Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 9 november 2009

Veckans port - Detalj

Av Kvasthilda - 9 november 2009 21:21



Veckans port byter tema varje måndag och denna veckan handlar det om detaljer. För en person som alltid lever med beslutsångest när man har fler än två saker att välja mellan hade jag lite svårt att välja min port - och detaljen på denna. Vi ska även berätta historien bakom detaljen eller porten och i det här fallet är det inga större frågetecken om vad det handlar. Porten - och årtalet är en del av Falu Kristine kyrka. Den gamla porten är märkt med året kyrkan invigdes, då med namnet Falu stads Nya kyrka. Enligt de infoblad jag har om kyrkan, sattes bygget igång 1642. Tornet byggdes under åren 1658-1660. Väggarna är byggda av tegel från Rankhyttan och pelarnas kalksten kommer från Rättvik.

Kyrkan stod alltså stod klar för invigning 1655, som mitt foto berättar enligt de romerska siffrorna på en av portdörrarna i brons eller kanske till och med ärgad koppar, som antagligen i sin tur kommer från Falu Koppargruva.

Jag är konfirmerad i Kristine kyrka :-)

  

Andra detaljerade portar finns här.

Fler bilder av Kristine kyrka finns här, och här.


På begäran: bild av hela porten!


    

 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

9 november 2009 21:43

Häftig och spännande bild.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Hedwig

Hedwig

10 november 2009 22:20

Hej och välkommen in till Veckans port. Vilken fin detalj du visar på kyrkporten. Var tvungen att googla lite för att få veta mer om kyrkan. När jag var i Falun senast såg jag kyrkan, men var inte inne i den. Då hade inte 'fotomanin' slagit till än i full kraft. Jag gillar kyrkor, historien, arkitekturen. Tack för din berättelse - mer info finns här http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=101907&ptid=0

http://tankeboken.se/wordpress

 
Gunsside

Gunsside

11 november 2009 03:04

Det var flotte detaljer, morsomt å lese ;)

http://gunsside.blogspot.com/2009/11/veckans-port-

 
Margareta

Margareta

11 november 2009 19:48

Det är vackert med Romerska siffror. Fina detaljer. Det hade varit kul att få se hela porten. Men du kanske gör som jag bara fotar detaljerna, eller ett fönster etc och glömmer helheten- /Made

http://fotomix.bloggsida.se/2009/11/veckans-port-3

 
Ingen bild

Kvasthilda

11 november 2009 20:03

Jag fick ingen bra bild på just den portdörren, men hela porten finns i en av länkarna - dock på liten bild. Får väl lägga upp en större :-) Var lite snål med bildutrymmet tidigare!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards