Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 4 juni 2009

Av Kvasthilda - 4 juni 2009 23:04


Ingen (bra) bild just nu. Tänkte skriva delar av det här i min svarskommentar till Elisabeth, men jag gör ett inlägg i stället.


Min svärfar, som jag aldrig hann träffa är begravd på Skogskyrkogården i Kalix. Nåja, begravd är inte rätt ord. Hans aska är spridd i Minneslunden. Nånstans. Svärmor hade en speciell plats dit hon alltid drogs. Det var en liten rund plantering av olika sorters blommor. Just där kände hon sig närmare sin Make än någon annanstans. Mitt i planteringen växte en ensam rallarros. Jag har någonstans i alla fotogömmor (läs kartonger i källaren!) en bild på denna lilla plantering med den ensamma katten bland hermelinerna, eller rallarrosen bland de odlade planterings-blommorna.


Svärfar var också gammal järnvägare. Banvaktare som det hette förr. Vet inte riktigt vad banvaktarna gjorde, men de höll väl antagligen koll på sin del av banan. Som dagens Banverkare i underhållet kanske fast mer direkt. Lyssnade efter slag-i-hjul o annat.


Rallarrosor efter E10an.

Rallarosor växer efter kanten av väg E10, vy mot Torne Träsk. 


Rallarrosor, mjölke, mjölkört (Chamerion angustifolium). Många namn på detta ogräs till blomster. Det är oerhört vackert när det kantar dikesrenar såhär med sin rosalila färg. Ger även fantastiska färger under hösten när blommorna blommat över och bladen börjar "rosta".


Av Kvasthilda - 4 juni 2009 21:41


Sonen var så glad när han kom hem, lite tidigare än beräknat. Det verkar ha varit en ganska bra dag. Har till-o-med gått på sta'n med minst gillade läraren för att hjälpa henne hitta en mapp med dö'skallar till dottern. De är på utgång så de fick leta länge.

Han hade köpt en present till storasyster. Bara såååå gulligt :-) Betydligt bättre än att slänga pengar på sin gamla mor. Fast mamma blev inte utan. Han köpte choklad, som jag bad. Tre-för-en-tia/st. Tanken är god - o chokladen ännu godare. O jag får ha den ifred! Det är MÖÖÖÖÖRK choklad. Ska ta ett glas av min Chardonnay och ett par bitar choklad nu och bara njuuuta. Är ledig tills på måndag så det är jag värd.

Ska väl vara rött vin till choklad, men det gillar jag inte, ge mig hellre en whisky!


Skål o Puss!


Av Kvasthilda - 4 juni 2009 20:42


Det underbara med böcker

är att de tiger så snällt.

De är fulla med hörvärda tankar

inom alla ämnen och fält.

De är rika på sensationer

som kan uppfylla hela ditt hem.

Dock väntar de blygt i sin hylla

tills någon tillfrågar dem.


Stilla av Alf Henriksson, 22 mars 1964


Av Kvasthilda - 4 juni 2009 20:37


*buuuhäääää*

Jag har läst ut boken! Vill ha MEEEEER! Mer Sookie. Hur går det sen? Vad händer? Det är så tråkigt när en bok tar slut och det inte finns en fortsättning. Än. Hon (Charlaine Harris) har ju för jösse namn precis släppt den HÄR boken. Hon filar säkert på en ny men det tar väl ett år till, innan det kommer en fortsättning.

Har ju läst en annan bok i en helt annan serie av henne, men det är mer fristående böcker. Ungefär som böckerna om Annika Bengtsson av Liza Marklund eller Rebecca Martinsson i Åsa Larssons deckare. Eller andra deckarböcker. Sookie-böckerna däremot går in i varann och ingen slutar direkt utan är mer som cliffhangers. Man vill veta mer. Direkt!

Den här sista slutade i stil med "men vem menade han?" VA??? Så kan man ju inte sluta en bok. Vill ha meeeeer!


Av Kvasthilda - 4 juni 2009 19:58


Medan jag gjorde något högst kvinnligt efter dagens manliga slitjobb som lokförare... Nåja, skitsnack... Hur som helst. Tog bort nagellack o kikade samtidigt ut genom hallfönstret. Jisses, vilket liv! Björktrastarna är helt galna! Fast jag förstår dem. En stor fet kråka flyger runt bland träden här och trastarna blir helt rabiata. De flänger runt o jagar den betydligt mycket större kråkan och skriker och skränar. Skäller på honom allt vad de kan!

Man får inte ens gå till brevlådan när de är som värst.... För några somrar sen struttade jag runt hemma, duschade och gick sedan ut för att hämta in posten. Vi hade då en tokig trasthona som byggt bo på andra sidan vägen - bara sådär en fem meter från vår brevlåda, tvärs över vägen bara. Jag gick i godan ro och läste ett vykort jag fått, när jag kände mer än hörde honan komma flygande. Sen kände jag nåt annat. SPLASCH sa det på ryggen... Eeeeuuuuuwwwwwwww!!!!!!! Gick in och tog av mig min nytvättade tröja och tittade efter. Jodå. Fanskapet hade släppt en lång rännskit på ryggen på mig - med en halvsmält mask.... Var bara att snabbt tvätta av tröjan och kasta sig i duschen igen. Jävla galning.

Hon var heltokig på grannens hund också. Så fort han var ute med jycken kom den där galna trasthonan och attackerade. För att inte prata om andra grannars katter. Ett under att alla djur överlevde den där försommaren.


Nya galningar på gång - björktrastungar.


Ungar i efter-regn-gräs


Av Kvasthilda - 4 juni 2009 16:56


... ringde just från Luleå. De hade en stund kvar på stan innan de åker hemåt igen.

"Är det nåt du vill ha, mamma? Tänkte när jag nu är i Luleå...?"

Hoppsan. Han har köpt sig byxor, hittade ETT par han gillade - och några par kallingar och fick pengar över!

"Det får inte kosta mer än 250 kronor..."

"Köp en chokladbit. En teburk, kanske? Äh, överraska din mor!"


VEM har fostrat den ungen? "Du får göra vad du vill med pengarna." Så undrar han om det är det nåt MAMMA vill ha?? :-)

Puss på honom!



Av Kvasthilda - 4 juni 2009 16:47


Vilda sådana. Åtminstone växer de vilt vid strandkanten i Härjedalen.

 


För att få en vackrare bild mot sjön, hade jag ju kunnat traska ner i blötan o rivit bort riset bakom blomsterna...


 

Nån som vet vad det är? 


Av Kvasthilda - 4 juni 2009 16:07


För några somrar sedan stannade vi till vid Dundret på väg från Piteå till Kiruna. Nattljus, men molnigt - och regnskyar förstås. Det var svinkallt däruppe på fjället men gudomligt vackert. Man ser milsvitt omkring, även fast vädret var som det var den natten. Klockan är runt halvelva och det är mitt i juli.


Sjaunjamyren - på väg mot Gällivare

Regntunga skyar - och nattsol

Mot Gällivare och Malmberget

Kiruna finns därborta i periferin, bakom regnslöjan. Jag har hört sägas att man kan se julgranen på Kirunavaaras topp en klar vinterkväll. Den gnistrar som stjärnor i horisonten.

Berg & dalar

Beroende på var man siktar in kameran får man foton i olika ljus. Försökte få se vad som fanns på marken också, och då minskar kontrasterna i himlen i stället.

 

Mot Aitik

Platsen där landets största truckar går. De är enorma. Däcken till de stora hjulen kostar väl en kvarts miljon eller nåt. Nä, kanske hundratusen. Drygt. De är ett par meter i diameter....

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards