Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 22 augusti 2009

Av Kvasthilda - 22 augusti 2009 23:29


Storpigans favvofilm går på TV. Terminator 3 tog just slut o pigan bytte kanal till Trean. Där visar de Den gröna milen. Underbar film. Stephen King till trots.


Av Kvasthilda - 22 augusti 2009 23:08


... på samma ställe? Jo, i Berlin. Bolts tredje guld. Vi lämnade björkis innan stafett-finalen gick av stapeln så jag såg den inte, "live". Dock blev det inget världsrekord för Jamaica men som sagt, ett tredje guld för Usain Bolt.

Har tittat på herrarnas 4x100 på Internet och såg Asafa Powell springa in först över mållinjen med tidernas näst snabbaste stafettresultat, på 37.32 Bolt hade tredje sträckan o sprang med sin långa lekamen i sista kurvan. Trinidad o Tobago ledde ända tills Bolt lämnade över pinnen. Sen blev det givetvis gult o grönt först över mållinjen.

Vi såg inte hela stavfinalen heller, utan bara Jengs andra hoppförsök på 5.65 Såg nu att han inte klarade sitt tredje heller. Vi hade fel lok, med en Iore hade vi haft radio, men Dm3-orna har ingen.

Av Kvasthilda - 22 augusti 2009 22:44


... har jag framför mig nu. Turen gick bra idag. Har åkt en extratur med en av lokinsarna och som jag anade blev det tusen o en frågor, mest om broms då det är hans specialitet. Han frågade om det var jobbigt. NEJ! Det är bara bra.

Börjar tidigt i morgon. Eller på förmiddagen i alla fall.

Sitter o slötittar på Terminator 3.

Hungrig.

En släng av huvudvärk.

Ungarna har inte tömt tvättmaskinen idag och jag vet att det finns "en maskin" i en balja i väntan på att hängas upp, och "en maskin" - i maskinen.

Varför säger man så??

"Jag ska byta maskin."

"Jag ska hänga upp en maskin."

Inte fan hänger man väl upp maskinen???

Ska kika en stund till på Kaliforniens guvernör med stålskelett o sen krypa i säng.

Som han brukar säga: "I'll be back"


Av Kvasthilda - 22 augusti 2009 11:58


Ha, fick lite tidsfrist så jag hinner skriva mitt inlägg innan jag drar på jobbet.


Krysset gick igång och jag funderade på om det var livesändning idag. Hans Rosenfeldt läste upp vinnarlistan, men Eldeman tog över före fanfaren och det var studiosändning.


Det börjar enkelt (även om SysterYster hade totalt hjärnsläpp o smsade mig, sån't händer även den bäste!) med en svensk melodifestivalare. Snabbt svar på frågan Vem sjunger? Jag är en av de människor i detta landet som bara blir SÅÅÅ glad av Las Vegas, vinnarbidraget från 2005. Givetvis är det Martin Stenmarck. Åh, vad jag vill gå o se Ladies Night....!


Nästa uppgift. Ett lååååångt vinkelord. Hmmm, bindestreck. OK, två ord. Vi söker svenska filmtiteln. Hoppsan. Måste vara en av världens mest kända filmmelodier...? Star Wars, eller alltså Stjärnornas krig. Vilket påminner mig om att vi kanske måste försöka köpa de filmer vi saknar i serien. Tänk vad kär man var i Harrison Ford!


Från ett stort epos till en stor man. Åtminstone i musikvärlden. Green green grass of home med Tom Jones.


Näste melodi är en svensk klassiker som Eldeman spelar upp i instrumental form. Taubes Calle Schewens vals. Ur texten söker vi ett djur. Vi har redan M o S så mitt svar blir givetvis mås.

I Roslagens famn på den blommande ö,

där vågorna klucka mot strand

och vassarna vagga och nyslaget hö

det doftar emot oss ibland,

där sitter jag uti bersån på en bänk

och tittar på tärnor och mås,

som störta mot fjärden i glitter och stänk

på jakt efter födan, gunås.


Nästa melodi handlar om att vara generös säger Eldeman. Povel Ramel sjunger om En tillräckligt stor summa pengar och hur världen sett ut om han hade detta.


Marilyn Monroe fortsätter sjunga om dyra juveler. Diamonds are a girl's best friend och vi vill veta varifrån dessa kommer. Tänk att något så totalt o-vackert som kol blir nåt så glittrande och önskvärt som diamanter :-)


Sen kommer en ringleksvisa. Nåt man sjunger i midsommartid eller vid andra tillfällen. Så gå vi runt kring ett enebärssnår.... Svaren gällde träslaget och vad virket kallas. Av en får man ene. Piece of cake.


Efter halvslaget kör Eldeman en sommarvisa. Närmare bestämt Nannes sommarvisa och vi vill ha namnet på artisten. Jamen, Nanne Grönwall förstås. Yrvädret med de skyyyyhöga klackarna!

Jag säger välkommen

Du sköna sommaren

Jag är hysteriskt glad att du är här igen

Jag känner lätt panik

Det är för lite tid

Nu när du äntligen har visat dig igen


Följande melodi handlar än en gång om det man ska fylla börsen med. En man som önskar sig något. Till skillnad mot Povel vill denne man ha pengar för egen skull, inte för att skapa nån form av balans i världen.

Om jag hade pengar, jabba dabba dibi dibi dibi dibi dibi daj.....

Givetvis spelades den utan text, men det är inga problem att ta fram den lilla strofen :-)


Sen kom mitt lilla dilemma. En opera och svenska titeln på denna. Visa operor o operetter är inga problem att få fram men min hjärna hade totalstopp och jag var tvungen att googla lite. Vi sökte en opera med något geografiskt och något med materiell anknytning... Hittade till slut Rhenguldet. På Wikipedia står följande:

Rhenguldet, tyska Das Rheingold, är en opera av Richard Wagner i fyra scener, uruppförd 1869. Rhenguldet är den första delen i operatetralogin Nibelungens ring.

Mer guld o pengar!


Nästa uppgift har också med pengar att göra. Vunna sådana. Vi vill ha en programledare och mannen som sjunger gör det inte vackrast av alla, när han tar ton till Man ska leva för varandra. Själv levde han under flera år för att göra svenska folket något rikare i Bingolotto, Leif "Loket" Olsson.


Näst sista uppgiften är barnens fortsätter Eldeman. Melodikrysset är ju en "musikalisk lek för hela familjen" och barnen måste få sitt. Melodin har flera olika texter och den vi lyssnar till idag handlar om ett djur, trots att den är instrumental.... Ibland går texten Gubben Noa, Gubben Noa..... osv o han hade ju en massa djur, men vi söker ett av alla hans arkvänner. Den sovande björnen. Ordet vi söker handlar om hur man ska bete sig kring denna sovande nalle. Texten går ju Han är inte farlig, bara man är varlig.


I sista uppgiften för dagen vill vi ha efternamnet på artisten. Jaha. Blondinen med rösten. La Voix. Malena Ernman.

Vi slutade alltså som vi började. Med en Melodifestivalvinnare - som inte alls slog i Euroschlagern sen. Fast jag gillar båda låtarna!


Eldeman slutar med att säga:

"Lös gärna nästa veckas kryss med oss här, för vi är tillbaka nästa lördag.

men jag bara undrar...

var det nånting mera tänkvärt idag?

Mmmm....

Jo, men det var det väl. Va?"


"Åsså avslutar vi då det hela med en mycket tänkvärd melodi. Tänk på dé!" (Loket)


Ju mer vi är tillsammans, ju gladare vi bli...! O med alla de pengar, guld och juveler dagens kryss handlat om, kan man kanske ha ännu roligare... Vad vet jag?



Av Kvasthilda - 22 augusti 2009 11:35


Usch så hemsk man är! Jag fick ett vykort av en bloggarkompis häromdagen men har inte ens hunnit tacka henne än. Gör det här o NU.


TACK Elisabeth :-))


Av Kvasthilda - 22 augusti 2009 10:56


Krysset är avklarat o jag fixade allt, inklusive operan. Till slut. Thank you Google. Opera är definitivt inte min cup of tea. Inlägg kommer så fort jag bara hinner :-))


Av Kvasthilda - 22 augusti 2009 10:02


 

 Löven är inte höstlöv utan våra björkar är drabbade av nån svamp eller nåt.

De har torkat ut. Men som ni ser strålar solen från blå himmel.

Björkrost kallas det visst.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Häng med, det börjar nu!


Av Kvasthilda - 22 augusti 2009 09:56


Oj, slog just på radion o hör att Hans Rosenfeldt är värd i Ring så spelar vi. Synd att jag inte gjorde det tidigare. Jag gillar honom!

Your own personal Jesus... hhmmmm....

Jaja, allt kan inte vara perfekt.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards