Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 24 augusti 2009

Av Kvasthilda - 24 augusti 2009 14:28


Läste ett inlägg hos Anna o var tvungen att spinna vidare på det ämnet.


Stressiga morgnar kan vara hemska. Du vet precis var du lagt din väska, dina nycklar, ditt busskort eller vad du nu behöver dagen innan du ska iväg. Så vaknar du på morgonen.... o allt har av nån totalt ofattbar anledning evaporiserat, försvunnit.... bara poff, borta när du vaknat!


Dotras lås å nyckel till densamma är häckväck här...

Bad sonen att låna ut ett av hans lås med nyckel, för då har de alltid en extra med sig i skolan! Kanske. Köpte ett gäng i Borlänge i somras. Thänkjoo Biltema. De har set med flera lås och en massa nycklar till. Tror jag köpte set med fyra lås åt dem var. Det ska vara lås till skolskåpen. De ska ha lås med sig till badhuset om de nån gång ska bada/simma. Ibland behövs det lås till andra saker, men oftast är det skolskåpen som formligen ÄTER upp lås o framför allt nycklar. Pigan har lyckats låsa in nycklarna i skåpet vid nåt tillfälle. Smart drag. De försvinner inte, men du kan å andra sidan inte öppna skåpet.

Höjden av snabbhet?

Att låsa kistan o slänga in nyckeln...!

Fast med ett hänglås behöver du inte vara snabb. Bara disträ. Som vilken tonåring (o vimsig mamma) som helst.

Nu tänkte smarta mamma att om sonen tar med sig ett par likadana lås så har i alla fall nån av dem tillgång till nyckel. Att båda skulle lyckas med den fantastiska bedriften att....

1. glömma nyckeln hemma (byta byxor/huvtröja/jacka kan ställa till det mesta)

2. tappa den efter vägen

3. tappa den annorstädes

4. låsa in den i skåpet

5-6-7-8-9- osv tja, hitt' på nåt!

....borde vara lika med noll.... Eller?

Äh, tiden får utvisa vad som händer!


Av Kvasthilda - 24 augusti 2009 13:53


Jag lekte med lite bilder igår och bland annat hittade jag den här på en gul fetknopp... Ur mammas trädgård givetvis.



När jag öppnade fotot för att beskära det (ungefär som man måste göra med blommor ibland!) såg jag en liten filur under blommorna. Klippte ut bara den o anade nånting mer i bilden. Först när jag klippt ut den såg jag att det faktiskt var TVÅ filurer på blommorna! Den andra trodde jag bara var en röd prick, men det är en sån liten miiiiinimiiiinispindel. Krabbdjur. Dögiftiga har jag hört. Andra kallar dem för lyckospindlar. Dock är det inte en spindel utan nån form av kvalster. Små, små, små snabba rackare.

Ser du den?



Av Kvasthilda - 24 augusti 2009 13:31


Våra två yngsta har just lämnat hemmet för upprop i gymnasiet. Mellantjejen var borta så mycket i våras, så hon börjar om igen. Samma linje. Eller program som det visst heter officiellt nuförtiden. Estet Bild. Sonen går Industri. Pigan vill hellre gå nån fordonsteknisk linje säger hon. Bilmekare?? Tja, varför inte. Hon är inte rädd för att skita ner sig, även om man oftast inte tror det med hennes pippinetta (hmmmmmm) utstrålning. I alla fall vad utsidan säger.


Svågern sa en gång när han föreställde sig tjejerna som vuxna... Storpigan skulle klampa runt på en bondgård med får o grisar. Höga gummistävlar. Så kommer lillasyster o hälsar på i sina höga klackar svingandes en handväska sådär lite kokett.... Ungefär så blev det väl. Åtminstone i teorin. Kråkan vill nog vara matrona på en gård med en massa djur där lillråttan eventuellt kommer o trippar runt.


Dagen är jättelovande. Eller det som redan passerat. Har ju udda arbetstider så det känns som morgon för mig ännu, eller förmiddag, trots att klockan är en bra bit in på eftermiddagen. Börjar jobba runt halvfem idag igen. Blir drygt halva natten med andra ord. I morgon natt blir det hela natten med start strax före tolv. Nej, ett.... Vimse i planeten. Dygnets timmar fungerar inte riktigt som de ska. KAN ju i o för siiig bero på att jag tillbringat morgonen i en bok. En tonårsbok. Vi har en förkärlek för vampyrer här o jag har läst första boken i en serie om en vampyrhögskola. Nej, High School. En viss skillnad. Vampyrgymnasium, med allt vad det innebär av svallande hormoner o tonårsförälskelser och en massa andra saker. Allt med lite mer vuxen syn på saken. Vampyrer är väl trots allt gamla själar på nåt sätt? Lite dravlig story men passar mig.


Solen skiner. Det var det jag skulle komma till med den lovande dagen. Trasslar in mig i mina egna kommentarer och meningar. Hjärnan går ju så många varv fortare än resten av kroppen. O fingrarna är snabbare än hjärnan ibland. Tror jag. Queen of Typo. Hopplöst fall. Det är en anledning till mitt rabiata stavningskontrollerande o ändrande efteråt!


Nä, lite förberedande inför eftermiddagens skift. Kanske förbereda maten. Eller nåt.

Har tagit fram en liten älgstek. Får se om jag hittar på nåt, eller om vi sonika äter ärtsoppa idag. Vi är inte så noga med att det måste vara torsdag. Maken ringde o ville grilla i helgen. Kanske vi tar fram en älgfilé tills dess?? Det är liksom det enda kvar i frysen som kan tänkas fungera som grillkött. Sen är det mest grytbitar. Köttfärsen är slut för länge sen. Ungarna vill käka tacos. Eller jag vill. Betyder att jag måste gå o KÖPA köttfärs. Himmel o plättar. Snart är höstjakten igång igen. Känns skönt att snart kunna fylla frysen igen. Önskar att det fanns hjortron, men de tycks lysa med sin frånvaro. O att SysterYster kommer ut o plockar kantareller - även åt sin storasyster!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards