Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 19 juni 2009

Av Kvasthilda - 19 juni 2009 19:04


Jag skruttade runt Narvik i solskenet igår och lekte turist. Sprang om ett gäng "riktiga" turister som fotograferade precis samma saker som jag, o lite till. Alla dessa fototillfällen som bara sköljer över en i Narvik. Massor med statyer och skulpturer finns konstant utställda runt "sentrum". Arkitektur. Kyrkor. Museum. Igår var det en minicruising runt stan, med veteranbilar och gamla Amazoner. Kult. Åsså har vi förstås malmhamnen där det stod en båt hela dagen igår som lastades med malm för utfrakt i vida världen. Antagligen till Kina.


Här kommer en bråkdel av det jag fotade igår.

Vi börjar med tågfärden (vanliga dödliga säger tågresa, men för oss heter det tågfärd). På andra sidan Riksgränsen finns Bjørnfjell med alla små hytter. Mitt på kalfjället. Stenhällar och ripris. Eller småbjörk. Inte mycket annat. En och annan liten pluttsjö kanske. Dock finns det en fin liten kyrka/kapell däruppe :-)


 Bjørnfjell kapell


Nordalsbrua vid Søsterbekk


Bron används inte längre men står kvar med sin vackra järnkonstruktion över Nordalen. Tunneln leder in i den tunnel vi kommer genom. Spåret fortsätter på samma ställe längre in i berget till vänster, och går sen vidare efter bortre bergväggen man ser på bilden. På andra sidan dalen.


  


Rombak stasjon med Muminhuset och den fantastiska utsikten över Rombaks-fjorden. Jaja. Inte perfekt sammanfogade foton, men vinklarna stämmer inte när man tar två bilder på raken under rull....


 

En titt bakåt. Vi är inte så lång' idag. Ett stopp vid en mellanblock. Arbete efter vägen.


  


Staketet jag pratade om. Det ynkliga lilla snöret. "Visst känns det tryggt?" säger insen. "Ifall vi spårar ur finns det nåt som tar emot oss i alla fall." Jojo.... Skulle inte ens promenera bredvid det där snörstaketet....!


 George Thiele


Den tyska jagaren som ligger strandad och trasig längst in i Rombaksfjorden. Den är sönderrostad och fören har gått av. Har tidigare stuckit upp genom havsytan sedan krigsslutet, men väder och vind har gjort sitt och fören fick till slut ge vika för andra krafter. Fler bilder på båten, se här.


Rombaksfjorden


Vackert, vackert, vackert. Hänförande vackert. Missade bästa fototillfället men fick några bilder. Lite lummigare nu än senast vi åkte. Och givetvis ett helt annat ljus med dagsljuset i stället för nattsolen!


Framme i Narvik


 

Vårt hotell. Kikade in på deras hemsida och konstaterade att det enkelrum de gör reklam för, är just det rummet jag fick igår! Samma fläckar på sänggavel och dörr. Mattorna och överkastet är utbytta men allt annat är likadant. Skräckens hotell, har några av eleverna döpt det till. Minns inte vad lokisarna kallar det. Han sa nåt igår, insen, men jag har glömt det!


Tog sen en promenad runt Narvik sentrum och fotograferade en del av dess sevärdheter.


Fred er løfte om fremtid


Torget utanför stadshuset/biblioteket. Världens största bebis! (Kanske det är Hagrid?) Ett flygplan passerade precis! Lite svårt att få till ljuset då det är mörkt på backen o ljust i himlen....


 

Närmare titt på jättebabyn


 Käringen mot strömmen....


Har försökt hitta information om denna skulptur av två kvinnor med vinden vinande i kläder och hår, men inte hittat nåt än. Mitt namn är bara hitte-på tills jag hittat det jag vill ha..... Piger i vinden


 

 Destinasjon Narvik


Vet inte om det är namnet på denna skapelse men den är en av Narviks mest fotograferade "skulpturer". Ni trodde Kiruna låg långt norrut?? Kirkenes är norr om oss... Hur mycket ser ni här... 101 mil till.... Jag har 120 mil "hem" till Falun.


 

Avståndet till Kiruna skiljer lite mellan E10an och Malmbanan.


 

 Il Capitain med vagnar


Dm3 1227-1228 på malmbangården i Narvik. Kapten står o väntar på avgång. Vi körde om "honom" senare under natten. Första malmtåget att lämna Narvik den natten. Sommartid går tågen helt andra tider än normalt.


 

Självporträtt                    Fredsobelisk ------->


Hahahahahaa! Tjocka käringen på bild....

Den stora trekantiga Obelisken i parken mitt i Narvik. Den är ett monument över krig o fred och har en devis på varje sida av triangeln. Den "lilla" texten ligger med spegelvänd text framför varje sida av obelisken och speglas således med texten rättvänd i själva sidorna.


Det står:

FOR FRED OG FRIHET

TAKK TIL DE SOM KJEMPET

TAKK TIL DE ALLIERT

Av Kvasthilda - 19 juni 2009 16:43


...äter de flesta i midsommar. Jag har inga gubbar av den röda sorten utan får nöja mig med en förädlad variant ā la Freia.


  


Vi käkade jordgubbar med vispgrädde förra helgen. Tog ju vår midsommarmat redan då. Allt utom sillen. O snapsen. Har väl en liten kvar.


Av Kvasthilda - 19 juni 2009 15:11


Påskharen har alla hört talas om, men en midsommarhare? Och en liiiten en till det. (som vanligt fotat genom ett fönster...)


 



Mums. Gräs...


 

 Hopp o hej, nu skuttar jag vidare!


Av Kvasthilda - 19 juni 2009 12:06


Nån idiot ringde på vår dörr strax efter åtta i morse - och slet dessutom i handtaget. TUR att jag var förutseende nog att låsa dörren i morse innan jag la mig. Grannen ovanpå kanske. Svågern är det inte, för han har dragit till Göteborg, via Härjedalen. Grannen där ringde i förrgår o sa att de hade besök. Antagligen var det en kille på nästa "gata" som brukar titta in i ottan under en del helgdagar... Inte så kul när man sovit fyra timmar. Knappt. Maken brukar glatt bjuda honom på kaffe, vare sig klockan är sju eller åtta en söndagsmorgon. Senast var det på städdagen o klockan var definitivt före nio. Nu är ju Maken borta och jag vägrar.

Tror jag ska skaffa mig en sån där hotelldörrskylt. STÖR EJ! *Grrrrrrrr*


Min hjärna går på halvfart. Har dock redan sett dagens första hare. En jäääättesöööt liten harunge som skuttar runt på vår gård o tittar på släp o andra vagnar. Studsar runt bland plank o brädor. Äter lite gräs emellanåt. De vuxna hararna hoppar ALDRIG upp på prylarna men den här undersöker allt. Som alla andra ungar tydligen. Har väl inte förstått det där med stora otäcka människor än.


Har bara druckit en kopp te och ätit en kanellefsa. Kanske man skulle ta sig lite frukost o koka kaffe o hoppas att trötter-värken i skallen ger med sig. Blir definitivt inget vin idag annars. Min ins skulle åka till stugan o droga ner sig med några öl sa han... Vi ska jobba i morron men börjar inte förrän efter 18. I morron blir det "normala" malmtåg till Björkliden. BRA!


Av Kvasthilda - 19 juni 2009 02:36


Så kan det se ut hos oss :-) Midnattssolen lyser klar. Klockan är 00.13.42 när fotot tas. Fjällen är norska och vattnet är Torne Träsk (eller Vassijaure... hmmm) och vi har kommit över på svensk sida, om än knappt. Fotograferade MASSOR i Narvik. Kanonväder. Har inte haft tid att titta på nåt, mer än den här bilden. 


 


Nu ska jag gå o sova o hoppas vakna under förmiddagen i morgon!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards