Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 12 augusti 2009

Av Kvasthilda - 12 augusti 2009 21:54


På sexan går en av mina absoluta favvofilmer. Underbare Tommy Lee Jones i U.S Marshals. Jag valde Miss Marple idag, men får nu se slutet av denna - och bästa delarna av filmen.

Jagad är skitbra, men U.S Marshals gillar jag bättre. Kanske för att den är nyare. Eller för att Wesley Snipes är med. Dock älskar jag (blivande Chief) Deputy Marshal Samuel Gerard's replik i Jagad:

"What I want from each and every one of you is a hard-target search of every gas station, residence, warehouse, farmhouse, henhouse, outhouse and doghouse in that area.".....


*tar sista apelsinchokladbiten*
*snyft*


Av Kvasthilda - 12 augusti 2009 21:12


Underbara Miss Marple. Jag bara älskar lilla Geraldine McGowan. Sitter o tittar på By the Pricking of my Thumbs.

I dagens avsnitt lästes en fras ur Shakespeare's MacBeth, Something wicked this way comes. Samma fras används i Harry Potter film tre, där skolkören med paddorna sjunger just det i början. Hade ingen aning om att det var MacBeth.


Har suttit en stund och funderat över en skådespelerska. Jag VET att jag har sett henne nånstans. Trodde först att det var Marion Marian (hmm) i Robin Hood. Gjorde en IMDB-sökning och det visade sig vara Nimueh ur Merlin. En annan serie från samma "tid". Inte undra på att man blandar ihop det. Dessutom liknar hon Kristen Stewart, Bella i Twilight. Michelle Ryan heter hon. (Spelar även Bionic Woman)


 

Lucy Griffiths (Marian), Michelle Ryan (Nimueh), Kristen Stewart (Bella)


Apropå riddarfilmer. Anthony Edwards är med i den här Marple-filmen.

Mr(-ious) Ivanhoe himself. Och Geraldine McGowan har spelat häxa i filmen där Kevin Costner spelar Robin Hood och Alan Rickman hennes "uppdragsgivare", sheriffen av Nottingham. Alla vägar bär till ROm...eeehhh RObin Hood.


Av Kvasthilda - 12 augusti 2009 18:11


Gladan pratar om meteoritregn idag :-) Bästa regnet av alla.


Det är något av allt det, det forskas om på min gamla arbetsplats.

Professor Asta berättade en gång en historia om stjärnfall. Hon höll ett föredrag om meteorer och meteoriter och pratade samtidigt om rymdfärder och en massa annat.

Det är så att tossibesöken i rymden görs i ett stängt utrymme med selar för att du - och dina exkrementer inte ska fara vida omkring i rymdfarkosten. Du fäster helt enkelt rumpan mot en sugtratt! Denna sug tar hand om allt det din kropp behöver bli av med (svårt att krysta in outer space där du inte har nåt som håller emot). Dessa överblivna "matrester" hamnar så småningom i en "påse" som tillsluts med vacuum. Jaja, var ju det där med tyngdlöst tillstånd.

För att sedan göra sig av med detta, kastas det helt sonika ut i rymden. Det fryser omedelbart. Gravitationskraften drar sedan denna "påse" mot jordens yta (om den befinner sig nog nära, annars far den runt i tyngdlöst tillstånd i eviga tider, eller tills den drattar ihop med nåt annat i rymden). Vad händer då? Jo, när säcken far genom atmosfären brinner den upp. Skulle du då titta upp mot exakt den platsen, ser det ut som stjärnfall.

"Så tänk på det nästa gång ni ser ett stjärnfall", sa Asta. "Det kanske är nåt helt annat!"


Anna Fjellström, P4 Norrbotten sa en gång: "Professor Asta informerade om att det varje dag faller ner ca 44 ton meteormassa på jordklotet och jag drog slutsatsen att det kan förklara några dammansamlingar i hushållet."


Av Kvasthilda - 12 augusti 2009 17:01


var det ju o inte Bålsta. Anade redan när jag skrev det att det inte var rätt men fick inte hjärnan längre än så. Gjorde en snabb sökning på "kyrka stockholm" o där dök den upp. Bromma kyrka, en av Stockholms äldsta byggnader.

Dock bor fortfarande päronens gamla ungdomsvänner i Bålsta.


Av Kvasthilda - 12 augusti 2009 15:48


Hittade en ruta med fler av de tecken jag ibland använder. Sån'a där bokstäver med tak eller tildetecken (vågen) eller tyska ü behöver man ju inte leta efter, knappen finns ju på tangentbordet redan ( ¨ ^ ~ ). Men andra tecken, som du i Word normalt måste använda infoga symbol till, de kan vara bra att ha nära tillhands. Alt + nånting ger ett visst tecken. Sökte senast det isländska lösa d-ljudet i Indriðason. Som engelska th i the. Typ.

Här följer några (inklusive div repriser från tidigare inlägg):


° - alt + 248

© - alt + 184


½ - alt + 171

¼ - alt + 172

¾ - alt + 243


× - alt + 0215

÷ - alt + 0247

± - alt + 0177


æ - alt + 145

Æ - alt + 146


ø - alt + 155

Ø - alt + 157


ð - alt + 208

Ð - alt + 209


Þ - alt + 232

þ - alt + 231


I mitt tidigare inlägg fanns en nolla före siffran och så även i några här ovan. Det beror på att det är andra sifferkombinationer. De funkar lika bra när man använder numeriska tangentbordet. Har testat båda varianterna :-)

Här finns fler tecken i ASCII o HTML.

Av Kvasthilda - 12 augusti 2009 14:53


När Kirunas Kaffe & Tebutik la ner i somras, sålde ägaren även ut de teburkar han hade sina hemblandade teer i. Jag köpte bara en teburk, då jag bara hann med ett besök i butiken och inte hade mer kontanter på mig. Bestämde mig för en stor silverfärgad burk. Han hade även guldfärgade och gröna o röda med kinamönster, och blå med porslinsmönster. Dessa såldes bort allteftersom teet såldes slut och ingen av de blå var för tillfället tomma.



Lyons' Tea-burken köpte jag på en loppis. Gillar burkar med lock på gångjärn!


 

En av mina gamla julkakburkar får tjäna som brödburk i sommar. Brukar normalt inhysa pepparkakor eller kubb, beroende lite på humöret :-)

    

Gult är SKÖÖÖNT! Fatet till höger inköptes på Kaffe & Tebutiken. Det var 70% på allt, så ett Höganäsfat (tallrik) för ett par tjugor är ju inte helt fel. Det äggformade till vänster är antagligen inköpt på nån loppis nån gång.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~



O till sist. Hur får man bort klister o etikettrester från burkar utan att förstöra motivlacken? Funkar det med T-röd eller äter det även burkfärgen? Thinner? Löser ju upp färg. HUR FÅR MAN BORT KLISTRET????

Av Kvasthilda - 12 augusti 2009 14:07


Känner mig urlakad. Ledsen och förbannad på samma gång. Skäller o domderar. Huvudvärken vill inte släppa. Magen skriker av ilska och värk. Tog en titt i tvättstugan och fick ett utbrott.

VEM har lämnat vårt tvätt- o sköljmedel på torktumlaren?? ÄR det vårt?!?? DET FÅR INTE VARA DÄR!!! Tar Klumpfots slut, ger jag mig fan på att han tar av vårt. Ställ in det i matkällaren!

(ett litet förråd som tjänat som matkällare en gång i tiden och där vi idag förvarar diverse torrvaror som mjöl o kaffe, extra ris o socker, schampo o tvättmedel, för att inte tala om kartonger med julpynt.)

Mellantjejen har alltid en förmåga att säga nåt som triggar alla mina dåliga sidor och jag blir VANsinnig.

Fast jag fick (tog) en kram innan hon försvann ut genom dörren så hon accepterade min förklaring om att jag just nu är drabbad av alla kvinnors förbannelse. Min PMS visar sig för mig i väldigt olika skepnader från månad till månad och just nu är den ett stort jävla monster.



Som tur är har jag ett par minikakor av mörkaste choklad att trösta mig med. Har köpt dem på tåget nån gång för hundra år sen. TROR det var när vi åkte NER till Dalarna, sonen o jag. För en evighet sen. Eller snart sex veckor sedan. Choklad kan överleva så länge hos mig. Hos Mig. Inte hos Maken. Eller barnen. Hos Mig.

Den här chokladen är en lisa för själen. Mörk o mumsig. O apelsinsmaken är finissimo. *puss-på-fingertopparna-à-la-en-italiano*

*bryter genast en bit* MMMMMMMMMMMMM


Av Kvasthilda - 12 augusti 2009 13:44


Hmmm, ser att jag måste läsa ut min bok å det snaraste. Men, ingen panik. Sista filmen i den senaste sviten av Nora Roberts-filmer är just från boken jag nu läser, Begravt i glömska. Filmen heter Tribute.

Har läst ut ett par andra böcker de senaste dagarna. De har också legat i evigheter utan att bli färdiglästa, men nu kan jag ta itu med nya titlar av de författarna!


De som sist är utlästa är

Änglarösten av Arnaldur Indriðason

och

Real Murders av Charlaine Harris (Aurora Teagarden mysteries)


Har ett par Indriðason väntande och ett gäng Harris, som ju också står bakom True Blood.

Sen har jag de tre tjocka pocketarna jag köpte i somras med Nora Roberts roman Mithras diamanter i tre delar (bland andra romaner).

Härligt!


Hur jag sen ska hinna se alla filmer jag föresatt mig och önskat, det vete fan.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards