Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 3 juni 2009

Av Kvasthilda - 3 juni 2009 22:38


Hittade en toppfågel till bland mina fotoskivor :-) Det här är en grönfink igen. 


Toppenpippi


Av Kvasthilda - 3 juni 2009 18:52


Jag ska försöka beskriva lite av hur min utbildning och blivande jobb ser ut :-) Hoppas att jag kan hålla mig till en någorlunda "svenssonnivå" utan att dratta iväg för mycket i lokspråk. LITE blir det ju förstås. Svårt att beskriva annars!


Abisko


Vi utbildar oss under anställning. Det är få förunnat :-) De flesta måste betala sin egen förarutbildning och sedan hoppas på att få jobb. I dagsläget är det kärvt för lokförare inom Green Cargo, men det finns andra bolag som anställer. Hur de har mer jobb än GC, vet jag inte.


Vi började med säkerhetsutbildning och var då i Borlänge, på GC-skolan där. Bodde borta fem veckor i taget som jag också nämnt tidigare. Bra att kunna koncentrera sig utan stim o stoj omkring sig. Nåja, allt är relativt, vi bodde ju faktiskt på ett hotell mitt i centrum med allt vad det innebar. Det varvades med praktik på hemmaorterna. I februari var vi klara där och har så varit hemma och jobbat/praktiserat med handledare. Hunnit med en ny säkerhetsutbildning då SÄOn (Säkerhetsordning) gått i graven och tagits över av JTFen (Järnvägsstyrelsens Trafikföreskrifter - föråldrat redan innan det trätt i kraft då Järnvägsstyrelsen inte existerar längre). JTFen gäller från 31 maj. Idag var vår första tur under dess flagg.


Lastning från upplag med traktor


Här i Kiruna jobbar vi på GC, annorlunda mot resten av landet då vår största kund är LKAB/MTAB och malmtransporterna. Några förare kör ju även vanligt gods på sträckan mellan Boden-Narvik, oftast från Kiruna norrut. De har ju även norska SÄOn som ser annorlunda ut än de svenska säkerhetsreglerna, nu alltså JTF. Norska signaler är inte lika som våra, exempelvis.

Narviksturerna är ren GC-trafik, med den loktyp som GCs lokpark består av, till sådär 95%, dvs Rc. Det loket får inte vi utbildning på i dagsläget då vi ska bli malmtågsförare i första hand. Det är där bristen på förare ligger.


Silolastning

(lite abstrakt, den gula grejen är silotappen och "sanden" är malm)


Det är ju lite speciella tåg vi kör, och speciella lok. Har beskrivit loken tidigare och behöver kanske inte säga så mycket om det här och nu.


Längd Iore kontra Dm3

(De har andra hytten "nos i nos" mot stall i högra änden, utanför bild.)


Just nu har vi loktypsutbildning, en tjej till o jag. Det är två tjejer kvar, sen är Lenki klar med allt nötande för och med elever av uppkopplingar o nerkopplingar och strömavtagare o huvudbrytare och transformatorer o tyristorer och kontaktorer o kompressorer och traktionsmotorer o ventilatorer.... Man blir trött bara av att läsa allt det där... Sug på den här: Traktionsmotorventilatormotor... Det säger Lenki fem gånger på raken utan att snubbla på bokstäverna.... En annan fastnar i traktionen nånstans... Traktionsmotor är den som tar oss framåt (eller bakåt om man nu vill åt det hållet).


Tågmöte i Abisko


Vi kör lastade tåg norrut och tomma tåg "hem". Dvs malmen går till Narvik och malmhamnen där för att fraktas per båt ut i världen. Sen tar vi de tomma vagnarna tillbaks till Kiruna igen för omlastning. Ett evigt kretslopp. Ibland får vi hämta malm i Svappavaara, som endera tas till Narvik (just ett sån't tåg körde vi idag) eller ner mot Luleå och hamnen i Sandskär. Ibland åker vi ner till Vitåfors/Koskullskulle för att hämta malm (Malmbergets gruvor). Den går ner till Luleå. Det är ett betydligt längre kretslopp än våra turer till o från Björkliden. Vi kör nämligen bara till Björkis i dagsläget. Kommer att bli ända till Narvik inom några år - igen. Då blir det mastodontskift. Antagligen är vi LKAB/MTAB-anställda när den dagen kommer. De ska just se över ett eventuellt övertagande av körningen i egen regi. För oss nya förare spelar det ingen roll vad det står på uniformen.


Vi får ibland göra egna bromsprov (kolla att bromsarna fungerar i/genom hela tåget) - oftast har vi hjälp med det. Vi får koppla slangar med luft - fem bars tryck (i JTFen heter det bar, tidigare kilo - samma sak). Vi får kolla att loket är OK innan vi tar det från stall (klargöring), vilket innebär att se över alla bultar och bromsar, alla säkringar o motorer och allt annat man är beroende av på ett lok. Kolla att allt är helt och fungerar. Osv.


Möte mellan malmtåg


Det är just nu ett rätt kul jobb. Mycket nytt. Det kommer säkert dagar när vi väl blir färdiga då man kan önska det dit pepparn växer, men än är det mest positivt. Saken är ju också den att det är ett ensamt jobb. Du sitter ensam på ditt lok utan nån att prata med. Många tycker det är skönt medan andra gärna söker sig till att bli handledare för att få ha med sig någon elev (dvs annan person) ibland. Förr var det ju alltid två personer på loket, förare och ett biträde. Idag är man alltså ensam. Man får se till att ha med sig extra matsäck. Man KAN ju bli stående efter banan i timtals. Man måste ha med sig vätska - fast här har vi gott om fjällvatten, såvida de inte är kontaminerade av nån död älgkalv som jag såg häromdagen - eller renkadaver eller annat. Sån't händer också.

Vi kör över djur som inte tar sig från spåret i tid. Dock behöver vi inte ta reda på det själva. Då ringer vi fjärren och talar om var nåt hänt så skickar de ut personal från... hmmm.... Banverket har det varit förut. Nu har deras underhåll tagits över av finska motsvarigheten, VR Track. Maken har jobb ändå. Annars hörde det till hans arbetsuppgifter. Som jägare åt BV. Han gör dock annat än bara det så jobb finns det. Sommartid i alla fall! Får se hur det blir till hösten o vintern.

Man tar gärna med sig en bok eller ett korsord att ha i ryggsäcken. En kaffepanna (måste jag köpa mig!). Vi kan ju koka kaffe (eller annat) på loken, det finns en kokplatta. Annars kan man ju alltid ta en termos med sig.


Samling i stall

(Utgångsspåret - de ska ut i trafik.  Två Dm3-or och en Iore.)


Vi jobbar udda tider. Tågen går ju alla tider på dygnet. Man kan börja jobba klockan ett, eller halv fem - på natten. Man kan börja jobba klockan fem eller åtta på kvällen. Man kan börja på förmiddagen eller eftermiddagen. Tidig otta eller sen afton. När som helst. Dag som natt. Varannan helg och varannan storhelg.

Dock har vi ingen stress, som de som kör exempelvis Posttåget, eller Persontåg. De har en massa tider att passa. För oss är det bra om vi kommer inom en timme runt utsatt tid. Spelar ingen större roll. Våra tåg går så olika fort också beroende på vad vi kör med och har på kroken. Eller långsamt som andra förare skulle säga :-)

"Det är otroligt att man kan köra så sakta utan att stå still", sa en kille som flyttade upp efter många år i södra Sverige :-)

Det går i sakta mak. Man hinner se mycket natur!

Natur har vi gott om häruppe :-)))

Fjäll och myrar. Skogar. Och en del djur.


Av Kvasthilda - 3 juni 2009 17:56


Nu ska jag försöka ta mig lite tid att svara på några av alla de frågor jag fått de senaste dagarna.


Mita, länka gärna. Det gäller vem som helst som tycker om min blogg. Jag lägga in länkar när jag hinner, till de bloggar jag gillar och återvänder till. Det är så många jag har hittat som i mina ögon är små smultronställen och guldklimpar och innan jag hunnit läsa in mig och hittat "min" röda tråd ligger de i mina feeds, dvs som en typ av bokmärken i Explorer. När jag väl har hittat tiden att fixa mina länkar hamnar de här. Jag brukar ha den ovanan att inte fråga, utan hoppas att det är OK för alla som hamnar där. Oftast har jag hittat nån form av relation till dem redan, då.


Jempajenny frågade om min kamera :-)  Jag använder i dagsläget en "gammal" Canon EOS 300D. Gammal i den meningen att den är några år vid det här laget. Den jag har är väl den första digitala EOS-en som gjordes för "vanligt folk" - kontra professionella fotografer. Jag ville ha en EOS för att jag redan hade en vanlig EOS sen tidigare. Har ett stort objektiv vi köpte till den för många år sen och ville gärna kunna använda det på min digitala kamera också. Maken gav mig så en digital 300 i fyrtioårspresent. Till kameran följde en liten zoom, 18-55 och det stora objektivet är 75-300 vilket tar mig ganska nära och "trycker ihop" motivet/skärpedjupet vid närbilder på lite avstånd.

Nackdelen är att det är specialbatterier till den så om de tar slut, kan man inte bara springa in på närmsta mack (om man nu råkar ha nån tillgänglig överhuvudtaget) och köpa nya batterier. Det krävs tillgång till vanlig ström så de (det - är ett stort) kan laddas. Batterierna påminner om varann, det som sitter i digitalen och det som ska vara i den vanliga kameran. Båda är också special. Vill ha en ny kamera. De har ju också blivit bättre! Utvecklats och fått bättre upplösning och nya programvaror osv.


Och apropå det då, Stig, tack för dina snälla ord om mina foton :-)) Kram tillbaks!


Dante, svar till dig om lokutbildningen kommer i ett ensamt inlägg. Blir så mycket att skriva!


Av Kvasthilda - 3 juni 2009 12:34


... är det idag. Vi har en otroligt grådisig dag idag. Det regnar oavbrutet, med inslag av snö. Lenki sa att det hade snöat lovikkavantar strax efter fyra i morse. *urr-burr*

Sitter just nu i Björkliden och "mina" björkar har stannat upp lite i grönskan, men det är på väg åt rätt håll i alla fall! Långkalsonger på.

I morgon åker vi till Svappavaara o vänder. Skulle egentligen till Gällivare med tåg, men Lenki tycker att pass kan vi åka nog mycket sen. Nu vill vi ha tåg alla vägar. Tydligen lite problem att få ihop förare. Är ju delvis därför vi utbildas :-) För lite förare totalt. Just nu sprutar det tåg från Kiruna norrut. Vi körde till-o-med ett extrainsatt tåg! Och nu kom svågerns måg med nästa hörde jag. Bromsade precis in på bangården nedanför oss. Lenki laddar om kaffepannan. Det går mycket kaffe!

Nej, återgår till näringarna. Tebax ikväll.


Av Kvasthilda - 3 juni 2009 06:50


Ja, luften är fylld av fuktig luft. Det har regnat så allt är vått och mustigt. Färgerna blir så mycket finare i regndis :-) Nja, inte i DIS, men under/strax efter ett regn. Nej, tar tillbaks det där. Det snöar visst. Snökorn i regnet...


Vi har ett extratåg idag. Har inte kollat med transportcentralen om det går än, men vi satsar på 7.40 i alla fall. Vi ska ju göra nånting hur somhelst.


Ha en bra dag!


Runn hösten 2008


 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards