Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 1 september 2009

Av Kvasthilda - 1 september 2009 20:19



Jag tycker den här burken är SÅ FIN! Min farmor hade en stor rund burk på sidoskåpet i "salen" i sin sista lägenhet, när hon bodde på pensionärshemmet i Sveg. I den burken hade hon alltid nån form av "bröstkarameller". Vissa gick att äta. Det fanns de med nån form av citronfyllning och några som smakade kola. De var goda. De flesta andra smakade apa. De var som de gammaldags karameller man kan köpa på marknader. Ungefär. Åsså fanns det polkagrisar där. Kanske därför pappa är så barnsligt förtjust i just polkagrisar. Han har alltid en påse liggande i bildörren.... Mamma har en plåtburk som påminner om farmors karamellburk, (den på bilderna ovan) men jag tror att farmors var enfärgad och ljust grön. KAN finnas i lägenheten där min underbare (not) farbror har låst dörren och vägrar släppa in någon i hans lillebrors familj. Dvs farmors lägenhet i pappas barndomshem i Härjedalen.

Jag önskar så att jag kunde få tag i farmors burk! Om inte annat, ett foto för att se hur den verkligen såg ut. Känns som ett gammalt minne som precis hamnat utanför minnesbankens vindlingar.



En något mer moderat plåtburk.

Står hos mamma. Fick ju hennes gamla Hornimans te-burk...

Var ju tvungen att lämna nåt som pappa kan ha sina påsar i!

Av Kvasthilda - 1 september 2009 18:47


... blir det till middag idag. Maken visar upp sina kulinariska färdigheter. Hade lika gärna kunnat bli falukorv o makaroner men jag är rädd om korven. Pannkaka blir bra.

Är helt slut i luvan. Vi fick gå tidigt från Kiruna och hade snabbtåg ner (tomtom) så vi ankom Gv/Kos väldigt tidigt. Hann således med bussen hem i stället för tåget ett par timmar senare. Dock en Mjölkpallsbuss. Började läsa en "ny" bok av Arnaldur Indriðason, Damen i grönt. Har läst tretton kapitel på bussen, drygt hundra sidor. Stoppade proppar i öronen och satte mig att läsa. Ett gäng tonåringar omringade mig o förde liv, men propparna var mest för att hålla ute det oerhört irriterande och öronbedövande oljudet från fläktarna. Satt en ovanför huvudet. Får jag inte sendrag i nacken efter den här turen vet jag inte.... Jag avskyr drag. Om det inte är från ett lok...

Nu zippar jag på en mugg kaffe i väntan på pannkisen.

Av Kvasthilda - 1 september 2009 09:38


Kiruna kyrka är utsmyckad med ett dussin stora guldfigurer (nåja, brons). De står uppställda runt taket. Två på framsidan och fem på varsin sida/på sidoskeppstaken. Du ser två av dem på bilden nedan. De andra kan anas mot den ljusa himlen. De är definitivt inte lätta att fotografera. "Guldet" har lite svårt att visa upp kontraster och de kräver verkligen rättvisa. Skulpturerna är fantastiska. Enormt detaljrika i sin enkelhet. Vissa av dem kan man känna att de riktigt tittar ner på en från taket.

Det är figurer med lappar som förlaga, några ser ut som nunnor/noviser och en är en familjefar, en som ser ut som en biskop och en ung pojke.



Helt utan inbördes ordning. Jag har sorterat upp dem utifrån figuren. Första bilden (fem fotona/figurerna) är lappar i olika ålder. Helt fantastiska.

Förtviflan | Förtröstan | Andakt | Fromhet | Blyghet

Andra bilden ser ut som noviser/nunnor.

Ödmjukhet | Sorg | Ingifvelse | Hänryckning

Sista bilden är familjefadern (eller bara en god präst), en man som liknar en domare eller biskop och en ung pojke.

Kärlek | Öfvermod | Svårmod


Av Kvasthilda - 1 september 2009 09:23


Ja, det kan man kanske säga. Lite tidigt är det för lunch, men vi ankom tidigt till Kiruna. Får se vad vi har ner till Gällivare igen sen. Och när... Handledaren gick till jobbet antar jag. Han skulle kolla upp vad vi har och höra av sig. Kan ju jag också göra, bara för att. Börjar turen tillbaks vid 12-tiden eller nåt sån't, men vi kanske får gå tidigare. Får se.

Har satt på en panna kaffe. Fick en kopp i Vitåfors. Lite sin i kaffetarmen.


Av Kvasthilda - 1 september 2009 04:40


Sitter i orderrummet i Gällivare o väntar på en taxi. Det är mörkt men inte så kallt. Fick en frukostpåse av killen i receptionen. Visserligen öppnar frukosten redan kl 05.00 men då jag börjar 04.46 går den matten inte ihop riktigt. Frukostpåse ja. Det enda som saknas är kaffe men det får jag när jag kommer till Kos.

Det var en fråga (första frågan jag hörde) i Vem vet mest igår kväll. "I vilken kommun ligger Koskullskulle?"

Påsen har en liter juice (Tropicana apelsin), en liter yoghurt (hallon) och två mackor med skinka, ost o tomat (nej en hade prickekorv/ost) - grovt bröd. Fantastiskt. O ett äpple.

OK, bäst att avsluta. Åker hem o käkar lunch o vänder tillbaks ner till Gv igen. Sen får vi se hur jag tar mig hem i eftermiddag/kväll. Hungrig som en björn. Kan ju spara lite frukost.... Nä.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards