Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 28 november 2009

Inspiration och Kreation, uppdrag 17 - Natt

Av Kvasthilda - 28 november 2009 21:15


Jag har inte tålamodet att gå ut i vår vinternatt och fotografera - även om det kanske skulle bli fantastiska foton om man hittade rätt motiv. Bristen på körkort ställer till en del... Nej, då jag bor norr om Polcirkeln tänkte jag mig ett annat tidsperpektiv i denna av årets mörkaste månader. Vi har ju också väldigt ljusa nätter sommartid så jag kikade igenom arkiven o hittade dessa bilder, fotade en natt när Sonen och jag promenerade hem från Kirunafestivalen - faktiskt exakt fem månader sen, med skillnad på ungefär en timme (skrev och sparade det här igår, fredag strax efter midnatt). Den 27 juni vid halvett-tiden. Hoppsan, det blir ju fem månader minus ett dygn :-)


 

Sonen i närapå-dagsljus. En söt karnevalsvinst under armen. 

Loussavaara till höger.


 

Vände kameran norrut och ändrade ljusinställningen för att kunna visa den fantastiska himlen...

Loussavaara visas mer som en svart silouett mot himlen.


 

Södervy - Kirunavaara i midnattssol. Berget blir rostrött, trots att det mer är malmgrått :-)


Andra tolkningar på temat NATT finns här.

 
 
Lasseivomma

Lasseivomma

28 november 2009 21:52

Himlen mot norr är jättefin. Men finns det inte norrsken snart?

http://vomma.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

28 november 2009 22:05

Chansen att se norrsken kommer med garanti framåt jul/jan/feb, Lasse men jag har aldrig lyckats fånga nåt norrsken på mitt flashkort. Skulle behöva ett vettigt stativ till det. Mina fd arbetskamrater är goda norrskensfotografer - en av dem säljer tom vykort med norrsken så chansen att se dem finns absolut :-)

 
Rajson

Rajson

28 november 2009 22:59

Påminner om mina barndoms somrar i norra finland. Tänk vad svårt det var att sova desa fantastiska ljusa nätter!
Kula att du visar att natten inte behöver vara så svart fast nu har ni väl kanppt ljust på dagen ens?!

http://rajsons.blogspot.com

 
christina

christina

28 november 2009 23:35

Åh, nu längtar jag till norr. Sommar förstås, underbart!!

http://christinaahl.blogg.se

 
Misswhatsit

Misswhatsit

29 november 2009 02:54

Härligt med ljusa nätter i midnattssolens land. Man vill inte sova bort tiden då.

http://misswhatsit.blogg.se

 
cat

cat

29 november 2009 08:33

Kanske kan önska dig ett stativ i julklapp:) Annorlunda och fint med så ljusa nätter.

http://1bildibland.blogspot.com

 
@nemonen

@nemonen

29 november 2009 09:27

De ljusa nätterna har jag hört talas om, men inte upplevt. Bild två är fantastiskt.

http://karingafallan.blogspot.com/2009/11/inspirat

 
Beate

Beate

29 november 2009 12:46

Njöt av dina "dagliga" nattbilder. Precis vad ni däruppe men även vi härnere i Stockholm behöver just nu :-)

http://bp-computerart.blogspot.com

 
foto CHIP

foto CHIP

29 november 2009 14:34

Sköna bilder :)

http://foto.rudenius.se/post/2009/11/29/Bilduppdra

 
ormbunke

ormbunke

29 november 2009 15:32

De ljusa nätterna ni har uppe är ju också natt. Fina bilder.
Vi har tydligen sysselsatt oss med samma saker i helgen.
Melodikrysset och filmen Tomten är far till alla barnen.
Vi löste krysset men läste ändå vad du skrivit. Kul idé.
Tack för titten i min blogg. Nu är det väl mörkt dygnet runt.
Klockan är 15.30 och nu börjar det skymma.Anita

http://tp://www.blomfoton.blogspot.com

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

29 november 2009 17:24

Då "oartighet" och "nonchalans" är något jag har svårt för vill jag föregå med gott exempel. Tack för fina kommentarer. Vet ju inte hur det ser ut där DU bor, om det är beckmörkt överallt. I så fall blir det ju inte bra. Jag har förvisso körkort men ÅKER sällan någonstans för att fota. Det räcker att gå till Stora torget t.ex Det är "terapeutiskt" för mig att fota "lite här och var och när som helst" och har absolut inget med "tålamod" att göra, för INNAN jag blir frisk har jag knappt något sådant tyvärr!!!/Är hos mina föräldrar just nu så någon bakning lär det inte bli för MIG just nu men blir jag mer i form kan det säkert bli, då jag har svårt för att göra saker ibland./Fotot med molnen är verkligen effektfull. Kram

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Susannes fotoblogg

Susannes fotoblogg

29 november 2009 19:07

Jag minns de där långa ljusa nätterna då jag inte kunde sova. Bodde i Umeå i början på 1980-talet. Till Kiruna var jag en dag i november och hälsade på och det var däremot väldigt mörkt vill jag minnas.

Mycket fin himmel i den andra bilden.

http://sassa.webblogg.se/foto

 
carina

carina

30 november 2009 01:43

Ljusa nätter! Kul bidrag!

http://www.pocolococreativo.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards