Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 24 maj 2009

Av Kvasthilda - 24 maj 2009 23:00


Tack alla för tips o kommentarer :-) Ska försöka plantera om den o se om den tar sig. Den har stått still i hallfönstret i evigheter och verkar må bra där så den får flytta dit igen, bara den fått lite färsk jord o en större kruka. Tyvärr är ju fönsterbrädan bara si eller så bred så jag kan inte ta vilken kruka som helst. Önskar att vi hade Blomsterlandet eller liknande butik här. Borlänge har en stor o mysig affär som säljer allsköns krukor och jag hade gärna gått där o botaniserat för att hitta den rätta!


Av Kvasthilda - 24 maj 2009 20:14


... med porslinsblomman? Den behöver verkligen HJÄLP! Den står just nu på köksbordet och tar upp en massa plats. Mest till Makens stora förtret. Det är en av hans sittplatser :-) Har inte tittat om jag har jord kvar. Får ta en tur till stora butiken i veckan o  hoppas att den kommer att trivas igen. Många, långa tentakler som ska lindas in / eller upp på ringen. Den måste dock få en bättre och stabilare kruka först! Har en avdankad lerkruka väntandes och hoppas att den tas emot av porslinblomman.

 


Av Kvasthilda - 24 maj 2009 17:03


 Jag har ju som kanske är bekant, en förkärlek för anteckningsböcker.



Idag stod jag o försökte sortera alla feltryck till vår JTF (trafikföreskrifterna). Den har inte ens trätt i kraft än och första rättningstrycken har kommit.... Vad månde bliva? Hade min gröna tåg-anteckningsbok framför mig och började fnittra hysteriskt. Sonen undrade vad det var. Visade honom boken. Han fattade inget först.

"Det är två ord jag inte förstår", sa han.

"Ja, vilka?", frågade jag.

"Det där", sa han o pekade på 'cherish', "och det där"...

"Ja, just det. Det var det du skulle se."

 


Vad fan är en shis day?? Shish kebab har jag hört talas om, men shis day??

Det roliga är att det står över hela framsidan också, men jag har inte lagt märke till det förrän nu.


Av Kvasthilda - 24 maj 2009 16:28


Vi ska äta röding idag. Kanske det blir nåt sån't här?



Maken har just rensat fisken. Säger att vi har bara fem kvar i frysen. Vojne! Var tog all fisken vägen?? Har vi ätit sån'a mängder i vår? Maken och hans kompis R från Piteå åker varje år upp till Rautasjärvi för Rautaspremiären. Det är för Kiruna-fiskarna vad älgjakten är för andra. De jagar förvisso älg båda två också, men rödingsfiskeveckan i Rautas är helig och inget de missar frivilligt. Förr får satan bli grön o himlen trilla ner!

Har kokat några ägg. Får se om modern gör sås eller om det blir faderns smör- & ägg-röra. "Vilket som", säger sonen.

Mellantjejen är på hemväg (nån gång under kvällen i alla fall) och skulle inte bry sig ett smack. Hon gillar inte fisk. Sådär överdrivet mycket i alla fall. Dock äter hon RÅ fisk. Dvs hon gillar att göra sig lite sushi ibland. Äter även fiskbullar och fiskpinnar. Endera ska fisken alltså vara rå, eller omgjord till nåt annat om det ska duga åt unga fröken.


Av Kvasthilda - 24 maj 2009 16:16


Förra sommaren. Det är en kväll i juli och klockan är strax efter åtta. Följde med min Syster Yster hem och kvällen var sådär stilla och lugn den kan vara vissa sommarkvällar. Tog en promenad med kameran. Min syster bor i närheten av den numer nedlagda skolan i Övertänger och där finns denna lilla badstrand med brygga och ett fantastiskt vackert, gammalt träd.

 

Nån som vet eller kan tro sig veta vilket träd det är, får gärna lämna kommentar!

Av Kvasthilda - 24 maj 2009 12:57


Lapporten kan försvinna helt i dimmorna. Det är precis som om någon dragit ner en rullgardin framför fjällen Nissuntjårro och Tjounatjåkka och dalen Tjuonavagge däremellan, äk Lapporten.

En vår innan vi hade flyttat upp till Kiruna tänkte vi ta en tur norrut, mot Abisko för att se Lapporten (för första gången). Givetvis var vädret inte på vår sida. Dimman (eller molnen) låg tjock över Torne Träsk så utsikten (HA!) att faktiskt få SE Lapporten kändes som lika med noll. Mycket riktigt. Fanns inte tillstymmelse till vy mot den vackra dalen.

Här är två av bilderna (nej, tre) jag fotade senaste turen från Björkliden.

Min handledare gnällde lite över att jag ville fota Lapporten häromkvällen.

"Den är ju aldrig fotograferad förut, va?"

"Ja, men jag TYCKER OM den! Dessutom vill jag fota den med molnen mitt i dalen"

Det är ju faktiskt regnmoln, snarare än dimma. Inte det klaraste foto jag nånsin tagit och rutan är inte heller klar, utan något skitig.

Regnmoln i Lapporten

fotograferat mellan Björkliden och Abisko.

Vände kameran åt andra hållet för att försöka fånga regnbågen. En stor och fin och faktiskt dubbel regnbåge. Helt omöjligt att fånga hela bågen på bild med den begränsade fotoutsikt vi hade från loket. Hade inte fungerat från det ställe vi befann oss, om vi klivit ur heller. Regnbågen var helt enkelt för stor! Två regnbågsfötter. Var är guldet?

Regnbåge över Abisko Turiststation / Regnbåge mot Lapporten

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards