Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 10 augusti 2009

Av Kvasthilda - 10 augusti 2009 19:52


Note-to-self....:


För att jag ska komma ihåg detta framledes gör jag sonika ett inlägg, så kanske jag kommer ihåg att leta här nästa gång, innan jag får hybris för att min länk är borta.

  

Ø = alt + 0216

ø = alt + 0248


Æ = alt + 0198

æ = alt + 0230 


Skulle någon annan också ha användning av detta, vassego :-)


Av Kvasthilda - 10 augusti 2009 19:19


 

 Frihetsmonumentet

1940-1945


 ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~



*-- SÅ VIL VI OG ALLE I FARENS

STUND TROLIGEN STÅ HINANNEN BI

OG OFRE LIV OG BLOD"


I KAMPEN PÅ NARVIK HAVN 9-4-1940 GIKK


NORGE OG ELDSVOLD


NED MED 277 OFFISERER OG MANNSKAP

SOM FALT I HELTEMODIG OG SELVOPP-

OFRENDE KAMP MOT INNTRENGENDE

OVERLEGNE TYSKE SJØSTRIDSKREFTER


 

Livskraft!


En liten ormbunke i miniatyr har rotat sig på kanten av skulpturen/krigsminnes-monumentet ovan. Tog några försök innan kameran fick den bild jag ville ha. Min kamera har ingen display på baksidan och kanten var lite för högt uppe för att mina ögon skulle nå att kika igenom titthålet. Höll upp kameran o chansade. Den ser nästan konstgjord ut, den lilla ormbunken. Frön har spridit sig från bunkarna runt omkring skulpturen, som står mitt emot Svenska Sjömanskyrkan, längst ner på Kongens gate i Narvik.


Av Kvasthilda - 10 augusti 2009 19:13


Eller en hel rabatt av dem! De här rosorna kantar den lilla parken runt Frihetsmonumentet i Narvik. Det tycks alltid ha varit rosor planterade i ringen runt fontänen med kvinnan och hennes barn. Har sett ett vykort från 60-talet där 'samma' rosor fanns runtom.


 

Något bitmappiga rosor.... Mina bilder/fotoprogram är inte riktigt kompatibla och hade olika upplösning. Samma bilder nedan, fast ensamma.


 


 


 



Av Kvasthilda - 10 augusti 2009 19:09


Tar de senaste kyrkorna först. Eller kapellen. Nja, en sanning med modifikation. Har ju fotat i Narvik igår så de här är inte riktigt färskast.

De två kapellen vid Poikkijärvi kyrkogård. Endast det bruna kapellet används till gudstjänster. Det röda ute på udden var fullt av bråte och stolar o lampor o annat jox, men det ligger vackert med älven i bakgrunden!


 


 



Av Kvasthilda - 10 augusti 2009 13:42


.... modell större :-) Den här lilla minikyrkan står efter Poikkijärvivägen och är egentligen en stor ljuslykta. Den kanske är 70 cm lång... Eller en meter. Vet inte så noga. Fotade den i princip i förbifarten och fick inget riktigt storleksbegrepp om den.

Hur som helst måste den vara jättefin när den lyser sena höst- och vinterkvällar (o dagar för den delen, med tanke på att solen går ner i mitten av december för att återkomma först i januari!).


 


Å andra sidan. Står den kvar där i skogskanten vintertid, är den väl översnöad o syns inte alls! (som vildvittrorna sa)


Av Kvasthilda - 10 augusti 2009 13:39





Av Kvasthilda - 10 augusti 2009 11:35


Just ja. Tittade igenom mina bilder och började skratta igen. Var tvungen att ringa Storpigan från Narvik igår kväll. Hade en fundering på att gå på bio i väntan på avgång och passerade Narvik kino för att se vad som bjöds. Fastnade i ett asgarv o struntade i filmen.

Vet ni vem Humlesnurr är?

Om jag säger att han jobbar på Galtvorts?

Och har ett par elever som heter Gulla o Ronny Wiltersen?


Av Kvasthilda - 10 augusti 2009 09:52


Hörrni skåningar. Kan ni förklara för mig om pömsig har en annan betydelse i er del av landet än överallt där jag bott? Har hört att det som vi är när VI är pömsiga är man inte i Skåne när man är just det.... Vi är småtrötta... :-)


Har sovit några timmar o känner mig lite slut i luvan! Sonen satt uppe när jag klev genom dörren i morse. Nattugglor. *grrrrrr*


Höstmörkret är över oss. Har varit mörkt o skymningsljus hela natten. Avgång från ARE-hamnen 00.35 Vi får gå tidigt, men inte passera svenska gränsen före midnatt o då gör det vare sig till eller från om vi går tidigt.

Björklöven har rostat. Inte pga hösten, men värme o brist på vatten. Har inte regnat så mycket i Kiruna i sommar. Hjortronen har torkat bort. Svågern har fått ihop en hink. Brukar ha några till vid det här laget. Får se hur snäll han är mot sin svägerska i år. Brukar kunna får ett par liter i alla fall. ÄLSKAR hjortronsylt. Vissa år kokar han KRÄM på hjortronen! Det är hädelse... Hjortron ska ätas i formen av sylt som den är är, eller varm till gräddvaniljglass. Vaddå kräm??? Det kan man köpa frysta hallon till. Hmmpppfffttt...


Kom hem i ottan. Var en dryg timme tidig hem. Har inte gått några malmtåg inatt så vi har haft ensamt majestät på linjen mellan Narvik o Kiruna. Enda tåget mötte vi i hamnen i Narvik. Vi körde på "samma bommar" som det tåget. Nej, just ja. Vi mötte ju ett arbetståg också. Sliperståget. Och en massa folk överallt. Men inget tåg-tåg.


Tog en prommis i Narvik igår em/kväll. Mer kyrkfoton. Om jag minns rätt ska Narvik ha tre kyrkor relativt centralt, men jag har fotat två. Tror det finns en tredje vid gravplatsen. Om det inte bara är ett kapell. Glömde titta när vi passerade med tåget norrut inatt.

En av kyrkorna är en sjömanskyrka. Narvik är en hamnstad och som alla sådana, skall det finnas en sjömanskyrka för alla vildsna själar som kommer in från havet. Även kallad Svenska kyrkan. Den var stängd. Åpner igjen 24 august. Jaha.

Den andra är Narviks kyrka, en stor o ståtlig kyrka i mörk natursten. Skiffer? Nån form av berg är det i alla fall :-) Tyvärr har huliganer slagit sönder några av rutorna i skeppssidorna och delar av kyrkan måste ha varit under renovering. Det var exemplevis lyktor bortplockade vid främre porten på högra skeppet. Såg inte så vackert ut med kablar hängande fritt i luften.

Tyvärr var även denna kyrka stängd. Har sett bilder inifrån och den är jättefin! Nån annan gång kanske...?

Edit: Jopp. Kollade den eminenta kartan över Narvik jag fick av receptionistan med hockeyfrillan. Den tredje är ett kapell, antagligen ett grav-sådant. Heter Fredskapellet enligt kartan. Ligger strax intill Jernbanestasjonen. Får ta en tur nästa gång jag åker till Narvik - om det är under dagtid. Torsdag kanske?


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards