Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 8 juni 2009

Av Kvasthilda - 8 juni 2009 22:45


.... då det kan snöa i juni kan väl jag få visa upp lite av mina favvojulsaker?


 

Hej Tomtegubbar, UE/Gefle Porslinsfabrik


Min underbara grötskål jag fått av mamma. Ärvt i förtid. Mamma köpte den nån gång på 50-talet eller så, när mina bröder var små. Den här har vi haft på julbordet många, många, många jular när jag växt upp. ALLA jular kanske man ska säga. Jag är nog den av oss syskon som är mest galen i jul och allt som hör till. Har alltid älskat den här skålen. Hos mig tjänar den som fruktskål till jul. Stora momschiga apelsiner. Kannan hittade mamma på en loppis (eller antikhandel, vet inte) förra sommaren och köpte den till mig. Gulle henne! Den hade vi godis i julas. Blev lite dåligt med hemkola och sånt så det var mest snöbollar tror jag! Dvs kolabollar rullade i pudersocker. O polkagrisar.



 

Snapstomtar från Mique


En trio (av sex) små snapsglas med stilistiska tomtar på. Tål inte maskindisk! Tror jag. Färgen är folie, som så ofta och jag tror att diskmaskinen inte vore så snäll mot dem! Trippar alltid fram ur vrårna på julafton. En snaps till sillen.



 

Skålar från Indiska


Skålar med underbart hjärtemönster och snöflingor. Fifty Fifty röda/vita. Gick tillbaks och köpte fler. Tror det blev fyra av varje. Går knappt att stapla i varann.... Får se vad vi använder de här till. Godis? Nån god efterrätt ā la Leila? Nå't ska vi väl hitta på.


 

 Kanna från Indiska.


Samma ljuvliga hjärte/snöflingemönster :-)  Kunde inte motstå (den röda)  kannan, fast vi använder sällan dylika tingestar på julbordet. Kanske tippar varm kolasås i den här till glassen vi kan ha i skålarna....? Eller nåt. Får väl göra mjöd. hahahahahaaaa!



 

Krukor med hjärtan. Indiska


Köpte två krukor på rea. Kanske till godis? Eller ljus? Får se. De är inte så stora. Röda med vit insida och guldkant upptill. Ljuvliga med de små fötterna under! Och fler hjärtan. Rött o hjärtan gör mig varm i hjärteroten :-)



 

 Åsså den nya vattenkokaren :-)

ÄLSKAR den här metallfärgen!


Inte tillstymmelse till jul över den egentligen. Bara en häftig julfärg. Vår gamla vattenkokare värmde sin sista tekopp i julas och sen var familjen utan. Köpte den här för mina traktamentspengar. Delar av det.


Av Kvasthilda - 8 juni 2009 21:51


Den här rackaren har bråkat med våra fågelbord mer än en gång. Ja, nu inte exakt den pippin på bilderna, men en annan nötskrika. Eller flera.


Vi satte ut en påse hasselnötter åt småfåglarna en vinter. Den fick hänga i några dagar, tills ett gäng nötskrikor kom förbi och insåg att det fanns kråkmumma i träden. De slet o drog i påsen tills de fick ner hela innehållet på backen. Smack, sa det när nätet sprack o nötterna for ut. En flock lyckliga nöttjuvar fladdrade runt gården och kraxade glatt.


Maken försökte hitta på nåt för att undvika mer nöttjuverier.


Han satte upp en nötpåse under ett lock till en godisburk. Ni vet en sån där man kan få med sig hem från affären som de får lösgodis i. Borrade hål i mitten av locket o satte tråden där o band nötpåsen under.

Denna lilla åtgärd struntade skrikorna i. De tog sig in under locket och fortsatte käka nötter för mesarna o sparvarna. Hmmm.... Vad gör man då?


Äh, vi tar BURKEN o sätter påsen med burken som "tak". Sagt o gjort. Burken fick ett hål i mitten dit vi trädde tråden och hängde nätpåsen med nötter under den upp-o-ner-vända plastburken.... Frid o fröjd. Några dagar.... Sen kom de rackarna på att man visst kan ta sig in under burken. Lite trixande med de stora vingarna - MEN DET GÅR!

De satt lite fint på en gren i björken bredvid o så tog de sats o kastade sig ut i luften o gjorde en kullerbytta in under burktaket. Ibland hittade klorna nätet, ibland missade de, "snubblade" i luften o fick börja om.


Nä, nu jäklar tänkte Maken. Han tog in burken, borrade ett litet hål i varje hörn och satte fast en kort kedja i hålen. Nu jävlar. Vi tänkte att kanske talgoxarna blir rädda för kedjorna som rasslar i hörnen... Nej, då det gick bra. Småfåglarna brydde sig inte ett smack. Och hur gick det med nöttjuvarna? Jodå. Ä-n-t-l-i-g-e-n nåt de inte rådde på. Det blev FÖR äckligt med en kedja som tar i vingarna när man kullerbyttar sig in under burken.

YES! Slaget om nötterna var vunnet!

 

En av våra vackraste kråkfåglar.


Av Kvasthilda - 8 juni 2009 19:43


Elisabeth har troget väntat på min lilla stadsparkshistoria. Ville låna ett foto av henne på entrén till parken som illustration. Bilden till höger ÄR Elisabeths original, men något mindre, och något nerklippt.


Hur som haver. Följande historia utspelar sig alltså i Stadsparken i Falun, anno 198....eeehhhh 4 kanske?


Nånstans mellan 1983 och 1986. En sommardag.


Vår bror jobbade i stadsparken med att röja träd och sly. Han o en kompis tillbringade dagarna där med varsin motorsåg och röjsåg.

Syster Yster och jag ville ta en promenad och bestämde oss för att promma till parken o kika till brorsan o se vad de gjorde. Min lillebror, hennes storebror.

Vi hade för dagen klätt oss i varsin hatt o med största säkerhet en varsin kavaj med stora axelvaddar. Det var ju stort mode på mitten av 80-talet! Antagligen kjol till detta. Minns inte! Hahahaahaaaaa... Strosade sakta in i parken med sikte mot en glänta i mitten nånstans.


Samtidigt i en annan del av skogen. Två killar röjer skog för brinnande livet. Eller så. Plötsligt stannar en av dem upp.


  "Öh. Kolla!"

  "Vad?"

  "Kolla brudarna...!"

  "VARDÅ?"

  "Ja, men där nere!"

  "eeeehhhh..."

En liten tystnad.

  "...Det där är inga brudar. Det är mina syrror"


Tack för den!

Av Kvasthilda - 8 juni 2009 18:43


Dagens resa till Narvik gick nog i hamn. Eeehh... Gick nog hem hos sonen. Det verkar som om han tycker det var kul idag. Har lånat storasysters kamera och tagit lite bilder. En del bra, andra mindre bra. Junior är ju inte så van fotograf som kameraägarinnan och deras mor. Dessutom har hans farbror lånat hans kamera på obestämd tid, vilket inte heller gör att han lär sig nån gång.


Just nu sitter han i syrrans rum och spelar WoW medan tre av grannungarna sitter bredvid o kör Simpsons på playstationen. De är lite fula i munnen, men jag tror det är den tredje tjejen som jag inte vem vem hon är. Har inte tittat ordentligt heller. De andra två brukar titta in emellanåt, grannar med lappungarna. De är halvlappar de här också. Jättegulliga. De såg när jag kom från bussen och följde mig in. Ville hälsa på Otto. Sen drog Simpsons mer.

Nu kom pappa o hämtade dem. "Förstod det" sa han, "syns de inte ute så är de här". :-) Kompisen skulle hem.


Vi fick tag i lasarettet och pigan kunde komma in på en gång o dra blod. Hon grinade illa och jag sa

"Du som gillar vampyrer. Det där är väl inget. O hål i läppen o allt"

"Piercar hellre tungan hundra gånger än det där! O Edward kan komma o suga blodet själv" svarade hon.

Får se vad proven säger. Tog bara några minuter. Men jäklar vad pengar det går när man har huliganer med sig på stan.

Vi gick på sonens Butik och tog bort larmknappen - och köpte ett par jeans till. De som han tittat ut en gång tidigare. Ingen rea på dem förstås. Annars har de alla jeans och bomullsbyxor för 299. GIVETVIS inte dem sonen vill ha.... *grrrrrrr* Alla sommarkläder (shorts, tees, piké osv) tag tre betala för två.

Sen skulle pigan ha mer (ny) hårfärg). Den guldgula färgen duger inte. Ska vara kritandes vitvitt. Packningar på apoteket. En stor binge. Eller tre (en till mamma oxå). Och nya sockar ('fot'-strumpor), och leggings. Deodoranter och krämer. Blev ingen billig resa.

O mamma köpte en teburk. IGEN. Skulle ju ha en till tetrapåsarna. Blev en supergullig, grön med blommor.

Jag hittade en massa söta blusar på Lindex och kände att jag vill bli miljonäääääär! Skitsur. Nåja, så är det att ha barn, så stora de är. Mamma får väl kläder nån annan gång.

Ett annat decennium.

Fick en teburk i alla fall.

O en deo.

Alltid något sa fan när han såg Åmål.


Av Kvasthilda - 8 juni 2009 14:54


... har det varit idag, trots vad morgonen lovade. Vi har till o med sett snö idag. Fast det var nog mer hagel. Svårt att se när det smälter mot frontrutan.


Hittade ett foto på hur det kan se ut efter E10an om vädret inte riktigt är med oss. Den här bilden är fotad på ungefär samma ställe som fotot i mitt inlägg om rallarrosorna, eventuellt något längre norrut efter vägen och som du ser, syns inte sjön här! Den finns där nere i dimmorna.

 

Torne Träsk i dimma


Pigan och jag ska ta en tripp till stan. Sonen var ju i Luleå häromdagen och hade bland annat köpt ett par byxor. När han väl kom hem skulle han visa upp dem för mamma - och upptäcker att butiksbiträdet inte tagit bort larmknappen! Jäkla konstigt. Den kan inte fungera. Han har ju traskat runt i Luleå hela dagen sen, med den i påsen och den har inte larmat någonstans. Barnafadern och han for in till stan i fredags för att ta bort den. Butiken hade öppet. Eeehh. Nej. Det var ju dag före helg så de stängde tidigt! I morgon är det Grundenten och han ska ha sina nya byxor. Då blir det bara för mamma att på nåt sätt ta sig in till stan idag för att få bort den jäkla knappen.

Är inte alls på humör för bussresor o stadsbesök idag. Min mage och rygg is killing me. Kvinnors förbannelse till eländesjävlavecka. Det förklarar ÄN EN GÅNG min hysteriska huvudvärk förra helgen. Månaderna är alldeles för korta.


Och dottern har missat sin tid hos läkaren idag. Skulle ju kolla blodvärdena idag. Uppföljning för att se om det blivit bättre. Hon verkar något bättre så vi hoppas ju, men kan ju inte få nåt besked om hon inte tar sig dit. Så nu måste man sätta sig o ringa. Telefontid mellan 15-16 och det är UPPTAGET. O UPPTAGET.... O UPPT..... ja ni förstår.


Nåja. Bara man kommer hem från stan igen blir allt bra. Hoppas jag!


I morgon ska kompisen o jag ut o lufta DAn! Fan va' kul! Nåt positivt i alla fall :-))


Av Kvasthilda - 8 juni 2009 07:55


.... gör måndag morgon. Fantastiskt att få vakna o se det gula ljuset genom persiennspringorna! Äntligen. Ett hopp om en sommar igen. Björklöven står stilla. Kanske blir en kanondag!


Vi har en tur till Svappavaara idag på förmiddagen. Näst sista dagen med Lenki. Usch. Hade gärna åkt ett par veckor till med honom. Jag har lärt mig så mycket mer än jag trodde jag skulle. Gamla kärring, där inget fastnar i huv'et. Till skillnad mot tjejerna han har på ons/to o två veckor till. Sista omgången. Unga flickor med snabbare läskpapper innanför pannbenet. Men det har varit bra. De (lokinsarna) önskar också att vi skulle få längre lokutbildning.


Sonen stressade runt som en skållad råtta i morse. Klassen ska till Narvik idag. Som sagt. Hade gärna följt med! De följer malmens väg och ska till Malmhamnen bland annat. Han hann inte äta frukost utan slängde ihop en macka, en flaska vatten o en banan. Tur att storasyster inte åt upp all frukt inatt. Hon brukar blanda sig en fruktsallad emellanåt.


 En liten båt lastas i Malmhamnen. Sent en natt i maj.


En stor lastare. Den andra för dagen! En dag i juli.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards