Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 3 augusti 2009

Av Kvasthilda - 3 augusti 2009 14:03


Ja, det är väl ett nytt år nu? Känns lite så i alla fall. Livet före o efter semestern. Fixade hela klargöringen utom den lilla detaljen att sätta ATCn i växling från stall. Hann stanna o göra det innan vi passerade någon huvuddvärg i alla fall.


Rallarrosorna lyste rosa efter järnvägen och jag fick några suddiga bilder. Som tur är fotade jag även en ensam "ros" på vägen till jobbet halv fem i morse.



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Broarna över floden Kwai..... nej, Kaitumälven är det ju. Sorry. Stavade lite fel där. Den gamla bron är avstängd med grindar för att inte bilar ska ge sig ut. Den är inte underhållen på x antal år och kommer så heller inte att bli inom överskådlig tid. Det är en av landets kombinerade järnväg/ landsvägsbroar. En annan finns i Sveg. Där korsar vägen järnvägen! Man kör upp på bron från ena sidan järnvägen och ner på den andra sidan när man passerat bron över Ljusnan.



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Har passerat Riksgränsbanans (Malmbanans) högsta punkt idag. Blev ingen bra bild av skylten som visar detta, men det kanske syns ändå. Den kom på lite för snabbt.


RIKSGRÄNSBANANS HÖGSTA PUNKT

552 M ÖVER HAVET

1362 KM FRÅN STOCKHOLM


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Vi hade några timmar i Gällivare under lunchtid så jag tog kameran med mig o besökte stan's två kyrkor. Givetvis! Båda kyrkorna var stängda. Visade sig att guiden varit på möhippa i helgen och tagit ledigt ett par dagar. Annars jobbar hon måndag o tisdag. Så kan det gå. En av damerna på församlingshemmet for o öppnade båda kyrkorna. Så snällt :-) Med skavsår o allt. Hade promenerat utan sockar i skorna och det kan straffa sig.


Gällivare nya stadskyrka ligger cirkus femhundra meter  från järnvägsstationen och sen är det väl ytterligare en km till den gamla lappkyrkan nere vid Vassara älv, på andra sidan järnvägen. Blev en nätt promenad. Tänkte gena på tillbakavägen och gå efter järnvägen till stationen, men det fanns bara engelska broschyrer i Lappkyrkan så jag gick sonika tillbaks till Församlingshemmet och bad om en svensk och meddela att de skulle fylla på vid kyrkan(orna, slut i båda!). Så lagom kul i sådär 25 graders värme och svart uniform o stålhättade kängor.... Sommaren är ju tillbaks igen nu när jag börjat jobba igen!


Vi åkte buss hem så jag läste lite i min Charlaine Harris som jag började i nån gång på försommaren. Har bara fyra kapitel kvar nu så jag läser nog lite o försöker sova tidigt idag. Något senare ikväll förstås. Börjar om att jobba 02.55 Kul va?


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards