Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 2 juli 2009

Av Kvasthilda - 2 juli 2009 15:54


USCH.... Ikväll/natt har jag sista skiftet med min hittills bästa handledare. Usch o fy vad trist. Vet inte hur mycket det är kvar av vår praktik innan vi är färdiga. Skulle kanske sätta mig att räkna igen. 160 tåg ska vi skramla ihop innan vi börjar vara klara. Ungefär. Man KAN ju vara klar före det och vilja examineras. Men då måste man vara stensäker.

Efter semestern är jag tillbaks med ny handledare - och DUBBELkörning. Dvs två elever. Fan vad jag blir galen. I TRE veckor!!! *grrrrrr*


Nåja, ett skift till. Har semester sen.


Av Kvasthilda - 2 juli 2009 14:14


Har fotat en del ekorrar och här är ett par av mina bilder såhär långt. Finns massor mer (givetvis) men de är spridda som regnskurar en julidag och lite svåra att gräva fram. Återigen fotograferade genom tjocka fönsterglas. Vi pratar TJOCKA glas, uppåt en dryg cm är de!

 

Vi hade en dampig liten ekorryngling som byggde bo i en tall utanför fönstret. Tonåring som precis flyttat hemifrån. Helt utan byggnadsvana. Jäklar vad han sprang med pinnar o grenar. O hälften ramlade ner ur klykan han bestämt som sin boplats. Vi studerade honom där han skuttade runt och gjorde av med en massa energi till ett slarvigt resultat. Givetvis måste det ha varit en hanne som drog igång ett dylikt projekt helt utan ritning och riktning, bara helt på känsla - som att ha boxhandskar på, i kristallbutik ungefär... Ingen rim o reson i nåt. Tror inte ens han försökte flytta in där när höststormarna kom.

"I'll huff and I'll puff and I'll blow your house out"

Kanske han lekte kojbyggarläger bara. Kojor är ju byggda lite sådär hipp-som-happ.

Priset tog han när han under årets första snö gömde nötter - EN METER från nötpåsen. Hämtade nötter o frön en dryg meter upp i trädet (ungefär), sprang sen ner för stammen och gömde bytet under snön, precis nedanför trädet. Petade ner den i snön och puffade till det, kollade en extra gång.. Nähä, blev inte bra, puffade lite till, såg nöjd ut och fortsatte till nästa frö/nöt.... Det är ju bara det att om han tänkt hitta igen sina gömda skatter till vintern, hade han varit tvungen att tillkalla storgrävare, för det blir en dryg meter snö där på baksidan....

Ekorr'n hoppade ju faktiskt från tallegren... Ur en gran. Hmmm....

Av Kvasthilda - 2 juli 2009 01:24


Inte ett datatips direkt, men jag slänger in det under den kategorin ändå. Fotona hamnar säkerligen på en dator nånstans i alla fall :-)


Vad ska man köpa för kamera om man inte fotar till vardags men behöver en bra digitalkamera? Jag är långt från nån expert men kan ju berätta vad vi använder hos oss.


Min kamera är en Canon EOS300D. Börjar vara till åren. Allt digitalt är ju ur tiden innan det kommit innanför dörren... Men min kamera har ingen direktdisplay på baksidan. Dvs jag måste använda tittgluggen för att se vad jag ska fotografera - som på en gammal analog kamera. Annars är nya EOS-er användarvänliga och roliga. E-pigan vill ha en EOS av nåt slag - glömt vilken modell. 1000D kanske? Nån i familjeprisklass. Dvs runt femtusen för hus och objektiv. Jag vill också ha en ny.

Anledningen till att det blev just en EOS, var att jag hade (har) en "vanlig" systemkamera av EOS, med två zoom-objektiv. Det som följde med den gamla kameran motsvarar ungefär det som följde med det digitala kamerahuset, men så har jag även en stor zoom, 75-300 och den digitala kan använda samma typ av objektiv (EF). Därför blev valet enkelt! Den digitala heter EF-S men fattningen är densamma.


Kottarna har annars en varsin digitalkamera i "pocketmodell" och E-pigans är väl den bästa av dem. Sonens är utlånad till svågern - till allas vår förtret. Han kunde gott gå o köpa sig en ny o ge tillbaks pojken hans. Hur FAN ska han kunna fotografera utan den?? Eller LÄRA sig fotografera - eller ens tycka det är kul? Svågern/farbror har lånat den på obestämd tid som det verkar o det är oerhört irriterande. För alla. Det är en Nikon Coolpix av nåt slag.


E-pigans kamera är också en Nikon Coolpix, men av bättre modell. Den har en bra zoom - och bättre pixeltäthet än min! Tror hennes ligger på 10 (nej 8.1) megapixel. Min har "bara" 6.... Vidare har hennes kamera en zoom och vidvinkellins. Den går dessutom upp till ISO2000, jämfört med min 1600. Dvs hennes har bättre "mörkerseende". Klarar sämre förhållanden än min stora. Hennes kamera är en Nikon Coolpix P50. Sonen har en lägre siffra tror jag men ingen av oss minns vad... (sonen sitter uppe än)


Äldsta dottern blev först med digitalkamera i vårt hus, men den är inte ens nämnvärd idag. Är en Canon pocket, men av årsmodell milennieskifte... Ungefär.


Det är svårt att säga vilket märke som är att föredra framför nåt annat. Det är lite religion över det. Man köper ofta ett märke o håller sig till det. Kan lika gärna finnas bra kameror av andra märken, men man blir lite hemmablind så att säga...


En kamera ska dock ha bra analog optisk zoom. Finns dessutom en digital zoom är det väl OK men den är inte så viktig för det är en "fusk"-zoom. Det finns så många bra, så egentligen vad som helst i den prisklass man tänkt sig fungerar bra! Man kan ju tänka på vilken sorts batterier det krävs i kameran. Om den går på vanliga AA-batterier är ett STORT plus då du kan springa in på närmsta mack o få tag i reservbatterier ifall du skulle råka ha glömt ladda batterierna, eller helt enkelt glömt ta med extra. För batterier drar de.

Batteriladdare är ett måste. Ju större minneskort, desto mer kräm går det. Inför semester, eller nån stor händelse kan det ju vara bra att skaffa ett stort minneskort. MINST 1GB, hur som helst.

Man kan ju dessutom fundera på vilket kort kameran använder. Små kameror använder oftast nån form av SD-kort, medan min EOS tar Flash-kort.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards