Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 1 juli 2009

Av Kvasthilda - 1 juli 2009 10:24


Lite bilder från mina somrar i Dalarna o Härjedalen....


En tur till Torsång med Syster Ysters cab. De har ju sålt bilen nu, så några sådana här bilder blir det inte i sommar!  Det är ju lätt att skjuta av lite foton om bilen inte har nåt tak :-)

Molnstreck över Dalälven

Efter Runns strand

Lite ulligt o gulligt.... ÄN!

Härjedalen

 Åskmolnen samlas

Bullar upp sig ordentligt

Den uppmärksamme kanske anar att detta är samma moln jag visat en gång tidigare, men då med en mås i silhuett mot skyarna. Här har måsen flugit sin kos.

Ingen gång är solen så skarp som när den sprider sitt ljus mot en fond av mörka åskmoln!

Man bara väntar på utbrottet här.... Snart smäller det!

Av Kvasthilda - 1 juli 2009 10:10


Jag ska packa min resväska inför semestern och detta är antagligen nåt av det som följer med på min resa....



Real Murders är under läsning, så den kanske stannar hemma. Böckerna om Roe, den kortväxta bibliotekarien som snubblar över lik till höger och vänster. Aurora Teagarden heter hon egentligen :-)

Charlaine Harris har skrivit serien om Sookie Stackhouse också (True Blood).


En annan bok JAG snubblade över i vår mataffär var den här med romaner av bland annat Nora Roberts. Det är tre-i-en! O för det facila priset av 79:- som du kan se! Helt underbart!! 

   

 

Jag älskar Nora Roberts romantiska deckare. Det är också mord och annat som händer i hennes romaner. Många äventyr innan hjältinnan får sin, inte alltid helt självklara älskling. Den här boken innehåller del ett av en trilogi. Får hoppas jag hittar de andra två, som utkommer i sommar. Del två finns redan i butik o trean kommer i juli. Hittade andra boken på affär'n idag! Kanoners.


Böckerna är utgiven i samband med Harlequins 30-årsjubileum, så det är mycket kärlek här - och intriger.... 


Av Kvasthilda - 1 juli 2009 09:58


Jag har alltid fascinerats av kyrkor o deras arkitektur. Kiruna Kyrka är helt fantastisk med sin lapska inspiration. Och doften därinne. Den glömmer man aldrig om man en gång satt sin fot där en varm sommardag. Insidan är byggd av mörkt trä, och takstolarna är tjärade. Ljuset är gudomligt :-)




Här är "min" gamla stadskyrka, strax efter renoveringen för några år sedan. Taket är kopparfärgat. Under hela min uppväxt har Kristine Kyrka haft grönt tak av den ärgade kopparen. Samma gröna färg som statyn av Engelbrekt på Stora Torget framför. Vackert mot det röda teglet. Den är minst lika vacker nu, med den nya, bruna kopparen mot det röda teglet.

Jag är konfirmerad här. Mina storebröder (i alla fall en av dem, kanske alla tre) hade sin konfirmation i Stora Kopparbergs kyrka. 


Och nej, jag är ingen kyrkgångare per se. Barnen är inte konfirmerade.

Men kyrkor är fantastiska!


Av Kvasthilda - 1 juli 2009 09:52


Mer blomsterfoton.

   


Man blir så underbart glad av den gula smörfärgen! Speciellt när solen lyser på dem. De ser ut som små majblommor tycker jag :-)


  


Förgätmigejen var jättesvår att fotografera. De befinner sig mestadels i skugga och att få rätt ljus är inte lätt. Att sen hitta en blomma att koncentrera skärpan på.... Ja, du förstår ju!


Häggen blommar för fullt nu btw!


Av Kvasthilda - 1 juli 2009 09:51


jisses... vad händer med tiden? Det är redan juli. Stoppa världen jag vill kliva av!! Eller åtminstone stanna till lite grann. Det går alldeles för fort. Snart är hösten här. O min semester har inte ens börjat!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards