Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 17 juli 2009

Av Kvasthilda - 17 juli 2009 23:36


Jag har ännu inte velat ta steget till att lämna ut namn till höger o vänster utan kör med alias av olika slag, som jag i mången fall använder även till vardags om dem... Kottarna har jag redan avhandlat så de lämnar jag därhän nu.

Däremot har vi en del återkommande namn.


SysterYster - min allra käraste syster. Och den enda jag har.

Resten av mina syskon består av ett gäng bröder.... Några av dem har passerat revy i bloggen redan.


Störstebror - ja vem kan det vara? Min äldste broder förstås, boendes i USA.

Storebror... Kan bli lätt förvirrat, då jag faktiskt har tre äldre bröder - fast min syster har FYRA :-))

Nästebror fick en av dem heta förra helgen. Det är MIN nästebror, men Störstebrors lille-lillebror. Äk Golfaren. Mellanbrodern har jag ännu inte hittat nåt namn på. Kanske träffar honom i morrn btw.

Lillebror är då givetvis min, just lillebror.


Svägerskan kan dock bli besvärligt. Har så många! Beror väl på sammanhanget antar jag. Kan vara mina bröders fruar/sambos, men även Makens syster. Som sagt. Sammanhanget säger väl det.


Sambon som återkommer titt som tätt, o framför allt i semestertider, eller Dala-tider, är min systers sambo. Ingen annan :-) Än.


Sen har vi alla brorsbarn o fosterbarn o kusiner o bryllingar o sysslingar. Nej, ord vi inte använder. Tremänning. Fast de struntar vi i nu.


Störstebror, Storebror, Golfaren, Lillebror, SysterYster, Sambon. Ja, det var väl de jag hade just nu. :-)


Av Kvasthilda - 17 juli 2009 22:13


Vi kom hem från (gr)uvbesöket lagom till slutet på Golden League och Usain Bolts 100-meterslopp. Nio-o-sjuttinie i ösregn.... Vicken kille.

Inte ett spår av uven idag heller, men en del nya bilder av diverse grejer vid gruvan.


Mellantjejen är ute o cruisar med Sambon som sagt o de verkar ha kul. Ska sova hos SysterYster inatt. Då slipper de fara förbi här o kan åka direkt ut till vischan i stället.


Redigerat 23.29 Glömde lägga ut det här. Började med mina foton o det tar ju lite tid :-) Hann bli utloggad. Som sagt. KOPIERA! Hade inlägget i urklippen. Eller snarare, kopierade det innan jag klickade på Spara inlägget.


Av Kvasthilda - 17 juli 2009 17:20


... o pannkaka. Är inte det bra fredagsmat så säg? Skulle givetvis ha ätit det igår, men då vi var fyra personer som tänkte gå på bio o trängas i en varm salong, kändes inte det som ett självklart val av middag... Därför har vi ätit det idag.


Pappsen i gräddartagen


Mamma satte pappa i arbete vid stekspaden. Klokt val. Att han får jobba lite för brödfödan också, menar jag :-) Men gott blev det.


 Lillebror o Storasyster stoppar i sig.


Pigan är klar med ärtsoppan och intar plättarna med blåbärssylt o grädde. Köpt sylt. Mamma har inte kokat sylt på eviga tider. Kan bara gissa att sonen saknar Mommos äppelmos!

 


Mellantjejen slänger in sin disk i maskinen. Hon har en dejt med Sambon ikväll. De ska på cruising, medan Storpigan o jag far med SysterYster och försöker få ögonen på berguven (uvarna) i Stora Stöten istället.


 Stora Stöten


Längst bort på andra sidan ska de finnas, uvarna. I det stora skuggområdet. Såg inte skymten av nån när jag var där häromdagen, men kompisarna berättade om förra sommaren när uvföräldrarna flög omkring o letade mat åt ungarna. Man hörde ungarna ropa på mat nånstans i stöten. De (kompisarna) bor ju i området och har ugglorna utanför knuten, sas. I år blev det inga ungar. Fick visst för mycket vatten i boet. Det finns visst funderingar på att bygga tak över för att skydda uvboet bättre. Det finns en kamera uppsatt vid boet, så man kunde följa föräldrarnas kamp i våras. Falu Fågelklubb håller med kamerabilder och foton.


öb

Av Kvasthilda - 17 juli 2009 13:54


O det är inte herr Överbefälhavare vi pratar. Ska åka en sväng till ÖB, eller Ö&B som det av nån anledning heter. Överskott och bolaget???? Jaja, skitsamma. Måste köpa schampo o balsam. Går en del när man har tonåringarna omkring sig. Jag är för snål med mitt Apoteksbalsam med oliv i. Vet inte om det är bättre än nåt annat, men det ger en lite lyxigare känsla, rent allmänt och Tankens kraft är underskattad :-)


Mamma gråter. Nästan. Har varit i jordgubbslandet o plockat en bunke gubbar. Hittade bland annat en TOMAT-stor gubbe. Alldeles grågrön... yech. Vi har varit lite dåliga att plocka dem. Sommarens regnande har inte precis hjälpt till att hålla bären fräscha.

O smultron har hon. Överallt runt rabatterna. Stora, mörkröda. Mumsiga. Men de måsta vara mörkröda har jag märkt, annars är de lätt sura.


Nu åker vi till ÖB. Sen får vi se om jag hinner fixa några bilder att delge. Näää! Inte från Ö&B, men eventuellt Kristine kyrka. Eller mammas trädgård. Eller nåt annat.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards