Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 26 september 2009

Av Kvasthilda - 26 september 2009 20:14


Såå ointressant. Min käre make är hemma och på teven rullar Superstars. Inte intressant. Det var intressant en gång i världen när det gick på teve, med Ingemar o andra. OK, Ingemar är väl med nu också? Jo. Ändå ointressant. *suck*

Titta titta här o titta titta där... VILL INTE!

Nu ska jag testa mina nya örongodislurar. Köpte ett par i somras, men jag får ont i öronen av dem. Klarar inte av såna man stoppar in i öronen. Har köpt ett par utanpåliggande nu. I giftgrönt. Verkar heeeelt OK!

The Mentalist...



Av Kvasthilda - 26 september 2009 16:27


Nä, visserligen har vi haft frostnätter här, men halkan jag pratar om på järnvägen kommer sig av strilregn. Såphalt som Mita sa. Södra Sverige har lövhalka och DET är såphalt om nåt. Tur nog har vi bara små fjantiga dvärgbjörkar här och inga stora lönnar o jättebjörkar o annat med översize-löv. Våra löv fastnar inte på rälsen. Irrar mest omkring i sin förvirrade tillvaro. Nej, vi skyr småregnande som pesten. Man får inget fäste med lokhjulen och det blir svårt att dra. Motorerna får jobba på högvarv och det kan hända saker som inte ska hända. Vi kan fastna i en backe. Gick trögt igår sista biten mot Kiruna, men vi tog oss upp för sista backarna.


Av Kvasthilda - 26 september 2009 10:04



Har sparat delar av krysset under sändningstid men haft lite annat att göra under dagen så det har inte blivit klart. Var tvungen att krypa ner i sängen för att försöka bota en sån där hiskelig migränvärk igen och med den bankande mellan öronen kan jag inte koncentrera mig på att skriva. Hade kunnat leverera endast svar, men det är ju inte det mina kryssinlägg går ut på. Har sedan varit iväg med Svågern o handlat. Det har blivit lite av den varan i september så dagens kvitto blev en kilometer lång och börsen skrek av sveda o värk. Nu är skåpen fyllda, fast jag har en naggande känsla av att jag glömt nåt i alla fall! Nåja, till krysset då...


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Aahhhh. Vad kul det hade varit att få vara med på Bokmässan nån gång!! De har 25-årsjubileum i år. Melodikrysset sänds direkt från Göteborg o just Bokmässan idag.

"Var tar det vita vägen, när snön smälter?" Ja, jisses. Fråga Lund finns på plats och Eldeman tyckte att det var en lämplig fråga för dem.


Det börjar enkelt o med en snabb fråga, Vem sjunger? Lotta Engberg sjunger om Världens bästa servitris.


Sen följer en signatur till en komediserie och vi söker andra halvan av namnet på denna. Detta är inget jag har den blekaste aning om, men de bokstäver jag fått fram nu och senare gav, vid en googling o med hjälp av Wikipedia, mig resultatet Kvarteret Skatan. Det måste vara rätt.


Från fåglar till växtriket. Min hjärna bubblade o bråkade och gav mig gråa hår för jag kände så väl igen melodin. Så småningom klickade det till i migränen. Tulpaner från Amsterdam, som Lasse Lönndahl sjungit in en gång i tiden.


Muntert en väderkvarn svingar

vingarna runt som till dans.

Under de svingande vingar

kysste en Gretchen sin Hans.

 

”När du nu reser ifrån mig”,

sa hon, och tåren den rann.

”Hur vet jag att du

mig älskar ännu?”

 

”Det ska du få se”,

svara’ han ...

 

När det våras skickar jag till dig

tulpaner från Amsterdam.

Jag ska skicka varje dag till dig

tulpaner från Amsterdam.

 

När vi ses igen så får min vän

tulpaner från Amsterdam.

Gula, röda ska dom glöda.

Jag ska svara och förklara

det som inga ord får fram

med tulpaner från Amsterdam


Amsterdam ligger ju i Holland o nästa uppgift handlar om musikgeografi. Så klingar Evert Taubes låt ut i etern med text på finska, men vi söker ett ord ur svenska originaltexten. I Roslagens famn på den blommande ö.... Arvi Tikkala sjunger.


O där försvann radion och nästa uppgift med den.... Slog på radio-radion och där hade det kommit igång med en reggaelåt som snabbt övergick i en instrumental version av Känn ingen sorg för mig Göteborg, Håkan Hellströms hit. Lennart Palm fanns i publiken o jag antar att det alltså var han som också spelade den. Reggaelåten hade INGET med krysset att göra.... Underligt.

I radions "Lyssna igen" får man höra Eldeman intervjua Lennart Palm från Lerum före melodiinslaget. Han sitter som sagt i publiken idag. Hur som helst. Eldeman fick ju till det igen. "Vi söker alltså en ort... eller nån liten plats... eller vad man säger...". Passande när de befinner sig just i Göteborg... Publikflört på hög nivå. Och de jublar högt. "Jag kan spela den igen", säger Lennart Palm apropå avbrottet. "Hahahhaaa, dubbla gage?"


Sista uppgiften före nyhetsuppehållet är en Jules Sylwain-dänga. Säg det i toner (och inte i ord...). Den var med i en film med samma namn en gång i tiden (1929). Det var en av de första ljudfilmerna, fast bara med musik. Dialogerna var som de gamla stumfilmerna, textrutor inklippta. Många biografer kunde inte ens visa filmen med ljud, för de hade ingen ljudanläggning!


Ännu en av Eldemans dåliga direktsändningsvitsar följde efter pausen. Han berättade om en gång när han "satt med i Bingolotto för en tid sen... med egen duttpenna o allting".... Ett par satt bredvid honom och plötsligt säger frun till sin man,

"Duuu, om du vinner 50 miljoner på Bingolotto... Kommer du fortfarande att älska mig då?"

"Ja men snälla gumman, det är väl klart! Ja, jag kommer ju att sakna dig förstås..."

Ja, jisses.....


Nästa uppgift är kort igen. Vem sjunger? Helen Sjöholm (antar jag) framför Tobakshandlarvisan. En låt av Benny Andersson. Hon har spelat in den med BAO.


Motsatsförhållanden gäller det sen. "Den ena personen är det och den andra är detta".... Den ena är liten och den andra är stor. Har letat texten på internet men kommer bara upp med länkar till storleksjämförande forum... Inte vad jag söker, nej.... Det hör möjligtvis till kvällsunderhållningen, knappast familjelek, även om man kanske skaffar familjer på det sättet... Ehhhh. Nu slutar vi innan det spårar ur.


Carola sjunger sen, en musikalmelodi ur Sound of Music som gick på Göta Lejon under mitten av 90-talet, Do-Re-Mi. Hon spelar Maria som gör allt för att vara en duktig nunna. Kanske inte så enkelt när kärleken till Kaptenen florerar. Kapten von Trapp spelades av Tommy Körberg, ofta förekommande i diverse stora musikaler, spelar nu senast i My Fair Lady.


The Eminent East Coast Dixie Stompers spelar sedan annan filmmusik, om ett antal små yrkespersoner. Kan det vara sju små dvärgar? Jodå. De rör sig i en sådan på väg till jobbet. Givetvis är det gruv-orter.


Sen spelar Lennart Palm igen en melodi ur vilken vi söker ett tjejnamn. Vem är hon? Gun från Dragarbrunn... som Owe Thörnkvist brukar sjunga om.

Hon hette Gun (ja, ja) från dragarbrunn (O, ja)

hon föll på tvär´n (ja, ja) i mjölkaffär´n ( o, ja)

fast hon var ganska söt när hon med franska brö´t

på golvet satt (ja, ja) och sade att (o, ja)

ni kan väl hjälpa mej bära dé é rätt så nära

hem till Gun från från dragarbrunn


Sisat uppgiften för dagen är ett ord ur den TV-serie som illustreras av en underbar melodi. Jag bara äääälskar den här låten. Och serien för den delen. Mot alla vindar. En av alla de vinylsinglar jag äger, med Jon English, som också var med i serien o spelade en av huvudrollerna, som den från Irland, till Australien förvisade Jonathan Garrett. Vi hade en liten musikbutik i Falun som sålde allt möjligt men hade ett ganska bra utbud av EP-skivor. Ibland gick man där och botaniserade. Tänk.. En vinylsingel??? Eller fler... Vilket jobb för att lyssna på musik! Hålla på att byta skiva en gång var fjärde minut. Eller så. En av mina arbetskamrater äger en gammal skivanläggning och när det är fest brukar han DJ-a och byta låtar - men med LP-skivor. Softa ut och in. Fantastiskt ljud trots allt.


Eldeman slutar programmet med en författarintervju - lite längre än den han gjorde med Lennart Nilsson tidigare under dagen :-)

"Är det inte Lennart Nilsson?"

"Jo."

Björn Hellberg berättar att han skrivit femtio böcker, "tjugofem böcker om tennis som ingen läser och lika många deckare". I den senaste boken har han slagit ihop tennisen med deckariet... Den vita döden heter den. Anders Eldeman säger att han tänker lotta ut den i senare program. Kanske signerad då? Jag har en annan av Hellbergs böcker bredvid mig som jag inte hunnit läsa än. Hedersmord. Alltså inte en tennisbok :-)



  

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards