Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 26 maj 2009

Av Kvasthilda - 26 maj 2009 20:54


Bara för att visa upp hur många de är :-) Här är Barbies familj (alla syskonen).

 




Av Kvasthilda - 26 maj 2009 20:30


Här är den första av Kellydockorna. Detta är givetvis den svarta varianten som aldrig fanns i Sverige.



Av Kvasthilda - 26 maj 2009 18:42


Har haft den här bilden liggandes ett tag och vill just nu dela den med er :-)

Såhär såg ett bord ut ett tag, som jag hade inne i vårt tidigare "kontor". Det var trångt som bara den, i rummet. Väggen till höger om bordet var "klätt" i kartonger, från-bord-till-tak. Kartonger med Barbie och Kelly-set mestadels. Kelly är alltså Barbies lillasyster och högt älskad av en massa samlare runt världen, inte minst mig.



De flesta av mina dockor är numer nerpackade i kartonger och lådor och förpassade till vinden i väntan på bättre tider - eller utrymme. När ungarna flyttar ut.... Tjejerna ovan är en salig blandning av MOD-dockor från 60/70-talet såväl som moderna brudar från 90-tal och senare. En och annan 80-talare finns också representerad. Lite blandad kompott :-)


Hyllan man kan ana bakom alla modellerna hyser mina omgjorda Kelly-dockor. Mina OOAK (One-of-a-kind), dvs artistdockor jag fått av och bytt med vänner i USA och andra ställen. Man kan se en liten Tommy i kanindräkt i den rosa lådan, en gåva från en vän i amerikas sydstater. Har hört hennes röst en gång och... O BOY är hon sydstatare :-)

Det fanns en gång en internetsajt där man kunde spela in ett litet meddelande och skicka ett "ljudvykort" via mail. Skitkul. Var himla skoj att få en röst på alla de vänner man känt i så många år, bara genom nätet. Några har man dessutom får foton på så man vet hur de ser ut :-)) 


Av Kvasthilda - 26 maj 2009 17:57


Simon Davies sa så en gång: "This is the worst case of furu I have ever seen. It looks like a damn' gillestuga!"

Maken håller på att sätta upp en jaktstuga och det låter som om det blir lite Grabbarna på Fagerhult över den. Visserligen mycket mindre till ytan än deras torp, men väldigt mycket T R Ä blir det. Och han svamlar om en camouflagefärgad korkmatta....!! Det är, har jag en känsla av, bara svammel och retstickefasoner. Han sticker det under näsan på alla kvinnliga vänner och bekanta och frågar om verkligen inte NÅN har sett det. Camogolv. Vem FAN vill ha camogolv??? För att slippa städa möjligtvis. En jaktstuga kan bli nog så jäkla skitig. Ren furu på väggar o tak. Helst. "Blir inga spånskivor i min stuga!" O än mindre tapeter då. När han nån gång blir klar, drömmer han om att sitta där i sin lilla pyttestuga med pappas lampa och min lapptopp o surfa runt. Efter lyckad jaktdag då förstås. Korna får han inte ta. De andra hånar honom för att han skjuter älgkor, snarare än poängtjurar. Jag försöker inflika att kokött smakar minst lika bra, om inte bättre än tjurkött. Det är väl bättre med lite älgko i frysen, än inget alls?


Pappas lampa ja. Därav detta inlägg i kategorin hantverk... Min svärfar jobbade mycket i näver och har gjort en massa olika nytto- och onyttoprylar genom åren. Jag hann aldrig träffa min svärfar, då han gick bort samma vecka Maken o jag träffades. Däremot har vi en del av hans skapelser i vår lägenhet.

En stor taklampa som är jättemysig att tända en mörk höstkväll, men inte ger mycket ljus en becksvart vinternatt. Den ska Maken ta till sin jaktstuga. Vi har annars en av svärfars fönsterlampor i hallen.

Han har även gjort en burk vi öppnar flera gånger vare dag. Maken var skitsur i början av vårt användande av den. Ville inte alls att den s-k-u-l-l-e användas. "Nähä, ska den bara stå där som nå't skådebröd??" Kaffeburken alltså. Den är numer ganska sliten med en del bortfall av näver på locket. Dock fungerar den utmärkt till det den är avsedd. Svärfar använde en gammaldags Gevalia-burk i plåt som mått, så den är stor. Vi har precis en sån burk till kaffepulvret i stugan i Härjedalen. Med plastlock. De är nästan lika charmiga båda två!

Sen har han gjort ljuslyktor. Ett "bälte" man sätter runt midjan på en speciell typ av glas. Vi har tre stycken, och de är tända varje jul, eller så ofta vi tycker. Ganska mysigt att tända värmeljus även på sommaren. Bara för mysfaktorns skull. Vintertid tänder vi dem, dels för ljuset, dels för mysfaktorn, dels för värme och dels för doften. Använder ofta doftljus.



Svärfar har även gjort speglar (ramen till dessa förstås), köksklockor, burkar, endera lindat eller flätat och vi har en stor tavla med klimatvisare. Dvs hygrometer, barometer och termometer. Hans alster finns lite här och där har jag sett. Maken såg en av hans köksklockor i TV en gång, hos nån gammal farbror. Vet inte vad reportaget handlade om, men helt omöjligt är det inte att det faktiskt var svärfars klocka.


Nåja, får se vad det blir av Makens stuga. Om man får sätta sin fot där och kanske sy en gardin...?


Av Kvasthilda - 26 maj 2009 16:18


Är svintrött. Har inte jobbat sådär jättehårt idag, men fick fick oförhappandes en tur med tåg idag. Vi klargjorde en Iore och fick sedan veta att ett tåg skulle hämtas från Svappavaara. Vi fixade till Ioren - och stängde sedan ner hela loket till efterföljande förare :-) Han fick börja om igen.

Vi skulle ha en Dm3 till svappa. Klargjorde så denna i stället och for ner till svappis för att hämta lastade vagnar där. Lenki bjöd oss på lunch. Vi konstaterade att vi skulle bli jättegriniga om vi inte fick äta inom en snar framtid. Ingen av oss hade börsen med så handledaren bjöd på käk i Gruvköket, som restaurangen kallas i Svappavaara. Inte nådigt att ha att göra med två hungriga kvinnor annars...


Lenki hittade på en massa bus efter vägen så min kompis o jag fick leta fel och se vad vi kunde göra för att åtgärda dessa. Svappa-linjen är bra till detta, då vi är ensamma efter linjen. Det var elfel o taskiga batterier. Bromsar som inte funkade och mer saknad ström. Så fick vi plötsligt ATC-fel också. Följd av ett påhittat fel. Fick igång den så det var inga konstigheter. Fick bara fnatt, vilket datorer får ibland.

I morgon har vi planerat tåg. Får se vad han hittar på för tok då.


Nu behöver jag nog gå o "stula" en stund. Sova några minuter.

Ska passa en auktion senare ikväll.


Av Kvasthilda - 26 maj 2009 16:13


I morse när jag vaknade såg jag den här lille parveln genom köksfönstret. Nåja, parvel o parvel. Det ser ut att vara en produktiv hona. Magen är tjock! Antagligen paltar däri - och då pratar vi inte pitepalt.


Hade hoppat-s att hon skule kliva ut i ljuset, men hon höll sig i skuggan bakom Makens släp så bilderna är lite "grå".

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards