Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 7 augusti 2009

Av Kvasthilda - 7 augusti 2009 18:51


Det blev ärtsoppa till middag idag. Mumma. Tar en kopp kaffe o försöker kyla ner mig. Tror vi har fyrtiotre grader i köket. Har ställt upp ytterdörren för att få in lite luft av kyligare slag. Vi måste hjälpas åt att hålla koll på kissen.

Hittar inte våra elektriska myggjagare. Vi har tvenne, men båda lyser med sin frånvaro. Har så förbannat mycket småmygg (gruvmygg hörde jag att nån kallade dem häromdagen). Små vita äckel. Sticks lika mycket som alla andra mygg. Åsså är det småsvé. Svida. Småsved. De där små äckliga sakerna som knappt syns o inte hörs men som biter värre än mygg. Nej, inte knott. Har knappt sett såna i år.


Min dator är upptagen så jag skriver det här på lapptoppen. Såg att lillebror varit o surfat på suspekta sidor. RedTube. Ajjjja Bajjjaaaaa!!!!!!! *grrrrr*

Apropå det. Ehhhh... bärbar dator. Inget annat... Har sett gubbens nya laptop, OCH rosa väska. Snygg. Fast bara ett stort fack - o ett utanpåliggande för papper. Nåt annat ryms inte där.

Maken spanade in en kille idag. Eller snarare det som killen bar på. En datorväska i grå camomönster. Fattar inte vad det är med honom o camo?? Kan ju vara jägaren i honom. Typ.

Gubbens burk är MYYYYYCKET snyggare än min. O större. Storigare skärm. *fusk*   *surläpp*

Fast min burk var en tillfällig snabblösning så jag skulle ha nåt att göra mina uppgifter på i Borlänge, under utbildningen. Men lite fusk är det i alla fall. Till-o'-mé Kråkans dator är större än min. Dvs skärmen. Innehållet vill jag inte ha.


Har varit i Jukkasjärvi idag. Jag fick mig lite bilder på kyrkan. Och de båda kapellen i Poikkijärvi, där fler delar av Det blod som spillts utspelar sig. Eller åtminstone på samma sida av älven. Det finns en jättefin badstrand där. Frågade E-pigan om det är där de badar.

"Är du inte klok?? Där är det ju likvatten!!!"

Ungar...

En av stans begravningsplatser är på udden vid Poikkijärvi. Kapellen står i varsin ände av udden. Många av stans/kommunens "största namn" ligger där. Många lappar. Bland andra Nils Nilsson Skum. Och folk från byarna på andra sidan Torne Träsk. Fin plats.

Vaddå likvatten?? Knapsu-ungar.


Såg bastuflotten i viken på andra sidan från Jukkas sett. Min elevkompis kille o hans kompisar skulle dit i helgen. Kostar visst 650 spänn för en badkväll. Låter kanske dyrt, men det inkluderar mat. Såg mysigt ut, även om jag är en person som skyr bastu(a)r som pesten. Värme.... *isch*

O idag har det varit varmt! Man är helt slut i kolan. Dricker för lite vatten. Glömde ta med mig den obligatoriska vattenflaskan på dagens kyrkbesök.

Var in i Kiruna kyrka o Jukkas kyrka. Fint som snus. Fick en hel del bilder som sagt.

Poikki-kapellet var jag inte in i. Kan ha stått öppet men det satt folk o käkade lunch o blåstirrade intill, så det kändes lite kymigt. Folk som arbetar på kyrkogården. Tror att de kanske håller på att fixa till kapellet. Stegar o sopar o annat gave it away.


Fotade platsen där Ice Hotel brukar ligga. Tråååkig plats.

Det brukar komma folk under semestern och på fullaste allvar fråga efter Ice Hotel. I juli....

"Var är det där ishotellet?"

Ett vanligt svar är förstås:

"I älven!"

"Vaddå???"

Eeehhhh. Juli. Plusgrader. Sommarvärme brukar inte vara så snällt mot snö o is.... Eller? Hotellet STÅR på älven vintertid, med stora delar på en stor plan strax intill. Det finns en plats där de har isutställning även sommartid och där man eventuellt har plats att sova en natt. Detta vet jag dock inget om.


En annan korkad turistfråga:

"Midnattssolen... När den kommer... var tar då den andra vägen?"

??? 

Eller

"Var ser man midnattssolen?"

eeeehhhhhh......

"Var ser man norrsken bäst?"

Tja prova på himlen. I februari.

Kommer japaner som fått informationen att de ska kunna se norrsken. Mitt i sommaren.... HAR ju hänt, men det tillhör ovanligheterna. Är ofta för ljust för att det ska märkas av alls. Men det existerar.


Nä, ska kanske ta o läsa lite Roberts igen. Hade suttit fint med nåt glas vitt nu, men har inget. Kanske lite hjortronlikör? De sålde hjortronte i Jukkas btw. SVINDYRT. Allt för turisterna. Men det såg gott ut. Åsså har de ett Ice Hotel-te. Innehåller bland annat mynta o björklöv. Lät spännande. Men fyrtio spänn för hundra gram?? Eller var det kanske tvåhundra? Inte just nå' billigare det heller.

Men jag köpte ett par utflyttningspresenter till Maken. Ehh... stugvärmarpresenter. Ingen taklagsfest. Oxå dyra, men en smörkniv o ett kaffemått kan väl ändå vara OK till stugan i höst. I björk o masur. Fiiint ska're va' vet'u.


Nåja. l8er.


Av Kvasthilda - 7 augusti 2009 08:44


...det är inte kompisens brorsa. Eller farsa. Det är en annan läkare entirely. Han som ska knåda gubbens rygg på söndag.


Idag ska jag valla honom runt stan så jag får fotografera vår egen kyrka från alla vrår o vinklar. Och passa på att åka till Jukkasjärvi o fota den ljuvliga lilla kyrkan med den, i mångas tycke underliga, andras tycke vackra altartavlan av Bror Hjort, där vår son också är döpt. Mitt i vintern. Hurr Burr. Pojken hade långärmad tröja och långa mjukisbyxor under dopklänningen. Kallt.


Jukkasjärvi kyrka ja. Den har en av huvudrollerna... njaaaeee, en del i Åsa Larssons nästa bok, Det blod som spillts och som står näst i tur att filmatiseras.


Av Kvasthilda - 7 augusti 2009 00:02


"Det finns inget inlägg det här datumet"

Huh?? Ajajajaaaaajjjj. Så går det när man publicerar inlägg nästan på tolvslaget. Såg att jag missat klippa bort en bit i ett hörn på en bild och fixade till den o skulle ladda upp den igen. Då hade dagen övergått i morgondagen. Eller snarare gårdagen hade passerat över till IDAG... ehhhh... Ja, ni förstår. Hoppas jag.


Maken är strax hemma. Ringde från Gällivare för nån halvtimme sen så han kan inte vara långt borta nu. Han ska till el doktore på söndag o knåda ryggen. Undrar om det är min elevkompis brorsa?? Tror det :-) Pappa har semester så det borde bli brodern. Samma efternamn så jag antar att det faktiskt är så. (Det var hon som nämnde/frågade och så många läkare med de specialiteerna kan det inte finnas med hennes efternamn).


Själv är jag ledig ett par dagar nu. Börjar jobba igen på söndag. Pass med persontåg till Narvik och ett nattåg hem. Om nu killen vill ta med elev. Min handledare är ledig och han som ska ta tåget är inte handledare...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards