Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 15 maj 2009

Av Kvasthilda - 15 maj 2009 23:46

Dessa irrar runt på bloggar o fejsboken o överallt där online-verksamhet pågår. Tänkte jag drar mitt strå till stacken också, bara för kul skull. Är inte överdrivet förtjust i "kedjebrev" annars, men det kan ju vara kul att lära känna nån på det här viset. Litegrann i alla fall!

(har redigerat lite stavfel och andra småsaker i frågorna - svenskafröken!)


1. Hur gammal är du om fem år? Usch. 50. Nästan.

2. Vem var den sista du träffade? SENASTE hoppas man ju. Sista hoppas jag blir familjen. Nåja, Den senaste. Hmmm. Beror lite på. Senaste utom barnen var min elevkompis igår/natt och killen vi liftade hem med.

3. Hur lång är du? 165 cm

4. Vilken var den senaste film du sett? Twilight är nog den senaste jag sett HELA... Annars mitten o slutet o början av en hiskelig massa, bland annat True Lies (såg just Jamie Lee Curtis i kort, grått, URSNYGGT hår hos Jay Leno)

5. Vem ringde du sist? Mamma. Nej, min handledare. Pratade dock med syrran senast, då HON ringde.

6. Ditt senaste sms och till vem? Mellanpigan och svågern. Har två mobiler.

7. Vad är helgens planer? Bli frisk från min förkylning!

8. Föredrar du att ringa eller skicka sms? Beror på omständigheterna.

9. Är dina föräldrar gifta eller skilda? Gifta sen 1954

10. När såg du senast din mamma? I januari. Blir så sällan, då vi bor 120 mil ifrån varann.

11. Vilken ögonfärg har du? Gröna. Mestadels. Svärmor sa att de blir svarta när jag är förbannad.

12. När vaknade du idag? 11.54 (haft nattskift)

13. Har du någongång hittat en katt? Hmmm... Nej.

14. Vilken är din favoritplats? Pappas barndomshem i Härjedalen.

15. Vilken plats föredrar du minst? Oj. Vet inte. Svårt. Mammografibussen antagligen.

16. Var tror du att du befinner dig om 10 år? Antagligen precis där jag är idag. Om vi inte flyttat för att maken inte vill bo i centrala stan. Kiruna ska ju flytta o vi hamnar väldigt centralt som det lutar åt nu - IGEN.

17. Vad skrämde dig som barn? Ingen aning. JO! Monstret i Svarta Lagunen. Var övertygad om att monstret bodde under min säng. Har sett filmen som vuxen o den är SKITLÖJLIG.

18. Vem fick dig att skratta senast? Mina barn. Och Niclas Wahlgren i Så ska det låta. Stjärngossen och dammsugaren i bildtävlingen. Ziggy STAR-DUST.... SKITKUL! Asgarv.

19. Är du för ung för att äga vinylskivor? Nå inte. Har fyra orangea plastbackar knökfulla. Fast de står på vinden o samlar malmdamm...

20. Har du stationär eller bärbar dator? Bägge sorterna.

21. Sover du med eller utan kläder på dig? I trollor - eller utan. Kläder när vi har nattskift o slumrar i överliggningen.

22. Hur många kuddar har du i sängen? Två.

23. Hur många landskap har du bott i?  Två, Dalarna o Norrbotten Lappland. Haft pojkvän i Västergötland. Två stycken till-o-mé! Fast den andre bodde just då i Uppland.

24. Har du någon gång spytt på någon? Antagligen. Som baby.

25. Föredrar du skor, strumpor eller barfota? Barfota är skönt. Annars tofflor.

26. Är du social? Ja

27. Vilken är din favoritglass? Gräddglass vanilj. Eller nån god Magnum. Senaste jag åt, var en norsk Freja-variant av Magnum. Mumma. Mörk choklad o gräddvanilj.

28. Vad skulle du göra om du vann en miljon? Köpa loss pappas barndomshem. Direkt. Fast en mille.... Säg två åtminstone.

29. Tycker du om kinamat? Ja.

30. Tycker du om kaffe? Ja.

31. Vad dricker du till frukost?  Varierar. Ett glas C-vitamin. Löjligt säger maken. Gott säger jag. Fast dyrt kanske.... Äh.

32. Sover du på någon särskild sida? Vänster. Maken knuffar alltid till mig om jag sover på magen. Slutar andas o snarkar!

33. Kan du spela poker? Nej.

34. Tycker du om att mysa? Eeehhhh. Ja.

35. Är du en beroendemänniska? Hmmmm..... Beroende av vad?

36. Känner du någon med samma födelsedag som din? Ingen människa. Min underbara rödhåriga tax hade samma födelsedag som jag. Född 1987. Blev 15 år.

37. Vill du ha barn? Har tre. Vuxna. Snart.

38. Kan du några andra språk än svenska? Pratar o skriver engelska flytande. Har läst franska o spanska men kan inte mycket. Förstår mer än jag pratar!

39. Har du någonsin åkt ambulans? Nej

40. Föredrar du havet eller pool? Havet låter betydligt roligare.

41. Vad spenderar du helst pengar på? Beror på mängden pengar. Självisk när jag har litet, vilket oftast är fallet, så jag säger MIG SJÄLV! Fast med tre kottar är det svårt.

42. Äger du dyra smycken? Nej. Define expensive... En halvdyr klocka. Vigselringar i guld, Farmors vigselring. Vad är DYRT? Mer än en tusenlapp? Definitivt inte.

43. Har du någongång testat narkotika? Icket. Äckligt.

44. Vad var det senaste du stoppade i munnen? En mun whisky.

45. Vem är den roligaste människa du känner? Svågern. Stående fråga från honom: "Tycker du att jag är knäpp?"

46. Välj ett ärr på din kropp? Mitt ytterst urfula ärr på magen efter kejsarsnittet - äldsta dottern föddes akut efter tjugo timmars droppvärkarbete. Har dock många fler. Ett i huvudet efter att ha fått en busskylt i skallen! Sydde två eller tre stygn.

47. Vad har du för ringsignal? Två mobiler. En kass "medföljd" på jobbmobben. Ruslanas vinnarlåt från Schlager-Em på min privata. O'Boy om sonen ringer på densamma. Madicken om lillpigan ringer.

48. Har du kvar något klädesplagg från du var liten? Vet inte. Tror inte det. I Härjedalen kanske. Nån gammal skinnpaj vi använt allihop.

49. Flirtar du mycket? Nä.

50. Vart togs din profilbild?  Från MSN... Mitt eget dynamiska jag.

51. Kan du byta olja på bilen? Kan jag säkert. Har inget körkort - så ingen större erfarenhet.

52. Har du fått fortkörningsböter?  Se ovan. Svårt att komma upp i högre hastigheter på cykeln!

53. Vilken var den senaste bok du läste?  Läste ut Dead Over Heels av Charlaine Harris igår (hoppsan förrgår, klockan har passerat tolv!). Håller på (i evigheter verkar det) med Änglarösten av Arnaldur Indriðason.
54. Läser du dagstidningen? Njae. Ibland. Har ingen så det blir oftast rubrikerna på Aftonbladet som jag har på iGoogles startsida.

55. Prenumererar du på någon veckotidning? Eeehhh.... JO, TV-tidningen! Annars månadsmagasin.

56. Dansar du i bilen? Nå inte. Ibland kanske.

57. Vilken radiostation lyssnade du på senast? Melodikrysset på P4 Norrbotten. Dags i morgon igen.... :-)

58. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper? Hmmmm... Shoppinglista?

59. När var du i kyrkan senast? Senaste skolavslutningen antar jag. Luossaskolans privilegium för alla icke-Jehovas. Vi får ha avslutningen i Kiruna Kyrka. Underbart med tjärdoften!


VOJ! Tog en timme att fylla i det här!

Av Kvasthilda - 15 maj 2009 23:25

Hej Maria! Vill skriva här direkt bara för att du ska se att jag sett dig :-)


TACK för titten och kommentaren.


Jepp. Samlar det mesta. Mest damm. Fast även Barbiedockor o Shellydockor o klippdockor o smånallar med änglavingar o miniatyrtomtar o diverse elefanter o tupperwareminiatyrer o små nyckelringar i form av spel o..... ja mycket är det!


Kul att du tittade in :-))

Själv tar jag en whisky för att jaga iväg mina hemska förkylningvirus. Vet inte om det hjälper men det blir lite roligare att vara sjuk ;-)


KRAMAR till dig!


Av Kvasthilda - 15 maj 2009 23:08


Har försökt få kottarna att baka en kladdkaka idag för jag vill dela recept och ha en bild till, men de är för lata för det så då delar jag med mig av mitt Kajsa Warg-recept på räksoppa i stället. Utan bild.


En kompis bjöd på den här förra sommaren och den var så god så jag anammade receptet på stubberten.


Stinas grundrecept:

1 tub räkost av valfri sort

1 trea grädde av valfri fetthalt

en påse skalade räkor.

That's it.

Eventuellt kryddor förstås och känner jag henne rätt, tar hon mycket chili eller liknande.


Mitt omgjorda recept:

1 stycke kastrull fylles med några dl vatten.

Stoppa i en buljongtärning (fisk)

Koka upp.

Tag en burk/tub räkost eller annan skaldjursost - eller mögelost eller vad du nu vill eller råkar ha tillhands.... Peta ner i grytan och vispa runt. Jag brukar ta några matskedar ur tuben eller en halv burk, beroende på vad som finns kvar efter sonens konstanta tabberas på kylskåpet.

Häll över grädde i valfri mängd. Tror det blev tre dl idag, plus ett par dl mjölk. Eller tvärtom. Vispade ner lite maizena också, för tjockleken.

Krydda med nåt kul. Idag tog jag Lime/Chili-blandning men paprikapulver är också kanon. Salt är inte jätteviktigt, då både osten o räkorna är salta.

Peta sist ner räkor. Jag tog väl ungefär 3 dl skalade. Eller nåt. Tippade bara ur påsen sådär lite lagom. (AVSKYDDE farmors recept med "lagom mängd" - nu är jag där själv!). Koka upp. Tillsätt eventuellt Creme Fraiche. Eller kaviar. Eller grönsaker. Sparris är gott att lägga lite snyggt på kanten. Idag blev det haricot verts. Ibland blir det paprikabitar. Som sagt. Det som finns tillhands :-)

Snabbt o smidigt. O gott som fan. Fast sonen gillade inte dagens soppa. Godare förra gången, sa han. "Måste det vara dill i?" Tryckte ner kräftost den här gången, för maken köpte fel sist han handlade. De hade ju samma färg.... Tuberna.

Klickade även ner lite Keso i min soppskål. Sonen tog soppan utan grönsaker. Väntade snällt tills han försett sig, innan jag slängde i mina gröna bönor. Harrys Kuvert som E-pigan kallade dem när hon var liten :-)

Av Kvasthilda - 15 maj 2009 21:45



 

Yep, that's me.


Fotograferat i den smala backspegeln, genom sidorutan på ett Rc-lok i (norsk) kvällssol. Reflektionerna visar givetvis bergen runt omkring (rutans spegelbild). Bilden är i sin tur spegelvänd för att få den rätt väg.

Många speglar är det!


Den uppmärksamme ser förstås att bilden är beskuren :-)

Hur?

Det är ju fotat på högkant!

Av Kvasthilda - 15 maj 2009 20:02

Skrev detta i en kommentar till mitt spam-inlägg tidigare idag, men kan ju lika gärna ta det i ett inlägg också.


Det finns bra antivirusprogram att ladda ner från Internet. Googlade lite snabbt och hittade den här sidan, som tar upp frågan om antivirusprogram och gratis sådana. AVG är ett bra gratisprogram. Speciellt om man har konstant åtkomst till internet. Den kräver en del uppdateringar - som alla andra antivirusprogram. Måste hämta nya databaser osv för att veta vad den ska skydda dig mot. Vill man ha fler funktioner får man betala, men för att hålla sig någotsånär fri från virus är det bra!

Av Kvasthilda - 15 maj 2009 17:39

dessa eviga  %&!"%?#%!&§!&%?!  spam.


------------------------------------------------------------

Subject: Mailbox Has exceeded Storage Limit


Dear Users{webmail.telia.com}
This message was sent automatically by a program on webmail.telia.com which periodically checks the size of inboxes, where new messages are received. The program is run weekly to ensure no one's inbox grows too large. If your inbox becomes too large, you will be unable to receive new email.

Just before this message was sent, you had 18 Megabytes (MB) or more of messages stored in your inbox on your webmail.telia.com To help us re-set your SPACE on our database prior to maintain your INBOX, you must reply to this e-mail and enter your:

Current User: { }
Password: { }

You will continue to receive this warning message periodically if your inbox size continues to be between 18 and 20 MB. If your inbox size grows to 20 MB, then a program on Bates WEBMAIL TELIA.COM will move.
Copyright 2009 WEBMAIL TELIA.COM

------------------------------------------------------------


Jo men TJENA HYENA.... Låt min mailbox vara ifred!! Vill inte ha era jäkla spam.

Telia har ju satt bra spamfilter i sina servrar, ändå slinker sån't här skit igenom. Alltid kul att läsa korkade mail, men jag blir liiiite less att se dem flera gånger i veckan.


Av Kvasthilda - 15 maj 2009 17:33

Fick i mailen idag, en Krya-på-dig-bukett med bland annat rosor av en vän down under, Australien. Hon fotade blommor hon plockat i sin egen trädgård. Tänk sååå underbart att kunna gå ut och plocka sig en så'n här bukett:


(jag har redigerat dit ramen)

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards