Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under augusti 2009

Av Kvasthilda - 1 augusti 2009 20:38


Rensar hårddisken. Fler gamla foton. Vintern är ju snart här så jag kan visa upp mina vinterfåglar. Hahahahahaa!

Ett par fläsktjuvar i en buske. Fågelbordet på mitt fd jobb som vanligt. Fotat genom fönstret - också som vanligt. Däremot kanske inte lika vanligt att två skrikor samsas om samma svålbit. Så länge det höll. En av dem tappade balansen o skramlade ner lite osnyggt :-)



 "Han" fann sig snart o satte sig för att posera bredvid kompisen i stället.


Lavskrikan är Norrbottens landskapsdjur. Mina kompisar kallar den för fläsktjuv för att den ofta kommer fram under höstjakten när kompisarna/jägarna stannar till o fikar. Tigger korv o fläsk. Mumma för en kråkfågel!


Av Kvasthilda - 1 augusti 2009 20:00


Tog ett foto i Narvik tidigare i somras. Hahahhahaaaa. Tog MÅNGA foton i Narvik tidigare i somras, men just det här har legat på disken o väntat på att få visas upp. Eller så.

Bion i Narvik byggdes klart 1976 och den är en flygel till rådhuset, vars baksida syns till vänster. Under mitt fotostråk var det en minicruising i Narvik och den här bilen passerade medan jag fotograferade. Väntade in den tills den syntes relativt bra i bild o sköt av ett foto.



Suddigt som bara den. Det var mörkt i skuggorna och svårt över huvud taget, att fotografera med någorlunda bra resultat. Hela biotorget ligger i skugga bakom rådhuset. Himlen var molnig men det syns inte. Min kamera kan inte visa båda delarna och jag är för lat för att morpha bilder. Ska jag se byggnaden försvinner himlen, o fotar jag himlen blir husen svarta. Antingen eller.

Lite kul när tiden samlas på en bild. En bil från 50-60talet möter 70-talets byggnader, möter 2009 års filmaffischer. Alexander Rybak var en av skådisarna, i en norsk ungdoms/äventyrsfilm såg jag.



Det här är inte ett fängelse... Dock kan det säkert visas film om sådana här. Det är baksidan av bion! Eller snarare sidogaveln, till höger på bilden ovan. Tyckte det var kul med den bågformade gaveln.


Redigerat/tillagt:


Flera generationer. Gammalt trä möter nytt glas.


Av Kvasthilda - 1 augusti 2009 19:45


Slängde en blick i fönstret och var tvungen att ladda kameran. Storpigans platta lilja blommar! Har kallat den här för tolvfingerlilja, men har ingen aning om vad den heter! Den delar sig i mitten och när den fått runt 12 blad, sätter den skott och ibland kommer det en blomma på skottet.

Den har nu blommat och knutit sig. Bara tur att jag såg den bakom en av dracenorna! Ser ut som en orkidée. Så vacker!



Jag har kastat min blomma. Den ville bara inte vara med mer. Pigans härstammar antagligen från min, så det är kul att se den må bra. Hade en i Falun också, men alla mina blommor (mest gröna växter) dog i flytten. De frös ihjäl på flyttbilen. Yuccapalmen och några suckulenter var de som överlevde o yuccan är hög o vid o tar en massa plats den inte har. Skulle behöva en golvkruka till den, men det finns inte ett hörn där jag kan ställa den!


Av Kvasthilda - 1 augusti 2009 18:24


BG är tillbaks igen så jag kan skriva in mitt kryssinlägg! YAYYY!


Vi börjar augusti månads första melodikryss med en högaktuell artist. Han sjunger från senaste albumet och vi vill ha efternamnet. Tomas Ledin. Behövdes bara ett par ackord :-)) YAYYYYYY!

"Hög tid för mig att ge mig av..."

Turnén, liksom låten heter Ut på vägarna igen, turnén med tillägget 2009. Albumet heter 500 dagar om året. Lyssnade till det med SysterYster efter spelningen i Leksand :-) Jag blir så GLAD!


Dagens dubbel. Första :-) Nu söker vi två ord ur titeln. Den underbara Det gåtfulla folket"Barn är ett folk, o de bor i ett främmande land".....


Mer svenskt. Vem sjunger? Himmel o plättar. Låter som en väldigt ung Ted Gärdestad. Sommarlängtan heter melodin. I snabben berättar Eldeman att den är från Teds första skiva. Inte undra på att han lät ung o grön!


"Ännu mer svenskt" säger Eldeman med ett leende. Första ordet ur titel o refräng. Kan ju passa en varm sommardag som stora delar av Sverige har idag. Här i Kiruna skiner solen också idag! Arne Domnerus och Rune Gustavsson spelade Ta av dig skorna. Beppe Wolgers text till Povel Ramels melodi.


Veckans Melodifestivalbidrag kommer ur 2004 års festival, Innan mörkret faller med Emil Sigfridsson som var med i allra första omgången av den numer nedlagda Fame Factory. Berts TV-jakt på nya artister. Några är de som slagit igenom där, innan IDOL tog över scenerna och idoljakten.


"Även sjätte frågan illustreras av svensk musik" fortsätter Eldeman... En ring-leksvisa, för midsommarstång o julgran. Söker ett par ord, första o fjärde ur titel och inledande texten. "Jag gick mig ut en afton, uti en lund så grön"....


Sista uppgiften före halvslaget idag handlar om en veckodag. Finns en massa låtar om veckodagar. Just här gäller det morgondagen, dvs söndag. På söndag, på söndag. Arnold Johansson spelar.


*tar en kort kaffepaus*


Första halvan var helsvensk och nu följer en halvsvensk uppgift.... En underbar duett av Malla o Kim. Dvs Mats Ronander och Kim Larsen. Var inte så länge sedan han var med i krysset senast, Kim. Gör mig lycklig nu. (va? Ska Kim göra Malla lycklig?) Malla var annars gift med en dansk tjej under några år. Gifte sig i rosa kostym, medan frun, Sanne Salomonsen var klädd i svart!


Nästa uppgift är en barnvisa. Finns en film med samma namn men den är inte så barnvänlig...! *ryyyys* Imse Vimse spindel.


Sven-Bertil Taube sjunger sedan en melodi till vilken vi söker förnamnet på textförfattaren. På Arendorffs tid. "Det var ingenting särskilt med dé". En av våra skalder o diktare som för omväxlings skull även skrev musiken. Mannen som var ganska mager om bena, tillika om armar och hals, Nils Ferlin. Jag gjorde ett arbete om honom i gymnasiet och läste en hel del av hans dikter. Gillar statyn av honom där han sitter på en parkbänk i hemstaden Filipstad.


Supersax spelar om en viss period... Har inte en aning, men bokstäverna i krysset ger mig april. Kan ju också kallas period. Jag tänkte mer krita... ;)


Melodin till nästa uppgift var mycket omtalad när den släpptes, Alla vi (längtar efter sommaren). Videon till den gjorde många upprörda... Mycket rumpor o tuttar på badstränder. Urbota fånig låt. En kvartett, varav ett par normalt varit aktiva inom sporten, snarare än musik... Vi söker en av sporterna. Kvartetten kallade sig Friends in need och bestod av Dr Alban, Mattias Frisk, Tomas Brolin och Björn Borg. Sporten är Borgs, dvs tennis. "En liten raritet ur grammofonarkivet" säger Eldeman med ett leende. "Ja, raritet är ju ibland en fin omskrivning för en skiva som är sällsynt för att den inte gick att sälja!"....


Vi går i mål med en internationell förkortning. Dagens klassiker ska ge oss ett land och dess beteckning... Mmm-Dah, säger jag då. Vi har ett S. Min vilda gissning är SE för Sverige. Inte en halv millesusning. *skakar på huvudet*. Kan det vara Peterson Berger nånting kanske? Kaine anung.


Lite snabbt och lite oengagerat idag, men det var inte min musik rätt igenom, o då blir det lätt rörigt.


Av Kvasthilda - 1 augusti 2009 12:16


Hemma igen. Resan gick bra. Däremot smet taxin innan vi kom av perrongen. Chaffen hade tittat o såg att tåget började röra på sig och inga resenärer kom. Det var ju bara det att det tog sån tid för oss att komma av. Inte lätt att packa grejer i armarna på griniga ungar. Eller ja. SÅ griniga var de väl egentligen inte, men snarstuckna och lättretliga. Blir alltid bängel när vi ska av tåget och med packning för en person till, är de inte alltid så samarbetsvilliga. Men vi tog oss av. Var bara tvungen att ringa taxi en gång till. Pratade med Biggan som jag pratat med tiotusen gånger tidigare genom åren, när man avbokat ungarnas skolskjuts. Samma chaffis kom tillbaks efter att ha lämnat av en kille. Jag såg vårt efternamn i bakrutan på taxin från tåget och anade att det var just vår bil som försvann när vi passerade övergången några tiotalet meter därifrån. Chaffisen hade tagit bort skylten då och hunnit ringa Biggan o säga att ingen kom.... Tack för den Televerket...! Vi fick rabatt på resan som plåster på såren, så vår taxitripp hem kostade vad den gjort genom åren förr.

Har konstaterat att jag behöver införskaffa ett stycke USBhubb oxå. Behöver fler uttag! Externen behöver ett extra - på baksidan helst! Eller ja. Får se. *suck* Om nåt vore enkelt nån gång.

Hann lyssna på snabben av krysset men behöver mer tid så jag tar det senare. Håller så sakteliga på att packa upp grejer till höger o vänster.

Såg ut som ett bombat skithus här när vi kom hem. Hö o halm överallt. Musbajs o annat jox. Kände att jag var tvungen att sopa innan jag började packa upp. Ensamma tonåringar.... Jag tror jag ska bygga en bomb o spränga det här huset i luften så man får börja om igen. Nån som har ett slott till salu? Billigt? Lätt flyttbart? Med mååånga rum? O gärna ett par dubbelgarage så gubben blir glad också. Med inbyggd gäststuga så man kan slänga ut kottarna utan att de behöver flytta. Skicka en brevduva i så fall. Thänkjo värry match!

Kaffet smakar skit. Har bryggt om det två gånger, men den har ännu den äckliga fadda smaken som kaffe får i oanvända kaffepannor. Eller perklar. Vi perklar vårt kaffe. Halvkok.

Ska ringa min ömma moder o meddela att vi kommit fram ordentligt också.

Läjter då!


Av Kvasthilda - 1 augusti 2009 07:18


spatt o fnatt. Ett tomt inlägg for iväg så jag måste börja om. Kunde ju låtsas att det var ett tomt blad av en ny dag i det som kallas livet, men jag känner inte för att vara så poetisk så jag tog bort det helt enkelt o börjar om här o nu.

Lördag morgon alltså. Fullt liv på tåget. Det där med att personalen inte ropar i högtalarna före, är det åtta på morgonen, eller nio, spelar inte så stor roll när man har snälla medresenärer som så snällt väcker en i ottan. De skramlar i dörrar och pratar glatt med varann. Vi har dock en kupé mellan oss och, hmmm, duschen i det här fallet. Brukar hamna vägg i vägg med toaletterna....

Vaknade hur som helst i Boden (antar jag). Långt uppehåll o frånkoppling av diverse vagnar mot Luleå. Det blir tyst rätt vad det är o då har de brutit strömmen. Så kommer strömmen på igen o det börjar rassla o spola i handfaten.


Beställde en taxi. Storpigan tog kontakt med svågern men han har dragit till stugan. Gissade det. Unkisar kan ju göra lite som de vill. Hade behövt ta vår bil i alla fall....


Får se hur jag hinner med krysset idag. Ska väl göra ett försök så småningom. Två timmar kvar innan vi är hemma denna första och för oss, ofta enda höstmånad. Fast sommaren kan hålla i sig hela augusti. Här KAN vintern komma redan i september... Vi får se!

Nä, ska försöka läsa lite. Att sova mer finns inte på agendan längre.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards