Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 15 juni 2009

Av Kvasthilda - 15 juni 2009 22:55


... puh så skönt. Är hemma igen. Tidigare än väntat. Fast vi slapp ju efterväxlingen då tåget fortsatte norrut med samma lok. Bra tur.

O han ÄR snygg. Puss på honom.

Det var slirigt som fan idag. Halkigt o eländigt. Trodde att solskenet skulle fixa upp att torka rälen åt oss. Banne mig. Så blev det INTE. Började i stället regna igen. Var ett rent helsike att ta sig upp från Svappis idag. Slir, slir, sladd. Loket bara hoppade. Fast det gick framåt.

GICK var nog ledordet där. En av våra handledare brukade säga när han flyttade upp igen efter x antal år på järnvägarna i mellan-Sverige.... tänk att man kan köra så sakta utan att stå still..... Eller nåt. Idag gick det så sakta. Man hade nog hunnit gå ikapp oss. Om det inte vore så jäkla besvärligt att trampa i makadam. Eller slyskog efter myrar. Vi k-r-ö-p upp för backarna från Svappavaara. Sakta sakta sakta. Men det gick ju sakteliga framåt. Annars hade vi farit baklänges nerför backarna igen.

Morgondagens tripp är inställd. *buhäää* Men min stackars ins var helt slut. Har varit till Narvik inatt och kom hem halvfem i morse. Sen hade han besiktning av bilen och diverse så han har inte sovit sådär jättemycket. Han är glad åt morgondagens inställda tåg.

Nu blåser det. Massor. Halvklart. Men blåst. Ska väl slippa åskan i alla fall!


O just ja, Pigan har vunnit en iPhone. gratisgodis.se eller vad nu sajten heter. Gjorde en massa quizzar och fick ett mail telefonsamtal om att ett brev var på väg. Idag kom den. Mamma är bara liiiiite avis. Behöver ju en NY MOBIL!!!!

*arrrggghhhh*

BRAT!


Av Kvasthilda - 15 juni 2009 15:26


Börjar jobba 17.11 idag. Slutar strax före 12 inatt. Svappa-tur. Sköna skift. Ska åka med en av insarna idag - och tre veckor framåt. Till semestern. Kanon! Han råkar dessutom vara en av mina grannar. O snygg som fan. Våra insar har äntligen tid att åka med oss. De har kört JTF-utbildning i flera veckor så vi har varit utan handledare, nej haft för få. Just nu tror jag vi är lika många elever som handledare (som inte har semester). Hoppas det. Vill inte dela mina turer. Vi får nog lite praktik som det är. Bättre att få ett flyt genom hela turen, snarare än att behöva byta efter halva trippen. Jäkligt irriterande. Jag lär mig aldrig banan. Fast nu ska vi alltså till Svappavaara. Måndag o tisdag. Onsdag nolldag (ledig). Torsdag, en hysterisk mastodonttripp till Narvik. Börjar 08.13 o slutar 04.40 eller nåt fredag morgon... Många kvartstidstimmar i Narvik. Lördag Björkliden. Söndag Svappavaara.

Nästa veckas schema får jag idag.

Måste fixa ett synintyg till körkortstillståndet också.


Av Kvasthilda - 15 juni 2009 14:45


... åker vi söderut. Nja. Om tre veckor i alla fall. Ska jobba tre veckor till, innan jag får fara till Dalarna och en något myggfriare sommar. Myggen har ju inte kommit hit än (vad jag vet) men som det regnat lär det kläckas horder av de otäcka varelserna.


 


SysterYster o Sambon har sålt sin bil hörde jag. Har inte pratat med henne själv om det. Maken snackade med Sambon förra veckan och då fick han sig till livs att de bytt bil. Kanske den "nya" sitter ihop lite bättre än den gamla? Mycket lackskador och trasigt kapell (cab-tak).

Tärningen(-arna) sitter nog kvar i galaxen antar jag. Tycker den är jättesöt!


 Ford Galaxie 500


Utanför mommos hus med den överfrodiga trädgården. Åh, vad jag längtar ner! Sommar. Mammas underbara bärbuskar som kantar garagenedfarten. Gula hallon. Röda hallon. Röda krusbär. Röda vinbär. Svarta vinbär. Vita vinbär.  Smultron. Jordgubbar. Plommon. Äppelträden har gått hädan så sonen får inte mommos äppelmos längre. Han är alldeles salig över hennes mos.


 Pappas garagenedfart som fylldes med vatten en sommardag...


 Ur mammas trädgård


Rosa blomster


Sommarregn


Det KAN regna i Falun. Smattret mot altantaket. Det är sommar :-)


Av Kvasthilda - 15 juni 2009 10:18


Några bilder från vår vackra kyrka och dess mörka interiör i tjärat trä.


 

 Orgeln renoverades senast 2007, då man bla förnyade treTUSEN pipor.





 Altartavlan är målad av Prins Eugen, "målarprinsen".

Lärarkören. De sjunger alltid en hemkomponerad låt till niorna, byggd på 34an. Lite tungvrickeri att få in alla namnen i texten.


Se här för en fantastisk bild av altartavlan och altarringen. Behöver en bättre kamera! ;)


Av Kvasthilda - 15 juni 2009 09:16


.... en bild jag hade noterat att slänga in i lördags...



Av Kvasthilda - 15 juni 2009 09:08


Tror jag kryper upp i soffan med min bok och en kopp te :-)

Teet heter "Mitt Kiruna". Har en smak av blodapelsin och annat. Tror det var grädde i den också. Självklart med en sked apelsinhonung. Mumma. Hade gärna tagit en sked norsk honung men har inte köpt nån! Ska till Narvik på torsdag, får kanske passa på då. O köpa lite lefsor o annat.


 


Ser att vår vattenkokare läcker! *waaaaahhhh* Måste nog lämna in den.


Av Kvasthilda - 15 juni 2009 08:31


.... så Oscar den II....


Syster Yster ringde och väckte mig idag. Hon bara hotar min mobil med en signal "Ifall jag sover", men jag sover så lätt den tiden på dygnet så jag vaknade av första beepet, fast telefonen låg i vardagsrummet. Hämtade mobben o kröp tillbaks till sängen o den gossiga värmen under duntäcket. Lite för burrigt för mig. Fönstren visade ett murrigt grönt ljus som sa mig att det regnade - som om de stora regndropparna på rutorna INTE sa de'rå??

Tyckte jag hörde Maken passera utanför sovrumsfönstret. Hans släp hörs lång väg när han kommer dundrande. Har ett specialbeställt släp till arbetsbilen med plats för ALLA verktyg och pryttlar en växelbyggare måste ha med sig på jobb, PLUS ståhöjd till Maken invändigt. Sa ju häromdagen att han är en-o-nittien så då förstår ni att det är ett riktigt as till släpvagn. Den dundrar o skramlar när han kommer. Nu fanns det ingen Make utanför fönstret så jag lät det bero.

Vi pratade vidare om trasiga bromsblock på överbromsade lok (ja, det var jag då) och sjutton deklarationer som ska var inne idag (det var förstås SysterYster som är revisor). Det dundrade till igen och jag klev ur sängen, kikade genom persiennerna. Nähä. Måste höra saker. Ingen Make nu heller. Kröp tillbaks till sängen o filosoferade vidare, förutom den lilla stund syrran försvinner ur etern när hon passerar genom Rostberg, platsen som telefongudarna glömde. Hon kom tillbaks och precis i en blinkning såg jag det. Ljuset.

Ja jävlar.

Det ÅSKAR JU!

Shit. Datorerna är i gång.... *uuurrkk*

Vi pratade klart och jag tittade till dumburkarna. Eller kanske de är klokare än vi. Vet inte. Emellanåt i alla fall. Nä, min burk var avstängd, med knapp o allt (på skarvdosan - måste ha varit Maken!) men lapptoppen bullrade på soffbordet. De ser ut att ha klarat sig bra. Åskan var ju inte ovanför huvudet. Årets första muller.

För några år sedan fick radiohandlarna i Kiruna fullt upp med att ta hand om alla sönderbrända datorer och TV-apparater som kraschat i tidernas åskoväder. Vi var på väg på semester och hade väl allting avslaget redan. Minns mullret sista dagen, innan vi lämnade Norrbotten för något sydligare breddgrader. Gick ut o samlade ihop ungarnas alla utomhusleksaker de drällt omkring sig i lekparken o överallt. Såg när regnet var på väg o stressade hem, o VOJNE vilket väder! Fast jag tor TROR (Tor är väl den som orsakade alltihop!)  att värsta smällarna faktiskt kom senare den sommaren. Medan vi var bortresta. DET minns jag inte riktigt.


Mullermoln:


 Övertänger, sommaren 2008


 Härjedalen, juli 2006


 Härjedalen, juli 2006

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards