Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under juni 2009

Av Kvasthilda - 23 juni 2009 23:45


Medan jag knallade runt för att plocka mig en bukett blomster hörde jag ett evinnerligt pipande. Kikade runt o fick syn på källan till detta. En större strandpipare. Den här har då förirrat sig långt från stranden! Sprang omkring på upplaget och åt nåt från gruset.



 


Av Kvasthilda - 23 juni 2009 23:39


.... ehhh Inte Spindelmannen men -blomman...!

 Plockade en bukett av sju sorter idag. Nåja, kanske inte sju. Bland vallmona hittade jag den här filuren...

Nej, jag plockade INTE den här blomman.... *rys*

Av Kvasthilda - 23 juni 2009 23:37


Här är ett par av våra husdjur. De kommer rätt bra överens. Katten har strikta order från matte att inte röra musen!


 

Av Kvasthilda - 23 juni 2009 21:01


ÄNTLIGEN!!!! Nu är det sommar. Chief Inspector Barnaby är tillbaks för att under-söka de mord som konstant sker i lilla countyt Midsomer.

VEM VILL BO I MIDSOMER???? Du flyttar dit med risk för ditt liv. Helt klart...

Älskar denna serie.

O nu har jag inte tid.

Måste se vad Tom o Ben gör idag....

Kul är dock att se att de åldras med serien. Dottern har blivit äldre också.

Midsomer-seriens hemsida.


Av Kvasthilda - 23 juni 2009 17:45


...äter vi idag.

Storpigan säger att man inte bör ha Paroonhajar i akvarium. De växer för mycket och blir lätt stressade. Nu är det ju inte Paroonhaj vi äter utan en annan sorts hajmal. Pangasius. Jätte-god vitfisk.


Kokar potatis (mandel givetvis) och har lagt filéerna på en bädd av tunt skurna morötter, charlottenlök och gröna ärter. Kryddat med diverse lime/citronkryddor. Grädde o crème fraiche med lite lime och honung. Strösslar lite räkor över. Bakar av i ugn.

Håller tummarna att det blir bra!

Pangasius är en bra filéfisk och vi åt den ofta på mitt förra jobb.


Av Kvasthilda - 23 juni 2009 15:23


... kom med posten - igår. Fick det idag! Har ju jobbat gu'bevars :-)

Tack till underbara Eva :-) Halsbandet är jättefint!

Tusen och Tusen tack :-)) Det kommer att bli jättefint mot min (icke-)solbränna i sommar.

Kramar & Tack


Av Kvasthilda - 23 juni 2009 01:09


Fick ett par länkar av en vän i Danmark som funderade över midnattssolen och annat. Hon hade sökt o hittat dessa länkar. Vi har festival i helgen, Kirunafestivalen firar tio år i år. Kommunen har också ett par kameror uppsatta runt stan.


Vy mot torget - och stora öltälten i centrala stan.


Vy mot Loussajärvi (har sjön nedanför mig - högraste hörnet av sjön på bilden är precis nedanför oss). Dessutom kan man se malmtågen lämna Sjöbangården.


Kamerabilderna uppdateras var 30e sekund och tittar ni in i helgen får ni se totalt kaos o rörelse av massor med folk. Och midnattssolljus, nästan in real life.


Av Kvasthilda - 22 juni 2009 11:24


Kan inte sova. Eftermiddagen kommer förhoppningsvis att gå ändå. Dricker kaffe i stället för att hålla mig vaken. Inte bra. Jäkla skit att man inte får sova när man ska.

Nåja. Här lite bilder från gårdagen, eller kvällen snarare. Fotat vid tiosnåret igår kväll.


Det var sån't fantastiskt vackert solljus och jag ville fota den vita vallmon, men den låg tyvärr i skugga (längst ner i inlägget). Dock hade den fyra utslagna blommor igår :-)



Björkar i motljus


 

 Vad heter blomman? Den lakritsdoftande.... Narv? Trav?

S-pigan säger sandtrav. Den tar vi!


 

 Rödblära



 

 Liten o skir, lite smårosa. Ursöt :-)


Jag tröttnar aldrig på denna vallmotuva. Finns två vita på hela upplaget! Resten är gula.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards