Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 31 maj 2009

Av Kvasthilda - 31 maj 2009 20:03


.... det blev dagens (sena) middag.

 

Gjorde ca två portioner...


En tredjedels vardera kyckling-, grönsaks- och svampbuljongtärning kokades upp i lagom mängd vatten (cirkus 3 dl). Tillsatte en msk mjukost av vardera Gräslök och Kantarell. Kokade upp med en trea köksgrädde (ungefär) o vispade ner maizenamjöl och lite mjölk.

Sen tog jag fram min underbara glasburk med torkade kantareller och smulade ner en näve i kastrullen. Som vanligt la jag i lite grönsaker till mig, brytbönor (Haricot Verts), Sonen vill gärna vara utan dem. Får snart hans omdöme. Lite för salt tror jag, för att passa unga herrn. Han är lite saltkänslig. (mjukost, buljong o lite extra salt... tja kan bli för mycket!)

Njöts med en knäckemacka (Leksand brungräddade) med brunost (äkta norsk Gudbrandsdalsost). Mumma för en Mammamage :-)


Av Kvasthilda - 31 maj 2009 18:40


... ja så mycket till ängar har vi väl inte häruppe, men vindar har vi. Undrar hur många kubik luft det blåst förbi Kiruna i helgen? Kunde ju hoppas att vinden tagit med sig alla mygglarver också, men det är väl att önska sig för mycket. Hoppas årets mygginvasion blir lugnare än förra året.

Solen skiner så vackert, men det blåser som sagt. Grannarnas nyinköpta studsmatta med nät blåste iväg o stolparna som ska hålla skyddsnätet är alldeles skeva. De har tagit av skyddet runt om, så det kanske gick sönder. Önskar att alla gamla björklöv kunde blåsa iväg från tomten också. Mitt huvud har hindrat mig från att kratta i helgen så man får det man gör nästa helg. Helgen därefter har vi årets stora vårstädningsdag med efterföljande årsmöte och grannfest. Vi samlas alla grannarna i området (vår Bostadsrättsförening) och grillar gemensamt. Föreningen bjuder på mat o dryck. Alltid lika kul att se alla kottarna leka med varann och vuxna umgås o prata. Händer ju faktiskt emellanåt att grannarna umgås ändå, runt grillar och verandor men det här samlar ihop ALLA. Nästan. Jättekul. Och ett sätt att få folk att gå på årsmötet. Kan vara lite si och så med det annars. De flesta småbarn är såpass stora nu också så det har egna ben att gå på och rasa runt bland bord o stolar. Mamma o pappa kan ta det lite lugnt och faktiskt äta i lugn och ro. Några blöjbarn finns det ju än. Det kommer nån nu och då :-)

Sitter just o går igenom mina fotoskivor och försöker sortera dem bättre och döpa om filer (ja, bränner om dem alltså) för att kanske lättare kunna hitta vissa filer. Har skapat tumnagelfiler av alla mappar (det som förr kunde kallas kontaktkopior), men det går fortare att söka på ett filnamn än att bläddra igenom alla tumnaglarna!

Ser bland fotona hur ungarna växt genom åren som gått. Försöker döpa filerna så jag får namn på alla grannungarna också... Stort jobb. En söt liten pojke har jag tappat namnet på. De flyttade från området för fyra år sedan så hans namn hann inte fastna.

Nåja, ska fortsätta med det nu! Blir väl klar nån gång, det närmaste decenniet eller så...


Av Kvasthilda - 31 maj 2009 17:33


Idag är det så dagen D.

Eller dagen J.

J som i JTF.

Nya trafikföreskrifterna träder i kraft idag...

Nu ska vi byta ut vår enda blankett mot en hög av sju nya. Det gröna företaget va? Är papperen gjorda av majs kanske? Eller återvunnet papper? Har jag svårt att tro.

Man måste komma ihåg att byta ut SÄO-boken i ryggsäcken mot den nya pärmen som är O-märkt med JTF. Den är helt blank. Vit. Fylld med en massa böcker. Som det ska bytas sidor i. Har fått omtryck i lösblad. För givetvis är det en himla massa feltryck i de splitter nya böckerna. Lätt att byta ut när det är böcker i pärmen. Not. Eller klisterlappar som ska sättas in här och där. Såvida inte allt det också fanns på nya blad. Måste nog riva loss ALLA sidorna i ALLA böckerna och göra lösbladssystem av alltihop. SÄOn hade i alla fall lösbladssystem.

Det är meningen att vi ska kunna plocka ur just den delen vi vill läsa och slippa dras med alla andra järnvägssystem som finns (och som har egna böcker). Signalsystem kontra Manuella eller Radiosystem osv. Men vaddå.... Det är lättare att bläddra i en pärm med lösa blad och ett smart fliksystem - än att plocka ur en bok varje gång man vill läsa. För att läsa boken sittandes i pärmen är knappt genomförbart. Och än mindre med en massa lösa blad insprängda här och där.

Jaja, får se vad det blir. Vi byter handledare/instruktör i två dagar för "vår" Ins ska på sin JTF-avslutning så han får åka med oss på onsdag-torsdag.

Maken har inte fått sin JTF heller. Undrar hur det ska gå. Han blev sjuk under sina sista dagar och kunde inte göra provet. Är alltså inte godkänd. Jaadu.

Ska bli spännande att se i alla fall. Och inte minst om fjärren skärper till sig nu.

Just ja. Får inte glömma stoppa ner nya linjeboken också.

*urrrk*


Av Kvasthilda - 31 maj 2009 16:20


 


Mammas små änglar

Av Kvasthilda - 31 maj 2009 15:27


Ja, dessa ungar. Det var inte en present vilken som helst pigan kom hem med. Hon lyssnar på vad mamma ser och fastnar för :-) Älskade barn, så stor hon är.


Barn. Ibland älskar man dem så det gör ont i hjärtat. Ibland vill man bara gräva ner dem nånstans. Att vara förälder är inte alltid så enkelt. Framför allt inte tonårs-förälder. Det är mycket skrik och tandagnisslan. Många långa och totalt vansinniga, själasörjande gräl om ingenting. Och ibland är det bara ljuvligt. En kram här och där. Senast igår grälade sonen och jag så det osade i rummen här. Efteråt kom han med jättekramen och var så söt. Det var hans ilska som klev ivägen för vårt lugn igår och därför var det också han som kom med kramen. Han hade inte accepterat en kram från mamma före det. Men han kommer alltid efteråt och vill ha en tröstekram.


Storasyster föddes utan min medverkan. Hon var hela 6 timmar gammal när jag första gången fick hålla henne i mina trötta armar. Hon är född med akut kejsarsnitt efter närmare arton timmars jobbigt droppvärkarbete. Jag var bara lycklig när det till slut bestämdes att snittet skulle göras. Maken hade det desto jobbigare. Det tog enligt uppgift mer än fyrtio minuter från det de körde iväg mig, tills han fick veta att allt gått bra och vi fått en välskapt, om än något blå flicka. Hon var blå från att ha drabbats av syrebrist. Allt gick bra och flickebarnet är idag 18 år, på sitt 19e.


Hon har varit en solstråle mesta delen av sin uppväxt. Har också ett sjujäkla humör och kan svära o domdera så rutorna skallrar o taket svartnar. Däremot minns jag en gång när jag var allmänt grinig, med tre små blöjbarn och barnafadern antagligen borta på jobb nånstans. Jag skrek o var sur när S-pigan plötstligt sa:

"Mamma"...

"Ja?" *grrr-morr-grrr-morr*...

"Ja-äska-dej."


Gullegovännen! Mamma smälte ju som en sten :-) Ibland krävs det så lite. Hon var två o ett halvt år om jag minns rätt. Kanske tre.


En annan gång provade jag en blommig klänning inför min brors bröllop. Min syster och jag hade köpt likadana och flickorna hade fått också blommiga klänningar, likadana men inte lika som våra. Äldsta tjejen tittade på mig och sa

"Mamma, du ser ut som Askungen".

Det är väl en komplimang om något, från en liten tjej :-)


Nu är hon inte hemma och har inte varit inblandad i dagens present men hon finns ju alltid i mitt hjärta en dag som denna, Mors Dag :-)


Min present:



Kommer från Lenas Presentbod där E-pigan o mamma var in häromdagen. Jag tyckte den här burken bara var SÅÅÅÅÅ underbar! Det la hon bakom örat och köpte den åt mig. Jag hade inte en tanke på att det kunde vara just den. Hon såg att jag fotat paketet häromdagen och blev lite syrak. "Du fick ju inte ta i den." Men inte kopplade det! Inte förrän jag tog av omslagspapperet och kände på silkespapperet under, fattade jag vad det var och ett stort leende spreds över mitt ansikte!


Nu ska jag ringa min mamma igen. De har inte varit hemma idag. Till alla mammor därute - Ha en bra Mors Dag! (eller kväll, det är det som är kvar av den nu)

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards