Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 4 september 2009

Av Kvasthilda - 4 september 2009 19:12


Så har man då anlänt till Gällivare. Friska Gällivare. Eller hur det nu är. Kirunabor håller inte riktigt med om Grannstadens slogan. Som alla andra grannstäders o deras sämja. Eller brist därpå.


Tänkte göra ett inlägg till på tåget, men det sket sig. Det är så dålig anslutning mellan Gällivare o Kiruna o på sina håll försvinner mobilmottagningen helt.


Sparade det jag skrev (tvungen att redigera ordentligt. Stavar värre än vanligt på Lapptoppen...):

Fantastiskt hur det fungerar. Not. Anslutningen mellan Kiruna o Gällivare är så dålig så man kan inte ringa på sina håll och att skicka saker via internet är helt omöjligt.

Tänkte skriva om svanfamiljen som finns efter järnvägen. Har inte sett dem idag men jag har inte tittat ut varenda kilometer heller. Det är en mamma svan, pappa svan och FEM ungar. Fem grå varelser nästan lika stora som mamma o pappa.

Har kameran med mig för jag tänkte försöka få till ett foto av dem, men i det här gråvädret är det omöjligt att fotografera ut genom regnrandiga fönster.


Längre än så hann jag inte skriva.


Som jag sa tidigare, var tåget knökfullt med snorgärs. De sprang fram o tillbaks i tåget och vid ett tillfälle kom en ledare/lärare o sa att de inte var välkomna tillbaks till restaurangvagnen igen. Vad är det med ungar o allmäna utrymmen - bland okänt folk? Minns resan vi gjorde till Göteborg där jag följde med sonens klass. Hemresan var tokjäklig för då var även mellantjejens klass med... De hade valt en varsin resa till Göteborg, sonens klass en tredagars o dotterns en fyradagars. Dotterns klass reste ner dagen innan vi for. Vilket liv... Fast de skötte sig rätt bra ändå. Sonen gick i sexan o dottern i sjuan.

Det var en kul resa. Hade gärna kunnat vara utan tågresan. Tjugotre timmar på tåg! Kiruna-Göteborg o tillbaks i ett enda svep. Jag som blir sjösjuk efter en natt på tåg. Det gungade i en vecka efteråt... Hahahaaaa.


Nej, nu ska jag försöka få lite sömn så jag orkar upp o jobba inatt. Avgår 02.00 Ungefär. Eller strax innan. Börjar egentligen 00.25 (typ) men vi kom överens om att mötas upp vid ettiden.


O i baren fyra trappor ner sitter folk o dricker vin. Kanske ska ta ett glas så jag somnar?? Å inte det!


Just ja. Melodikrysset blir en senare fråga antar jag. Kanske tar Lappen med mig till Luleå o kryssar på hotellet. Har ju en del dötid. Tyvärr glömde jag hörlurarna hemma o att lyssna på lappens egna högtalare är ingen höjdare... Nå, vi får se.


See'ya!


Av Kvasthilda - 4 september 2009 18:02


Stannade precis till med persontåget vid ett litet hållställe mitt i ingenstans. Ett par vandrare klev av. Lyckebo står det på ett av husen. Egentligen heter platsen Kaitum. Åker över Katium älv.

Tåget är knökfullt med snorungar. Huliganer som sparkar omkring sig o härjar runt i gångarna. Tror de är runt 14-15. Har varit i Abisko/Björkliden o vandrat, sa konduktören.

Snart i Gällivare.


Av Kvasthilda - 4 september 2009 16:15


... blir det till middag idag. Om den bara hinner bli klar innan jag ska iväg vill säga. Ungarna får väl äta annars. Ska med tåget om en dryg timme och ska väl hinna käka före det...

Det regnar, regnar...

Får se hur föret blir inatt. Får sova en halvtimme längre än jag ska. Vi kom överens om att ses lite senare än starttid. Vi behöver inte alltid all den tid som är avsatt före avgång.

Får bara hoppas att jag får ett rum mot baksidan av hotellet. Annars lär det inte bli mycket sömn... Bo på stadens festhotell en fredagkväll brukar kunna bli störigt... I morron är man mindre känslig då skiftet är över, men om man inte får sova FÖRE skiftet... O när man ska köra värsta nattimmarna, mellan 2 o 4... Ja, får se hur det går.


Av Kvasthilda - 4 september 2009 07:39


Mellantjejen gör sig klar för skolan. (YAYY!). Det sprayas i hallen. O sprayas. Hon köpte en ny flaska hårspray igår. O det parfymeras. Fast hon luktar gott. O doften (hmmm) av hårsprayen försvinner när hon går ut. Har en kort dag idag. Cirkus en timme. Antifavvoläraren är ju borta den här veckan. Annars avslutar hon veckan med honom. Med ett dubbelpass.... Alltid kul att sluta skolveckan o gå hem till helgen med en sur smak i munnen, av en som det verkar inkompetent lärare.... Sur som fan o hjälper sällan till. Har bett ungarna Hålla käften.... Låter ju bra. Å andra sidan har jag bara min tonårings syn på saken och det är inte helt säkert att detta är fullständigt och till fulltalig procent (han är mattelärare)  med verkligheten överensstämmande. Nåt måste det dock finnas i det hon säger. Hela klassen (kan vara tre elever eller femton, ingen aning, han verkar ju inte kunna lära dem nåt ;-) ) har klagat hos rektorn på denne lärare men inget har hänt. O en annan har ingen insyn i gymnasiet. Inte lätt att vara ungdom idag. Eller mamma till en. Eller tre.


Av Kvasthilda - 4 september 2009 06:21


Jisses. Nu har man fastnat i fejsträsket igen.

Har inte tid med det här!

Facebook är smockfull med en massa funktioner o småprogram och den senaste flugan är FarmVille. Det finns en uppsjö av dessa småfarmar och andra ställen man ska ta hand om. Det är godisaffärer, havsträdgårdar, "vanliga" trädgårdar och plantager. För alla gånger man besöker spelsidorna (de senast nämnda, inte FarmVille) skickar man en slant till nåt välgörande ändamål. Åtminstone sägs det så. Man sparar en squarefoot regnskog eller nåt annat behjärtansvärt. FarmVille är nog ren o pure lekstuga. prydliga rader av hästar o grisar....

Man samlar träd o buskar, plantor och säd, djur och annat.

Man skickar prylar till varann, en ko här, en häst där, ett rosa körsbärsträd eller en aquafärgad fikonbuske. Man ger bort träd och djur, bara vissa sorter finns tillgängliga som gåva. Du kan bara ge bort den typ av träd du har själv (har jag hört) och hur således de första fick tag i dem att skicka, övergår mitt förstånd. Vem kom först, hönan eller ägget?

Ibland kan man snubbla över ett svart får som man kan välja att adoptera och ge ett hem. Har sett bruna kor hos vänner så jag antar att det är samma sak med dem?

Alla dessa plantor o djur o träd ska skördas. Otaliga är de jordgubbar och hallon som ruttnat för man inte hunnit med. Jordgubbarna blir färdiga på fyra timmar, hallon på två. Träden tar två eller tre dagar på sig. Djuren varierar. Man samlar tagel från hästar, angoraull från kaniner, mjölk från getter o kor, ägg från höns och mycket annat.

Man får poäng varje gång man skördar något, eller hjälper grannen ta bort deras löv och kråkor o allt vad det är. Sen stiger man i graderna som bonde beroende på vad man gör eller hur stor gård man har. Man börjar med en tom gård med fyra (eller sex?) rutor att så sina crops i. Allt är ju på engelska så det är Figs Trees, Date Trees, rabbits, sheep, artichokes, belle peppers (som inte är tillgängliga förrän efter en viss poäng). 

Jag har inte TID! O ändå drar den där jäkla farmen. Man måste dit o titta. Kan jag plocka äggen? Kan jag skörda mitt ris? Finns det nåt som ligger o ruttnar?


Undrar om jag ska ta med mig Lapptoppen på jobbet i helgen? Ska jobba 23 timmar, med start halvett inatt.... Blir borta två nätter. Just nu har vi bara EN dator på internet i det här huset så ungarna lär nog få total härdsmälta om jag gör det. De är tre o vi har normalt fyra fungerande internetdatorer i huset. Äldsta pigans dator har fått svininfluensa eller nåt o den som ska in i sonens rum har ingen internetanslutning för vi har ingen kabel som är lång nog.... De får väl ställa den på golvet eller nåt under tiden....???

Då återstår min stationära och bärbara Lapptopp.... *suck*

En internetdator på tre tonåringar.... en HEL helg!! Nästan. Undrar vad de ska hitta på då?? *evil grin*


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards