Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2009

kyrkbilder

Av Kvasthilda - 4 augusti 2009 17:05


Det är intressant att se hur många människor det finns som gillar att fotografera kyrkor. Har haft en diskussion med min elevkompis om varför jag fotograferar just kyrkor. Försökte förklara att det är rent arkitektoriska tankar bakom. Jag tycker också atmosfären i en kyrka är så skön. Finns inga religiösa aspekter alls. Snubblade över ett forum där det fanns en massa kyrkbilder från många delar av vårt land såväl som kyrkor från Norge, Tyskland och andra länder runt världen. Det är inte bara jag som är fascinerad av denna "konst".

Sitter just och sorterar mina foton för att se vilka jag kan använda. Blir en del collage. SysterYster undrade varför jag gjorde mestadels collage. Jag får ju visa fler bilder på det viset! Inte så stora, men överlag är de OK. Om någon prompt vill se detaljer får han/hon väl hojta till så kanske jag visar en större bild.


Känns fint att sitta o lyssna på Tomas Ledin o Måns Zelmerlöw samtidigt som man mekar med bilder o letar ett passande teckensnitt. DET är inte enkelt kan jag säga!


Fick förresten ett kuvert från Ovansjö församling idag. Mailade dem häromdagen o beklagade mig att deras jättevackra gamla kyrka var stängd när jag var förbi. Nu fick jag en än större önskan att en dag åka dit för att gå in i kyrkan och fotografera. Bland andra Heliga Birgitta och Maria finns avbildade i skåpluckor och på tavlor. Som plåster på såren skickade de alltså ett kuvert med vykort och en bok/broschyr om kyrkan. Underbart!


 
 
GladaKatarina

GladaKatarina

4 augusti 2009 19:50

Älskar också allt med kyrkor, även om det också har en religiös dimension för mig. Tror ändå att det egentligen känns ungefär lika för alla som uppskattar kyrkor. Har man inte öppnat ögonen för denna skönhet och harmoni som går på djupet, så har man definitivt missat något viktigt!

Man får tänka vilka resurser det lades för ett gemensamt projekt i gamla tiders församlingar; det var ju byns centrum! Inte konstigt att det blev vackert! Och vad man än tycker om religion - visst har det ställt till med mycket elände - så är det ändå fantastiskt att tänka att den tidens viktigaste byggnad var vacker och fridfull. Inte som dagens shoppingcenter, om man säger så...

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Elisabeth

Elisabeth

4 augusti 2009 21:21

Jo, visst är det något visst med kyrkor, oavsett om det har en religiös bakgrund eller inte. Både interiör och exteriös kan ju vara otroligt vackra. Jag har ju själv fått "lite pippi" på collage nu och det ser ju ut som vykort med småbilder. Snyggt. Kul och trevligt med kucertet och innehåll från Ovansjö församling.

http://elisannw.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards