Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 6 september 2009

Av Kvasthilda - 6 september 2009 20:09



Det här är en av mina favoritlåtar. Älskar filmen den är med i och Israels version är bara SÅ bra. Me loooove! (i klippet finns även bilder från Israel's Hawaiianska begravning)

Filmen? Meet Joe Black.

 Natti Natt. Måste få lite sömn nu.




Av Kvasthilda - 6 september 2009 19:10


Vilken underbar liten serie! Satte på TVn och såg engelsk kostymfilm i Ettan. Cranford heter den. Fastnade förstås. Hiskeliga Imelda Staunton (nej inte skådisen men hennes roll i Harry Potter) spelar en riktig skvallerkärring som får fullt upp att förmedla byn Cranford's händelser till väninnorna.

Det kommer en ny läkare till stan. Och en ogift sådan! Han börjar med att gå emot sin företrädare när en snickare faller ner från ett träd och bryter armen så benen sticker ut. Den gamle doktorn vill amputera men Dr Harrison vill prova något nytt, en operation som innebär att bland annat sy ihop armen. Himmelska tider. Till detta behöver han ljus o stans tanter samlar ihop de vaxljus de kan hitta för att hjälpa till. En del av rollinnehavarna: Judi Dench som ms Matty Jenkins, en av systrarna det kretsar kring (M i James Bond-filmerna bland mycket, mycket annat), Michael Gambon dyker upp i ett senare avsnitt (Dumbledore/Humlesurr, Harry Potter igen). Simon Woods spelar den nya doktorn (har bla gjort Gaius Octavian Caesar i serien Rome).


O från en Caesar till en annan.... Just nu visas ett program om Svenska komedienner. Julia Caesar presenteras i detta avsnitt. Vilken sköning! Rapp i käften som få.


Av Kvasthilda - 6 september 2009 17:08


Hmmm.... Skit att jag inte fick in i huvudet att jag skulle bo på hotell TRE nätter i rad, snarare än de två jag hade i huv'et när jag lämnade Kiruna. När jag checkade in sa receptionisten, det blir till den sjunde alltså... Hmmm funderade jag. Vaddå den sjunde? Äh, jag hade väl fel datum då, tänkte jag o klev in i hissen. Väl uppe på mitt rum klack det till att hon har visst rätt. Jag vet ju att jag ska köra Gv-Kra-Gv på måndag men kopplade inte att det är dagen efter jag kommer hem från Gv-Le-Gv-svängen (vilket alltså var inatt). Jag skulle inte mer än hinna hem till Kiruna innan jag hade varit tvungen att sätta mig på en buss eller tåg för att åka ner igen för måndagens skift, som börjar 04.46 Så kan det gå. Sitter här i min uniform för jag har inga extra myskläder med mig. Jag skulle ju bara ner o köra till Lule fram o tillbaks o sedan fara hem igen. Hjärnsläpp.

Dessutom lämnade jag kortläsaren hemma vilket gör att jag inte kan ladda en endaste bild från kameran. Batteriet behöver laddas. Mobilbatteriet kanske också behöver laddas, men det klarar sig nog bra tills i morron kväll. Hade min hjärna ställt in sig på att måndagen som sig bör, kommer efter söndagen och inte är en ny vecka bara för att det ÄR en ny vecka så hade jag nog haft med mig både sköna kläder och kortläsaren och kunnat dela med mig lite av mitt hotelliv eller annat. Bokstavligt bildligen också. Inte bara imaginativt för dig som läser.

Internet är stentrögt. Hubben sitter i trapphuset utanför korridoren. En kort, kort stund kan det blixtra till o vara bra anslutning men oftast visar radiolänken en ynka liten pinne. Testade datorn på vägen ner till Luleå igår (ordinarie förare körde) o det var full sprätt på nätet där. Fantastiskt.

Får se när jag är tvungen att svimma i säng. Fyra o fyrtio.... Hmmmm... Behöver då minst fem timmar. Om det går att somna!

Det regnar och bilarna plaskar fram nedanför fönstret. Dundret är helt dolt i dimmor o regnmoln. Riktigt gråväder!


Av Kvasthilda - 6 september 2009 11:21


Har äntligen tragglat mig igenom krysset "på riktigt". Det är ingen höjdare att sitta o lyssna på en laptop utan hörlurar men det funkar ju.

Krysset var lite halvsvårt emellanåt, men de andra orden i planen hjälpte till lite på sina håll.


Dagens kryss började med en av mina gamla favoriter. Inte melodin, men sångaren. Elvis Presley sjöng en för mig relativt okänd låt, Sweet Caroline.


Nästa melodi är en Evert Taube, men i instrumental version spelad på gitarr av far o son Neumann, Ulrik och Mikael. Rosa dansar sin bal.


Vi fortsätter med att svara på frågan vem som skrivit musiken till nästa uppgift och vad orkestern heter som framför denna. Eldeman gav aldrig titeln på melodin, men den heter Story of a Heart från albumet med samma namn. Att det är Benny Andersson som har skrivit den, går knappt att ta miste på och gruppen/orkestern är givetvis hans egen, dvs kallad BAO.


Owe Törnkvist är pappa till nästa melodi, Titta titta. Frågan gällde vad de i visan befinner sig... Då det handlar om barn kan man ju föreställa sig att det är skolbänkar.


Anja Pipponen sjunger en finsk melodi som från början är svensk, framförd av bland andra Siw Malmkvist med sitt visslande. Hon tävlade i svenska uttagningen till Melodifestivalen 1961 med den här låten men fick inte tävla i europafinalen utan man skickade Lill-Babs i stället. Siwan kom av sig under svenska tävlingen och började skratta och vissla och tidningarna fick spader o sa att hon flamsade till sig juryns röster. Eller nåt liknande. Lill-Babs ville inte åka för hon kunde inte "vittsla" vilket det görs i visan hur som helst. Melodin heter April April.


I dagens barnvisa vill vi veta vad huvudpersonen dagligen sysslar med. Tja, vad gör En Sockerbagare? Verbet är ju baka förstås.


Nästa uppgift är ett TV-fenomen säger Eldeman vidare. Han nämner aldrig namnet på gruppen men talar om att det är en skådespelare som även sjunger och de har framfört melodier i TV och på skiva. Nåja, CD. De gör en parodi på något... Ja men, dansband... Lilla du heter melodin och gruppen kallar sig Rolandz. De har tusenkonstnären Robert Gustafsson i förgrunden.


Nyhetspaus....


Mer melodifestival. Vem spelar fiol och sjunger? Givetvis. Ursöte lille Alexander. Rybak i efternamn. Fairytale. Jag har jäkligt svårt att inte sjunga med när den spelas och är väl en av få människor som inte tröttnade på den efter första två lyssningarna. Jag tycker lille Sasha är så charmig. Eller han kanske kallas Alex som den norrman han är sedan många år? Sasha är ryska förkortningen/smeknamnet på Alexander.


Pajalahasse spelar en intrumental melodi på sitt dragspel, Povel Ramels Tjo, vad det va' livat i holken i lördags... Innevånarna i en sådan har väl näbb får man anta?

Googlade pajalahasse för att läsa mer om honom och kom upp med en massa konstiga stavningar. "Sökte du pajala hasse?" Vaddå särskrivning? Eller Pajala-Hasse. Kanske mer akkurat. Vet inte. Fick dessutom upp allt från samepolitikartiklar till dansband. Intressant.


En ung soulkille tar över och sjunger. Tänk, det är sång emellanåt också :-) Grammynominerad 80-talist. Craig David. Killen utan efternamn. Melodin heter Hidden Agenda.


Nästa låt är med en sjungande skådis. Vi söker förnamnet på honom och initialerna på textförfattaren. Anders Ekborg sjunger tillsammans med barn, Astrid Lindgrens Nu är våren kommen. Den var med i Vi på Saltkråkan, en av Astrids alla underbara filmer/TV-serier. Visst var det Tjorven som sjöng den?


Nästa uppgift tog mig evigheter att lösa. Kan bara namnet på nån enstaka dragspelare. Dagens musikant har ofta spelat med Sven-Bertil Taube och den melodi han gjorde i veckans kryss, var även den en Taube-låt. Givetvis av pappa Taube, Evert. Fritjof och Carmencita.

Eldeman gav Tintin som hjälp i snabbgenomgången och med hjälp av de bokstäver jag redan har/får fick jag till slut fram Nestor. I Tintin-böckerna är det betjänten som likt Grevinnans nyårsbetjänt dricker hejdlöst (fast i smyg) och på nåt sätt fixar allt, trots snubbel o snav. Bandonéonspelande Nestor heter Marconi i efternamn. Antar jag.


Sista uppgiften görs av Trombo Combo som sjunger en svensk melodi på spanska och vi söker sista ordet ur svenska titeln. Det är Efva Attlings Två av oss som hon gjorde med sin grupp X-Models på åttiotalet.


Ja, det var det.


Av Kvasthilda - 6 september 2009 11:12


Somnade till slut o har sovit skapligt bra inatt. Utan öronproppar ;) Föregående natts "halvmesyriga" sömn tog nog ut sin rätt till slut.

Har ätit en god frukost och håller som bäst på att gå igenom krysset igen.

Satt o slölyssnade på loket igår. Inte helt lätt när man har med sig TVÅ handledare och dessutom får köra själv. Det är "ju som" (kirunesiska) lite annat man ska hålla koll på när man kör! Det är rätt långt mellan signalerna häruppe o vilstängsel har vi nästan hela vägen så det går om man riktigt vill... Man kanske inte hör alla detaljer o missar en del, men i det stora hela kan det gå bra. Jag vände på säkerhetsordern o skrev lite noteringar, men de blev givetvis kvar på loket när jag klev av igår... Vi passåkte o lämnade allt åt föraren. 
Kommer ett inlägg på straxen...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards