Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 25 maj 2009

Av Kvasthilda - 25 maj 2009 23:01


Jag är kär. Nej men nästan. Det här loket ser ut som en seriefigur i sin kycklinggula färg och runda front. Övertalade Maken att skjutsa mig till Krokviks station för att fotografera loket. Har passerat det flera dagar i rad och försökt fånga det i farten, men det är inte så lätt!



Kvack 


Tyvärr är det en diesel och inte så miljövänligt kanske. Fast den kanske kör på miljödiesel som våra diesellok. Vad vet jag?


Nu är det natti natt så jag orkar jobba en dag till :-)

Av Kvasthilda - 25 maj 2009 21:42


Det finns som jag sagt tidigare, en uppsjö och ett oändligt hav av teckensnitt eller fonter att hämta på internet (här tex). Dessa är oftast zippade. Dvs du måste ha ett program som kan packa upp Zip-filer för att komma åt dem. Oftast finns den funktionen med i operativet, men det händer (framför allt i senare operativ) att man måste installera ett program för detta. WinZip och 7-Zip är ett par som finns. Man måste också hålla reda på VAR man zippar/packar upp dessa filer för att senare hitta dem.

Sen går man till fontkatalogen. Den ligger (på windowsdatorer) under C-disken och där Windows. Katalogen heter antagligen Fonts.


Lättaste sättet är dock via Kontrollpanelen och där Teckensnitt. Tar dig direkt till fontmappen.


Där kan man sedan välja att Installera nytt teckensnitt (under Arkiv-menyn, eller om du högerklickar i Fonts-mappen). Busenkelt. Du letar helt enkelt reda på din uppackade fontfil och markerar den och väljer Installera. Klart!


Av Kvasthilda - 25 maj 2009 21:30


Som jag berättat förut, skapar jag mina fotocollage i Picasa... De flesta av mina fotocollage är gjorda just där. Först klipper jag bilderna som jag vill ha dem i ett "vanligt" fotoprogram och sparar dem... Sen går jag till picasa, letar fram bilderna, väljer de jag vill ha i collaget och klickar på Skapa fotocollage-knappen.

Där kan jag sen välja om bilderna ska ha en skugga, om de ska ha en vit ram, eller se ut som instamatic-foton. Oftast blir det en mix av skugg- och ramfoton. När jag tycker att det är OK och ser ut ungefär som jag tänkt mig, klickar jag på knappen Skapa collage. Det tar en liten stund medan Picasa arbetar. Under tiden är bilden gråtonad och det står Utkast över sidan.


När detta är klart kan jag redigera mer och lägga in text. Man klickar på text-verktyget och skriver in det man vill på bilden/collaget. Sen fixar man till det med font o färger o annat. Det går givetvis att välja från alla de teckensnitt man har installerade på datorn. Jag kan även välja att ta färgen från fotona för att få rätt nyans (det finns en regnbågspalett att välja från, men det kan vara svårt att hitta exakt den färg man vill ha). Jag kan också välja att ha en kant runt texten med annan färg, eller skippa den helt.

Sen kan man vrida texten genom att ta i handtaget - precis som man gör med foton eller bilder när man skapar collaget. Jag kan även öka storleken på texten på det viset och behöver inte använda siffrorna. Det är betydligt lättare att dra i handtaget och få rätt storlek på en gång och dessutom placera den där man vill ha den samtidigt.


Sen går jag på Arkiv och skapar en kopia. På det viset har jag kvar "originalcollaget" om jag kanske vill jobba mer med det nån annan gång.


Av Kvasthilda - 25 maj 2009 20:25

Var på väg att lägga upp de här bilderna igår. Eller snarare skriva ett inlägg om dessa bilder som jag redan hade laddat upp, men jag är inte betrodd att kunna gå o lägga mig i tid och det förblev ogjort. Jaja, Maken är lite fjantig och tycker att jag behöver min skönhetssömn även under veckorna... Var tjurig igår kväll och tyckte att "jag är väl vuxen att själv veta när jag måste krypa i säng"... Dock blev det lite sent så han hade ju rätt!

Lite ur trädgårdarna hos mamma och syster och Härjedalen.


 

Röda vinbär

Svarta vinbär

Hallon

Vanliga röda hallon...

Mammas gula hallon

Söta och goda :-)

"Blott Sverige svenska krusbär har"

- fast dessa är röda - o jättemumsiga!

Äpplen

Ingen aning om sort. Syster Ysters trädgård.

 Smultrontuva på källarbacken

Av Kvasthilda - 25 maj 2009 20:05


E-pigan o jag har varit på stan idag. Först var det för ett trist, men ganska bra möte med skolan då hon knappt varit närvarande i vår. Mycket givetvis beroende på sjukdomen (det oerhört låga blodvärde hon haft) men också på en enorm skoltrötthet. Jag tror vi kom fram till nåt bra och att hon avslutar en kurs med flaggan i topp. Att resten stagnerat spelar väl ingen större roll. Får ta nya tag till hösten igen!


Sen druttade vi runt på olika butiker. Pigan fick en efterlängtad och välbehövd vårjacka. Sonen behöver ny garderob, men han får ta pengar o fara själv o leta upp nåt. Mamma är inte betrodd i det läget.


En snabbis in på Hemtex. Hittade lite nya dukar och tabletter. Blev ett par dukar/löpare till köksbordet. De har fått in lite kul grejer. Framför allt i lakansväg! Mycket vår/sommarkänsla i mina favoritfärger - rosa o grönt. Bland alla gröna nyanser är jag svag för lindblomsgrönt.


Tog en tur via Lenas Presentbod och svimmade nästan av lycka. Lena har tagit in Green Gate-grejer! Köpte en grön mugg med vita prickar (serholt, Sweden) som jag ska ha i badrummet till tandborstarna. Har en jättesöt badrumsmugg där nu, med blåklockor på, av Ib Laursen, Odense. Hade även en tvålkopp men den gick sönder ganska snart efter inköpet. Muggen har hållt. Dock har jag velat ha lite ombyte ett tag och dagens inköp tror jag gjorde susen - en stund i alla fall, och med de förutsättningar jag har i vårt badrum. Blev ju dessutom en plåtburk från Green Gate. Nej, två. En kommer antagligen att få tjänstgöra som skrotlåda i badrummet i stället för den fula plastkorgen som nu står där o samlar damm. Tyvärr kan man inte se det ljuvliga blommiga locket i badrums-/spegelhyllan...

 


Av Kvasthilda - 25 maj 2009 07:38


Jaha, idag börjar vår slutfas av lokutbildningen. Två veckor, eller snarare tio dagar, med Lenki. Hoppas vi får några lok att leka med. Eleverna har fått hatta runt mellan lok. Iofs bra då de fått klargöra lok efter lok, men det kanske inte ger så mycket substans i resten av utbildningen.

Undrar hur det blir med lunch? Nåja, det visar sig :-)

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards