverige*  :-)  Ett roligt uttryck!

Av Kvasthilda - 12 maj 2009 15:10


Usch o fy. Hickar sällan men alldeles nyss slog den till. Tar aldrig slut! JÄKLA förkylning. Räcker det inte med snorande? Måste hela kroppen hoppa o fara i hickattacker också??


*hick*


Av Kvasthilda - 12 maj 2009 14:38



 Det kom ett litet paket....


... med posten idag! Undrade vad i fridens tider det kunde vara. Har inte köpt nåt på Tradera på ett tag... Hmm... Avsändare U... Slet upp paketet när det slog mig. Min bloggvinst från Ulla!! U som i underbart! Eller KUUUUUUL!


Vinner sällan nånting och jag blev jätteglad över min vinst :-)



Detta är vad som fanns i paketet:

 

En underbar elefantbonad med tre fickor. Den är helt i mina färger. Svart, guldbrunt - och givetvis med elefanter på fickorna. Tillverkad i Thailand.

Elefanterna är gjorda av paljetter i silverfärg. Den är hur ljuvlig som helst! Var tvungen att tejpa upp den på en skåpdörr för att få ett relativt bra foto av den. Måste hänga den på nåt bra kattfri-space. Finns inte SÅ gott om dem här i huset då kattmarodören tar över hela kåken när han flyttar in. Brukar få lov att plocka ner ranorna för han använder dem som klätter- och klösträd!


Få lov att.... Vilket uttryck. VEM ger lov till det??


Hur som helst. Jag har samlat elefanter en gång i världen. Sålde allihop på en loppis när jag flyttade till Kiruna. Fick in en liten slant på allt skrot vi sålde bort. Loppisen tog en viss procent som mellanhand men det var det värt! Elefanterna gick dock skitbilligt. En kvinna mötte mig i dörren när jag kom med lådan och hon vill köpa lådan osedd. För trehundra spänn. DET var billigt. Skitbilligt som jag sa. Tror det var närmare femtio elefanter i lådan. Har kvar några som jag inte kunde skiljas från. En svart med spegelintarsia, från Sri Lanka eller nåt (typiskt indisk i alla fall). Några små i mässing som jag har i en kartog på vinden nånstans. En liten i elfenben som tappat sina betar. Maken köpte den på Madagaskar eller Sri Lanka när hans syster och familj bodde där för en herrans massa år sen. Betarna ligger säkert i nån av svärfars alla näveraskar vi har i hyllorna häromkring...  Vi har även ett lejon i svart trä (ebenholts) med huggtänder i elfenben.


Har en afrikansk elefant i rött trä (mahogny), som antagligen haft betar av elfenben, men som sedan länge är borta. De försvann innan jag hittade honom på en loppis för några tior. Står i vårt sovrumsfönster för tillfället. Har haft honom på en blompiedestal i vardagsrummet, men som sagt, Med dampkatten farandes som en projektil genom rummen lever den (och katten) farligt. Elefanten väger mer än katten och skulle han få den i skallen....



Min senaste lilla elefant köpte jag i Gällivare i vintras. Den är gjord i ett "mjukt" stenmaterial som ofta används till att karva ut små figurer i. Den här lilla elefanten är inte större än 2 cm men har en babyelefant inuti magen också!


 


Till sist kan jag visa en tavla maken köpte på samma resa (Sri Lanka tror jag faktiskt att det var, snarare än Madagaskar). Den är gjord i en massa träslag av olika färg. Visst är den fin? Har den inte uppsatt för tillfället så jag ställde den bara mot köksskåpen för att fotografera...



Nej, har ju en sista bild, på en av fickorna i min nya bonad. En närbild av paljett-fanten.



Tack igen Ulla!


Av Kvasthilda - 12 maj 2009 14:10


Vattnet har börjat smaka skit igen. Nja inte bokstavligen (skulle jag inte kunna relatera till hur som helst) men det är långt från gott. Har en konstig metallsmak. Typisk vårvatten. När snön och isarna börjar smälta runt om påverkar det våra vattenreservoarer (Torneälven antar jag?) och vattnet blir ibland brunt och smakar UUURRRKKK. Vi har en kallkälla strax bortanför där vi bor och jag brukar skicka maken med hink och spade, nä, kanna, dunkar och tratt för att fylla nämnda dunkar med färskt och gott vatten. Kallt och friskt. Utan smak. Tänk att nåt helt smaklöst kan vara gott?!?

Gubben är ju som sagt bortrest nu och förblir så några dagar till så vi får se hur det blir med den saken. Känner att min förkylda kropp inte pallar med en skogs-promenad...

Tar några veckor innan kranvattnet är "betjänligt" som dricksvatten igen. Duger att göra saft av och koka kaffe på, men inte dricka naturellt. Det ÄR fullt drickbart i den månen att man blir inte sjuk av det. Lite lösare i en känslig mage kanske. Men åtgången av vatten-på-flaska ökar markant i Kirunabutikerna i maj/juni.... Sen när vattnet lugnat sig, går det ner igen till mer normala proportioner.


Av Kvasthilda - 12 maj 2009 13:22


... är döööjobbigt! Man har nog så jobbigt att se nuförtiden... sen måste man se till att hålla brillorna rena så man ser genom glasen också! Just nu är det fettfläckar på dem så jag tror jag har starr. Eller nåt i ögat. Åsså sitter det ju bara på glasen. Är alldeles för lat för att göra ren dem just nu. Behöver en kopp kaffe till snart så jag kanske tar fram diskmedlet o gör rent dem....

Maken har haft glasögon i stort sett hela sitt liv. Han har alltid varit jättenoga med hur glasögonen behandlas. Två par inköpta från HongKong (Zenni Optical) är de senaste han har. Blev döförälskad i ett par lätta svart/röda metallbågar och köpte ett par till likadana. Det var bara att han glömde att köpa repfritt glas första gången så dem har han faktiskt lyckats få repor på! Trots att han är jättenoga med var han lägger dem osv. Andra paret fick dock det lilla extra skyddet. Han är väldigt närsynt och klarar sig inte utan dem så det vill till att man vet hur de ska tas om hand. Jag försöker, men mina blir mest skitiga. Man sätter dem i håret, eller petar till dem med lokhandskarna eller nåt så de är sällan rena o fina. Jag behöver verkligen köpa på mig några extra par! När de kostar runt 12 dollar gör det ju inget om de BLIR repiga, men när inga backuper finns att ta över om olyckan är framme.... ja då blir det svårt om frun i huset ska läsa nåt. En turlista eller säkerhetsorder till exempel.

Klämde dem när jag var på bangården och fick lite panik. Tur nog var det bara ett av glasen som for ur bågen så det var bara att peta tillbaks det igen. Kunde ju ha gått värre! Farliga saker att luta sig mot järnvägsvagnar på det viset.


Snor o snörvel. Det blir inte bättre heller. Förkylningen. Man orkar knappt andas! Konstant täppt i näsan. Svärmor sa ofta att hon undrade hur näsan fungerade. "Som en separator" var ett stående uttryck i förkylningstider. Alstrar snor. Och man kan inte snyta sig i papper för då blir man sårig! Använda gammeldags servetter är snor-(HA)äckligt... Skulle ha ett ton liggandes. Sy av gamla lakan eller nåt. Åtminstone är det snällare mot en stackars förkyld och överkänslig näsa. Hård åtgång på Idominsalvan. Inte så mycket för smörjandet av näsvingarna (antiuttorkning), utan kanske mer för att när man snyter en idominsmord näsa tar man av salvan i stället för huden på näsan!


Pigan såg bra ut i magen. Inga sår. Läkaren (en riktig snygging och supertrevlig) frågade om hon inte kunde ställa upp som "uppvisningsobjekt", dvs han tyckte att hon var superduktig i att svälja slangen och sedan tog det lugnt och andades som hon skulle. Jag såg på henne att hon inte var riktigt överens med behandlingen, men hon fick lite bedövningsspray i halsen först i alla fall. Hulk o hulk. isch o usch. Rap. Läkaren blåste upp magen med luft för att se bättre och det ska ju ut igen. Tjejerna runt om (tanterna, ingen var under 60 tror jag) - assistenterna / sköterskorna var jättegulliga. En av dem stod o höll pigan och hennes händer ifall hon skulle få panik och rycka ur slangen igen. Den fick dock sitta ifred och sköterskan klappade mer tröstande i stället. Duktig tjej! Lite hostande var det, men det sa läkaren berodde mest på att slemhinnorna blir irriterade. Automatisk reaktion. Kändes väl inte desto mer med bedövningen antar jag.

Fick inte äta sen på flera timmar. Då man är bedövad kan maten hamna i fel strupe. Inte bra.

Läkaren sa också att blodbristen kan bero på glutenallergi... Hoppsan. Inte bra för en unge som lever på nudlar, pasta, klimp, plättar o mackor. Mestadels, och vid snabbmättning av hunger.... Får vi väl hoppas att det inte är då! Mycket mjölmat blir det!


For sen o handlade med svågern och han tiggde lite lunch innan han skulle iväg o jobba med en kompis stuga. Fixade lite omelett åt oss alla. Med falukorv. Med eller utan paprika/tomater/champinjoner/broccoli... Alla har sin favorit. Nödproviant. Snabbt o smidigt!

"Vad kallas den här omeletten? Är den fransk?"

"Tja.... det ÄR ju grädde i den...."

Annars är det bara en vanlig Kajsa Warg-panna! Det som finns. När maken är superhungrig och blodsockernivån ligger i nivå med fotknölarna, då är det bra att sno ihop en omelett. Går fort och han uppskattar den oftast.

Just nu är han i Piteå för att förbereda ett stugbygge. Har fått lov att sätta upp en stuga hos en av älgjaktslagsgubbsen. Två bröder som har ett par skogstomter utanför Pite med extra plats för en liten stuga åt enonittioen. Stugan blir alltså inte SÅ liten. Måste ju rymma makens långa kropp och fyrtiofyror. Och kanske svågerns fyrtioåttor eller vad han nu har. Samma längd. Ungefär. Lite större kroppshydda bara... Maken skulle komma hem i morgon, men han ringde just o sa att helgens planerade sista-minuten-före-sommaren-fiskeresa / kombinerade-övervakningstripp han alltid företar sig med en jobbarkompis i maj, blir inställd. Vill göra färdigt så mycket han hinner på stugan i stället. Är väl smart. Det är trots allt fyrtio mil dit.


Nej, ska ta en kopp kaffe o en stor balja vattten tror jag. Är lite snurrig i huvudet själv. Lågt blodvärde? Njaeeee. Hoppas det "bara" är syrebrist för att man inte kan andas som man ska!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards