Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 25 juli 2009

Av Kvasthilda - 25 juli 2009 22:47


Jag fick ju aldrig upp bilderna på Kristine kyrkas gamla ljuskrona från 1600-talet, men bilderna har legat o väntat på datorn. Här kommer de nu.


 


Den här kronan är den enda som finns kvar av de gamla originalkronorna från 1600-talet. De andra mässingskronorna blev förstörda av röken från gruvdriften och såldes bort 1823. Alla nyare kronor har gjorts om och blivit elektrifierade men den här fick behålla sitt utseende och enda funktion som hållare för stearinljus.


 

Hallen innanför vapengården.


Av Kvasthilda - 25 juli 2009 22:08


Tja, får väl börja med Caroline då. Har så många foton på herr Ledin att jag måste fundera på vilka att "publicera" :-)

En timme med charmugglan Caroline gav i alla fall några bilder. Hon är inte speciellt vacker, o kan inte sjunga, men har ändå en hysterisk inlevelse på scenen. Och är högt älskad av sin make Heinz Liljedahl. Titta in hos dem här.


Den rosa jackan hade hon på sig i cirkus två minuter. Den tid det tog att ta sig från bakre delen av scenen till mikrofonen, säga hej o kasta av sig den :-)


Mellan låtarna flirtade hon med publiken - i alla fall en kille, vid namn Anders. "Jag ÄLSKAR dig" skrek han i början. "Jag älskar dig med" skrek hon tillbaks. "Vad härligt. Bara några minuter o jag har redan ragg. HÄRLIGA Leksand!" Efter ett tag var hon tvungen att fråga Heinz om han blev lack på hennes flirt med Anders. "Nej då, betalar han bra?" kom det till svar...


Åsså berättade hon historier om hur låtarna kom till. Om en kompis som ville att Caroline skulle skriva en sång om hennes GUBBJÄVEL, vilket hon gjorde. En annan vän fick en sång bara sådär och lever idag ett lyckligt kompisliv med sin särbo-fd-make. Huruvuda det är låtens förtjänst förtäljer icke historien, men en viss inverkan hade den!



Heinz tar över rollen som Tommy Nilsson i en duett och sjunger med sin hustru, som han enligt egna ord "älskar mer än orden räcker till". De avslutar låten med en kyss. Hur gulligt som helst. Kyssen får ni inte, men ett annat foto från deras duett.




Av Kvasthilda - 25 juli 2009 20:03


Har inte lyssnat på krysset "live" idag heller utan fått lyssna x antal timmar senare....


Eldeman börjar som alltid med att gå igenom förra veckans kryss och jag hör att en kille från Falun vunnit. Grattis till honom då :-) Åsså nämner han att just i detta ögonblick, klockan 20.03 startar Musik vid Siljan med en timmes konsert med Lill Lindfors, ett av svaren i förra veckans kryss. På TVn är det Sommarkryss med Carina o Carolina så kryssplanerna haglar över mig.... Roger Pontare gästar tjejerna på Grönan ikväll...


Veckans första melodikryssuppgift kom som på beställning. Även om det inte är en av mina absoluta favoritsånger alla kategorier har sångerskan gjort det hon kunnat för att vinna över mig. Men bara live. Caroline af Ugglas i hennes "Snälla snälla". Den enda låten som fastnat i huv'et på mig efter gårdagen. OTROLIGT! Hon började med en timmes spelning. Sen tog Ledin över o spelade i en o en halv timme, ALLA mina absoluta favoriter o det som sitter som tuggummi är Snälla snälla???? Va fan betyder det??


Nästa uppgift handlar om nåt ur djurvärlden, eller snarare nåt som huvudfiguren kan tänkas bo i. Gamle Svarten bor väl i stall antar jag. En mycket underlig och halvt oigenkännbar version...


I nästa uppgift söker vi ett gruppnamn. Sista bokstaven är S och jag tycker mig höra Phil Collins, fast ändrar mig senare o tror att det faktiskt var Peter Gabriel. Båda har ju varit med i Genesis, som enligt Eldeman har gått ihop igen för en ny vända i pop... rockvärlden över fyrtio år efter första "sammandrabbningen".


Vem är ansvarig för text o musik till nästa melodi ur vilken vi dessutom söker just ett av orden ur inledande texten.... "Den första gång jag SÅG dig" av Birger Sjöberg. Så vackert så man nästan dör.


Sen kommer Eldemans ständige följeslagare, Lennart Palm i Lerum med sin egen tolkning av en TV-signatur... Ett bindestreck i rutorna säger oss att det är et tudelat namn. Tyckte jag hörde Rosa Pantern en stund i början, men det är en annan med förstoringsglas försedd djurfigur, nämligen Scooby Doo (where are you??).


Från film till musik(al). En musikalaktuell kille, fast i original, snarare än Brolles version av Buddy Holly, "Everyday"...


Everyday it's a-gettin' closer

Goin' faster than a roller coaster

Love like yours will surely come my way

A-hey, a-hey-hey

Everyday it's a-gettin' faster

Everyone said, go ahead and her

A-hey, a-hey-hey

Everyday seems a little longer

Every way love's a little stronger

Come what may

Do you ever long for, true love from me

Everyday it's a-gettin' closer

Goin' faster than a roller coaster

Love like yours will surely come my way

A-hey, a-hey-hey

Everyday seems a little longer

Every way love's a little stronger

Come what may

Do you ever long for, true love from me

Everyday it's a-gettin' closer

Goin' faster than a roller coaster

Love like yours will surely come my way

A-hey, a-hey-hey

Love like yours will surely come my way


 

Eldeman surrar vidare om sommarens kryssturné runt landet. Det är inställt i Malmö! Nån dubbelbokning... Så kan det gå!


I sista uppgiften före halvslaget ska vi förknippa melodin med rätt geografisk plats. Inte en suuuusning vilken låt det är men jag skriver in Öland i alla fall.


Aaahhhhh. Måns Zelmerlöw är på TV. Gullefjunet. "Vilket landskap är jag född i?" En liten sommarkryssparentes.... :-) Som ytterligare en parentes. Samma som fröken Gylling!


MMmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm. JAG VILL SE Jesus Christ Superstar!!!! Fast nu var det inte det första uppgiften efter nyheterna gällde, utan en annan låt med The Ark o frontsångaren Ola Salo. "Little dysfunk you". Älskade Ola Salo. Puss på dig!


"En saknad blåsare" kommer sen. Blåsare tillhör inte min repertoar på nåt sätt så jag chansar. Arne låter som ett troligt svar o det torde då vara ... tja, vem? En googling ger Arne Lamberth som trolig kandidat tillsammans med Stenka Rasin. Vi håller på det.


In i filmens värld. En kassasuccé från 80-talet som utspelar sig trettiotalet år tidigare. Mums. Patrick Swayze's karaktär Johnny dansar rumpan av Baby (Jennifer Gray)! Dirty Dancing. Bill Medley och Jennifer Warnes sjunger "Time of my Life".


Veckans melodifestivalbidrag. Fast Eurovision även om den är halvsvensk. Vi hörde bamseversionen (En sång om) "Bulleribång" som i original sjöngs av Helena Paparizou, "My Number One".


Nästa uppgift är ännu en jag inte KAN, men chansar. Tror svaret är Eld. En liknelse vid något behagligt att sysselsätta sig med som kopplas till detta i både engelsk o svensk text. Kiss of fire?


Kikki Danielsson sjunger en engelsk version av Bra vibrationer och vi söker första ordet i textraden. DU ger mig bra vibrationer. På engelska heter melodin Right Night for Loving. Ingela Pling Forsman skrev nog båda versionerna o Lasse Holm gjorde musiken.


Sista uppgiften är ännu en TV-signatur och vi söker den kvinnliga allt-i-allon. Polly Sherman jobbar på hotellet Faulty Towers i TV-serien med samma namn - i original. På svenska heter den ju Pang i bygget. Den galna serien med John Cleese i en av huvudrollerna som den oerhört klantige eller klumpige ägaren till hotellet, Basil Fawlty.... Saknar Cleese i Potter! Hans Nästan Huvudlöse Nick har inte varit med på ett tag nu. Han SKA vara med i sista filmen(rna) om de nu följer boken....


Roger Pontare avslutar Sommarkrysset i TV med den suggestiva Där vindarna viskar mitt namn. På svengelska.


Av Kvasthilda - 25 juli 2009 11:06


o regnet ööööser ner. Kul att vara knutte idag. O dessutom bo i tält! *isch* Det är Kopparträffen i Falun i helgen och Roxnäs Udde är fullknökad med knuttetält o hojjar av alla de slag. Ska försöka hinna med ett besök därenere på eftermiddagen - efter MC-kortegen som visst går av stapeln vid fyrasnåret. Evigheter sen man själv var med o for ner i Stora Stöten så man har helt glömt bort det. Vet inte om de fortfarande får åka ner. För nåt år sen blev det stopp för trafik ner i Stöten så de kanske bara far till gruvkanten/museigården för uppställning. Ska även vara en utställning av veteranhojar där idag.

Först ska vi åka till Borlänge en sväng. Måste köpa min externa hårddisk.


Har inte lyssnat på krysset idag. Kommer senare under dagen. Första gången på evigheter som jag faktiskt inte haft en tanke på krysset när jag vaknat en lördag morgon!! O det trots att jag var uppe långt innan det började. Kanske just därför.


Nåja. Ska fixa med lite bilder innan vi åker. Pigan håller på att göra sig i ordning. Sonen klagar på att han kunde ha sovit en timme till.... Ungar!


Av Kvasthilda - 25 juli 2009 00:45


De höll koll på publiken. Låter häftigt. Ett sån't UUURsvenskt namn som GROPEN åsså Security på det. Svengelska på hög nivå. Sammilsdalsgropen i Leksand. Det roliga är att det behövdes EN kille framför scenen i Gropen, jämfört med de 6-7 stycken som täcker halvannan meter på Kirunafestivalens alla scener - utom nya dansbandsscenen förstås...


SysterYster o jag tog hennes nya bil o for via Sågmyra mot Leksand för att se Ledin+Support som det stod på biljetten. Supporten var ju Caroline af Ugglas.


 


Kommer ALDRIG att erkänna det, men hon var skitbra på scen. Stryker över det här o gömmer det som strutsen med huvudet. Jag har inte sagt det. Nej. Hon kan inte sjunga en stavelse men vilken inlevelse. O kul som fan på scen. Publikflört o makeflört. Hon var skitabra helt enkelt.


Tomas Ledin. Aaaaahhhhhh. Djupa suckar. Syrran sa att jag kanske inte skulle stå så nära staketet vid scenen pga alla dryga o fulla tonåringar som ska trängas. Vaddå tonåringar? Prova KÄRRINGAR. Fulla som svin. Raglandes runt o härjandes. Tonåringarna var jättestädade i jämförelse. De jag såg i alla fall. Fick en hel del bilder. På scenfolket förstås. O en publik....

Stod vid scenen genom hela Ugglans uppträdande för att ha en vettig plats när Ledin intog scenen. Jobbigt att stå på makadamgruset med tunna skosulor. En timme spelade hon. Under tiden satt syrran lugnt o stilla uppe i backen o hade det skönt.

När så Tomas klev upp på scenen blev det trångt därframme. Gick några meter bakåt så småningom o fick bättre plats för mitt objektiv. Så kan det gå. Bilder kommer i morgon (eller snarare senare idag). Måste krypa i säng.


Tänk, Harry Potter o Tomas Ledin, inom åtta dagar. *lycklig suck*


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards