Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 31 maj 2009

Mamma

Av Kvasthilda - 31 maj 2009 15:27


Ja, dessa ungar. Det var inte en present vilken som helst pigan kom hem med. Hon lyssnar på vad mamma ser och fastnar för :-) Älskade barn, så stor hon är.


Barn. Ibland älskar man dem så det gör ont i hjärtat. Ibland vill man bara gräva ner dem nånstans. Att vara förälder är inte alltid så enkelt. Framför allt inte tonårs-förälder. Det är mycket skrik och tandagnisslan. Många långa och totalt vansinniga, själasörjande gräl om ingenting. Och ibland är det bara ljuvligt. En kram här och där. Senast igår grälade sonen och jag så det osade i rummen här. Efteråt kom han med jättekramen och var så söt. Det var hans ilska som klev ivägen för vårt lugn igår och därför var det också han som kom med kramen. Han hade inte accepterat en kram från mamma före det. Men han kommer alltid efteråt och vill ha en tröstekram.


Storasyster föddes utan min medverkan. Hon var hela 6 timmar gammal när jag första gången fick hålla henne i mina trötta armar. Hon är född med akut kejsarsnitt efter närmare arton timmars jobbigt droppvärkarbete. Jag var bara lycklig när det till slut bestämdes att snittet skulle göras. Maken hade det desto jobbigare. Det tog enligt uppgift mer än fyrtio minuter från det de körde iväg mig, tills han fick veta att allt gått bra och vi fått en välskapt, om än något blå flicka. Hon var blå från att ha drabbats av syrebrist. Allt gick bra och flickebarnet är idag 18 år, på sitt 19e.


Hon har varit en solstråle mesta delen av sin uppväxt. Har också ett sjujäkla humör och kan svära o domdera så rutorna skallrar o taket svartnar. Däremot minns jag en gång när jag var allmänt grinig, med tre små blöjbarn och barnafadern antagligen borta på jobb nånstans. Jag skrek o var sur när S-pigan plötstligt sa:

"Mamma"...

"Ja?" *grrr-morr-grrr-morr*...

"Ja-äska-dej."


Gullegovännen! Mamma smälte ju som en sten :-) Ibland krävs det så lite. Hon var två o ett halvt år om jag minns rätt. Kanske tre.


En annan gång provade jag en blommig klänning inför min brors bröllop. Min syster och jag hade köpt likadana och flickorna hade fått också blommiga klänningar, likadana men inte lika som våra. Äldsta tjejen tittade på mig och sa

"Mamma, du ser ut som Askungen".

Det är väl en komplimang om något, från en liten tjej :-)


Nu är hon inte hemma och har inte varit inblandad i dagens present men hon finns ju alltid i mitt hjärta en dag som denna, Mors Dag :-)


Min present:



Kommer från Lenas Presentbod där E-pigan o mamma var in häromdagen. Jag tyckte den här burken bara var SÅÅÅÅÅ underbar! Det la hon bakom örat och köpte den åt mig. Jag hade inte en tanke på att det kunde vara just den. Hon såg att jag fotat paketet häromdagen och blev lite syrak. "Du fick ju inte ta i den." Men inte kopplade det! Inte förrän jag tog av omslagspapperet och kände på silkespapperet under, fattade jag vad det var och ett stort leende spreds över mitt ansikte!


Nu ska jag ringa min mamma igen. De har inte varit hemma idag. Till alla mammor därute - Ha en bra Mors Dag! (eller kväll, det är det som är kvar av den nu)

 
 
Dante

Dante

31 maj 2009 18:08

Åh.. så vill jag också ha det sen. Elvispen får gärna bli förbannad, men sen vill jag också ha en kram.. Pappa Elvisp säger att han kommer få ett helvete om Elvispen har samma temperament som mig ;)

http://dante.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

31 maj 2009 18:20

Stackars lilla Elvispen :-) Min svärmor brukar säga: "Han måste ha fått humöret från mamma, för pappa har sitt kvar!"
Kramen är viktig, både för sonen o mamma. Ibland kommer han o tröstar mig, ibland vill han tröstas själv, femtonåringen! (snart 16)

 
Ingen bild

Persil,ja

1 juni 2009 06:50

Deras utbrott är så oväntade ibland. Man hänger inte riktigt med. Pang bara så exploderar det. Med L har jag inte fattat än, det är så nytt. K kan man förutse lite bättre. L är en kramarkille, medan K slutade kramas för längesen och hoppar högt om jag försöker. Däremot får jag kyssa honom på kinden, alltid något. ;D

 
Ingen bild

Kvasthilda

1 juni 2009 12:11

P, man får passa på när de håller krampaktigt i datormusen! Då sitter de i alla fall still :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 19 april 09:00


  Tema nr 208 Nästan borta 110/366   ... eller kanske tvärtom. Den är väldigt ny och på väg fram igen.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adres...

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards