Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 13 september 2009

Av Kvasthilda - 13 september 2009 17:46


Hmmm.... Neo finns överallt! Hittade just ett katthår på datorskärmen! Mitt på skärmen hade ett pälshår från alienkatten fastnat. Maken har tagit ner E-pigans skrivbord till stugan och på baksidan av lådhurtsen sitter det sådär två miljoner katthår. Eller trehundrasjuttioåtta stycken. Eller så. Nåt av dem måste ha slitit sig loss i vinddraget från myggen som sveper förbi och flugit genom rummet för att fästa sig på skärmen på Lapptoppen.... Så måste det vara.

Nu har jag mördat tre myggor. O det är fortfarande ett jäkla surr kring skallen här.

Ska vandra bort till jaktledarens stuga. Han är inte här men Voilet susade just förbi i sin bil och i hennes släptåg kommer ett gäng tyskar som ska dricka kaffe o bjuda på öl vid just hans stuga. Jaktledarens. Violet är släkt med några av killarna här. Hörde henne på radion vid förra årets älgjakt då hon kom fram till Ring så spelar vi. Träffade henne igår och hon har visst också slutsiffra 46. Hade alltså kunnat ringa igen häromdagen! Det var ju två fyrtiosexor kvar från förra veckans program.

FEM. Mygg that is.

SEX.

DIE, YOU NASTY CREATURES!

En ligger o sprattlar på bordet bredvid mig.

Varför finns det mygg????? Speciellt stickmyggor. *ryyys*

O bara för att återknyta till Neo. Nu ringde matte. Bäst jag avslutar o ringer upp henne. Storpigan.


Av Kvasthilda - 13 september 2009 17:33


Jissses. Det finns MYGG här! Trodde de hade vandrat vidare till andra jaktmarker vid det här laget.

Maken ställer upp dörren o en o annan geting hittar in, vilka jag försöker mota ut igen.

Lite wildlife har vi.

I fönstret sitter en spindel. Han har suttit på samma kvadratcentimeter sen vi kom igår. Ändrar benställningen emellanåt men kan inte se annars att den rör sig alls. Benen blir mer eller mindre synkroniserade varje gång jag tittar på den. Den sitter mellan fönsterrutorna. På mittspröjsen... Just nu har den de två främre vänstra (eller dess högra) benen ihop. Ser spegelvänd ut mot bilden nedan!

    

Utsikten genom det fönster spindeln sitter i.

Givetvis klickbara bilder...

 

Av Kvasthilda - 13 september 2009 16:38


Här är bilderna jag fotade härommorgonen. Fantastiskt ljus men skitsvårt att fästa på bild med min kamera. Har valt ut två foton av de jag tog på svanparet. En av bilderna är också beskuren lite närmare, därav de tre bilderna nedan.

Sångsvanar (gul näbb) är betydligt vanligare i våra trakter än knölsvanar (orange näbb).


Klickbara till något större format öven om det fortfarande är mindre än de original jag laddade upp....


  


  


  


Av Kvasthilda - 13 september 2009 16:12


Hmmm.... Det finns en liten dunk i varje stuga här innehållande en genomskinlig vätska. Dunken Donje. Lite kul när vi befinner oss i pitmal pitmålstrakter. Donje betyder nämligen skitig på pitmål. (maken gav mig bakläxa för att jag stavade fel ovan)

han jer donje - han är skitig. Typ.

Vaddå genomskinlig vätska? Jo, vatten förstås.

Te drick åller tveitt bort nalta donje ve.

Vad trodde du?


Av Kvasthilda - 13 september 2009 15:46


Jag är "skyldig" kommentarer lite här och där. Jag menar, inte nödvändigtvis i din blogg, men mer i min egen som svar på avlämnade kommentarer. Är lite för upptagen med ditten o datten för att hinna med det, men ni ska alla veta att jag läser och begrundar :-)

Lambergsfrua exempelvis, tack för återbesök och kommentar :-)

Ska även titta över min länksida när tillfälle ges för att ändra de länkar som bytt adress. Måste bara hitta tiden!


Av Kvasthilda - 13 september 2009 14:14


Bloggplatsen är tillbaks igen. Har försökt komma in flera gånger idag. Gick tidigt i morse men sen har de väl jobbat med nåt kanmantänka?


Har varit ute o prommat en stund. Maken kom förbi och hämtade upp mig och vi åkte till gården där de har slakteriet. Det är bara mitt emot, på andra sidan viken. Ser bilen härifrån och anar Makens orange jaktkeps. Kikade runt på gården en stund innan gubben skjutsade mig till Långträsk kyrka. Maken for tillbaks o jag vandrade runt på kyrkogården en stund. Fotograferade kyrkan. Kompisens mamma ligger begravd där och jag letade fram hennes grav. Fin gravsten. Hennes namn står skrivet som en namnteckning. Vet inte om det är hennes egen men fint är det.

Gick tillbaks. Det är väl ett par km. Skön promenad. Väntade regn och bad gubben stoppa mobilen i fickan. Jag ringde upp honom, men bara för att säga hej när jag passerade gården.


Apropå gravar. Nu sitter jag o tar en macka med gravad lax. Hemgravat. GottGottiGottGott....


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards