Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 25 augusti 2009

Av Kvasthilda - 25 augusti 2009 16:59


Idag blir det nog en gryta av den där älgsteken jag tog fram. Har slängt den i järngrytan med en morot, lök, vitlök (maken hade skjutit mig om han varit hemma) o lite krossade tomater. Får se vad det blir av det hela. Har en grej till i grytan, men E-pigan skriker rakt ut om hon läser det så jag låtsas här att det inte finns. Hon får la peta ur dem.... Ge dem åt modern.

Nu skrek mat-o-sovklockan. Eeehhh äggklockan.... Måste kika till maten.


Av Kvasthilda - 25 augusti 2009 12:04


...i Narvik. Den här kyrkan ägs idag av Narviks kommun och är ingen svensk sjömanskyrka längre. Den var stängd när jag fotograferade, men har öppnat igår igen (Åpner 24 august). Vet inte om jag kommer till Narvik något mer den närmaste tiden så det blir inga bilder inifrån.

Korset på kortgaveln är upplyst av gula lysrör. Ser snyggt ut på håll!

Närbilden nertill i collaget visar dörrhandtagen på det bruna träklocktornet. Lite läckert med den nytillverkade (?) patinan på knopparna.


Kyrkan står längst ner på Kongens gate och syns utifrån fjorden, som sig bör med sjömanskyrkor. Det är svårt att hitta information om den här kyrkan och jag vet inte vad den används till idag. Har hört nåt om konserthus...



 


Av Kvasthilda - 25 augusti 2009 11:42


Ännu en bild ur mammas stora trädgårdsflora. Ett par "vanliga" liljor. Urläcker färg. Jag - o min son - älskar orange!


 


Av Kvasthilda - 25 augusti 2009 11:26


Hmmm.... Kikade på min sidopanel idag och nu visar den minsann strålande sol och runt 12° på den varma sidan av nollstrecket. Ute är det mulet. Tempen ser jag inte härifrån. Nu sitter ju inte väderstationen som ger uppgifterna till mätaren utanför mitt fönster så det kan ju stämma, men om det är mulet på flygfältet är det (oftast) mulet här. Dock kan det skilja härifrån till, exempelvis Bergfors. Eller Jukkasjärvi. Men sällan så stor skillnad inom stan. O jag vet inte var den tar uppgifterna men SMHIs mätare för Kiruna finns ute på flygfältet. Tror jag.


En av våra fd grannar bodde vid och skötte väderstationen i Kopparåsen/Vassijaure en gång i världen. Mitt i ingenstans. Solen kommer sent på våren då Kopparåsen ligger på fel sida om bergen/fjällen. De bor i ett ständigt mörker. Njaeee. Liiiiten överdrift. Men solen lyser med sin frånvaro en stor del av året.

De här då blivande grannarna fick en liten son. De hade farit o hälsat på bekanta i Riksgränsen och sonen hade börjat skrika hysteriskt. Andra människor. Äckligt tyckte han. Då bestämde de sig för att överge väderstationen och flytta in till stan. De kunde ju inte ha en son som var rädd för andra människor! E-pigan älskade denna unge. Tror hon var nånstans mellan 5-7 år vid tiden och gillade allt vad småbarn heter. Ofta gick hon hemifrån och kunde vara ute sent på kvällen. Dvs till 8-snåret. Då var hon oftast hos lilla Micke (tror jag pojken hette). Hans mamma ringde ofta o talade om att hon var där. De bodde bara huset bredvid/snett ovanför oss så det var nästgårds. Hon gillade att vara där o leka med lillkillen. De skickade hem henne när det var dags för pojken att gå o sova. Hon var bra för hans sociala liv.

De flyttade till hus så småningom och när pojken fyllde år ringde mamman o frågade om pigan fick/ville komma på hans kalas. Givetvis. De kom till o me o hämtade henne! Är några år sedan nu och jag vet inte vad pojken gör idag. Jo, han går ju i skolan, borde vara sent mellan- eller tidigt högstadie men annars. Inte en susning.


Kopparåsen ja. Därifrån ringer de norska förarna till svenska överliggningen i Björkis o talar om för oss att de är på väg. "Tåg xx lämnar Kopparåsen". Lagom för oss att gå ner till perrongen o möta upp dem.


Av Kvasthilda - 25 augusti 2009 01:37


Hemma igen. Vi var en timme tidiga. Ungefär. Skönt. Tåget gick som på räls hem... *men guuuuu vicken humor*. Loket gick så fint o vagnarna följde ännu finare efter. Ibland är livet fantastiskt. Vi jag körde tomtomtåg hem idag. Var länge sen jag kört ett helt tomt tåg. Vi har nästan alltid med oss 12 vagnar olivin från Norge. Idag var det helt tomt. Väger ändå mer än tusen ton. I Borlänge tycker de att de har tuuunga tåg när deras väger 1200 ton. Det är alltså vad våra tomtåg väger. Å andra sidan är det lite skillnad på dragkraft om man ställer en Dm3 i fronten kontra en multad Rc4a.


Kattskrället är vaken o vill in i E-pigans rum. Han krafsar på dörren. Hon vill sova ifred. Ska till Gällivare i morgon bitti. Hoppas hon kommer upp ordentligt. Jag har inte en chans i Håvete att hjälpa henne upp. Ska jobba i morgon natt, börjar strax före midnatt. Det betyder att jag behöver vrida dygnet nån timme framåt o tänkte se ett avsnitt av True Blood innan jag kryper i säng. Får hoppas att Barnafadern ringer henne i morgon bitti o väcker henne då! Han ringde imorse men inte fasen hjälpte det då. Hon hade tid hos tandis i Kiruna men kom inte upp. O det var visst en ombokad tid för hon hade missat den förra också. Skit o pannkaka. Luktar betalning....

I morgon ska hon till tandregleraren. Hon ska eventuellt få ta bort tandställningen. Som hon längtat. Men det har gett resultat! Önskar att storasyster inte varit så rädd att peta in en räls också. Eller annan form av reglering. Jobbigt att vara tonåring och inte vilja sticka ut. Dock hade lillasyster större problem med överbett. Det är jättefint nu!


Neo är som en osalig ande. Går fram o tillbaks från hallen/köket och in under skrivbordet där jag sitter. Han gnällde till lite för en stund sen. Bara han inte får sina sedvanliga dampryck nu. GÅ O LÄGG DIG!

Nähä. Där kom det..... *suck* Galopperar fram o tillbaks i hallen. Snart ligger mattorna som snorloskor efter listerna igen.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards