Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2009

tidigt hemma

Av Kvasthilda - 21 augusti 2009 03:29


.... för tidigt ÄR det. Vi anlände femtio minuter före tidsplanen. Skönt. Ibland är man två o en halv timme sen o får övertid, en annan gång är man en timme tidig hem o får bara sluta tidigare. SÅ SKÖNT!


Vi hade tur som bytte till godståget häromdagen. Liftade hem med nattens sista malmtåg men bytte till godståget i Abisko för att komma hem lite tidigare. TUR var det. Malmtåget fick problem med en av de tre lokhalvorna (Ja det heter lokHALVOR fast de är tre!) och var tvungen att stanna på en driftplats halvvägs till Kiruna. Där blev de stående. VR stängde av trafiken (som alla andra nätter) o de fick fixa skjuts på annat sätt. Vi kom hem!


Vi åkte persontåg till björkis idag (för att hämta bilden för vidare färd mot Narvik). Kul. Satt turister über alles o surrade om allt o ingenting. Bakom mig o kompisen satt ett par snubbar/män/eeeh... hunkar? Nej Stockholmare. De var på väg till Narvik och diskuterade en massa saker vi passerade. Bäckar/älvar o forsar. Bergskammar o Torne Träsk (station). Jag rättade dem i några av deras funderingar och visade en del andra saker. Framför oss satt fyra damer och diskuterade även de, det som passerade revy utanför fönstren. Vi kom till Abisko o de funderade om det vekligen var där de skulle av. Det finns nämligen TVÅ Abisko-stationer. Abisko östra som är "centrala" Abisko och Abisko turist, som är ett mindre hållställe, men oftast där folk ska av. De skulle vandra Kungsleden. Jepp, Abisko turist. Tio minuter till.

VI passerade Lapporten och de hade funderat om det var just den så jag verifierade detta. Killarna bakom sa att jag var i fel bransch. De hade sett GC-loggan o frågade om vi körde tåg. De tyckte jag skulle jobba som tågvärd/guide i stället :-) Ja, jag vet inte hur många gånger man visat turister tillrätta, eller förklarat vad man passerat osv. Speciellt på bussen från min förra arbetsplats.

Damerna skulle som sagt ut o vandra efter Kungsleden och jag förklarade att de faktiskt redan sett Kebnekajse. Och antagligen två gånger. Det är inte många som vet att man ser Kebne från tåget (mellan Gällivare/Kiruna, och igen några mil norr om Kiruna).

Usch, är alldeles för trött to make sense mer idag. Eeehh, inatt. Ska krypa i säng o försöka få lite sömn.


Natti Natt/Go'Morron!


 
 
Berith

Berith

21 augusti 2009 08:07

Du kanske skulle sadla om ;))
Ha en bra dag och en trevlig helg !
Kram =)

http://maxmax.bloggagratis.se

 
Elisabeth

Elisabeth

21 augusti 2009 14:56

Visst är det trevligt också att få lite information om platser man söker. Skulle ju vilja se t.ex Abisko. Lapporten, Kebnekajse, Kiruna etc. till slut. Kram

http://elisannw.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards