Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 13 december 2009

solstormar o svavelstickor

Av Kvasthilda - 13 december 2009 15:33


Ikväll visas Solstorm på teve. Jag var o såg den på Galapremiären i Kiruna en kall novemberdag för ett par år sen. Galapremiärer är vardagsmat för många, i andra delar av landet men häruppe händer det inte så ofta. Jag var delaktig i filmen såtillvida att jag statistade i en scen där Rebecca anlände till flygplatsen i Kiruna och hyrde en bil. Vi rusade genom ankomsthallen för att "hinna med sista bussen till stan". Denna bland många andra statistscener blev bortklippta i den färdiga filmen. Om ni tittar på filmen ikväll kan ni också se att inte många av statisterna, eller de lokala skådespelarna har många repliker. Det är mest skådis-skådisarna som snackar och agerar. Izabella Scorupco, Jakob Eklund, Micke Persbrandt, Susanne Reuter, Krister Henriksson mfl. Förutom barnen förstås, som båda är Kirunatjejer.

Huset Rebecca bor i, tillhör en arbetskamrat till Maken :-)

Som sagt. Andra delar av landet kanske är vana vid stora produktioner (eller många produktioner, läs Ystad ;) ) men jag tycker det är kul med filmer inspelade i "min" stad. Åsa Larssons böcker är inte lika stora som sin namne Stieg Larssons och filmerna kommer aldrig upp i samma popularitet, trots de namnkunniga skådisarna men jag tycker det är skitkul! Bara synd att alla statistscener försvann....

Några finns kvar. Bland andra de som utspelas i "kyrkbutiken". Det är matsalen/ restaurangen på min förra arbetsplats. Toaletten där lilltjejen säger att hon brukar tvätta sig är receptionen på samma ställe! Och snöhögen Rebecca har parkerat bilen vid, där hon hittar den handskrivna lappen under vindrutetorkaren är i rundeln utanför. De tillbringade flera dagar "hos oss". Kompisen i respan hade en av sina döttrar med sig (vad var hon då, åtta? nio?), och hon satt vid en dator i receptionen (after hours förstås, men respan var där för att hålla ställningarna sas) när en av skådisarna kommer till receptionen och frågar om hon får låna en dator. Javisst. Hon går in, skakar flickans hand och presenterar sig. "Jag heter Susanne Reuter".... Lite luftlöst svarar tjejen "Jag vet!". Susanne är en av hennes idoler! Susanne hade inga scener där, men tillbringade kvällen med filmteamet i alla fall och ville väl kolla mailen eller nåt en stund. Hon pratade länge och väl med kompisens dotter :-)


Den "fantastiska" Kristallkyrkan.....

~Stora bilden fotad från "min" busshållsplats. Lite snö för att föreställas utspela sig i januari. Inspelat i slutet av april...

~Andra bilden visar den fula byggnadsställningen, aka kyrkan...

~Tredje bilden visar inspelningsplatsen vid "kyrkan" sett från mitt köksfönster en mörk natt. Scenerna där en procession går till kyrkan med facklor är inspelad just där, på parkeringsplatån.


Svavelstickor? Ja, Flickan som lekte med elden.... Har inte sett den än. Trean är visst också färdig o klar.


 
 
Mita

Mita

13 december 2009 16:04

Har sett filman man ska se den ikväll igen, är ju uppväxt i Kiruna och har varit på flera på laestadianmöten med min mormor, en skrämmande upplevelse!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

13 december 2009 16:57

Ja, visst kan det vara oerhört skrämmande med sekter men har själv aldrig varit på något möte. Men jag har ju hört en del om filmen och kommer nog att se den. Intressant med Kiruna också och synd att klippet med DIG är bortklippt. SÅ får de väl ändå inte göra!!! Grrrrrrr!!!

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

13 december 2009 17:50

varit i Tänger & "bakat" - tänkte på dej :)

ska ge mej ut på promenad men
får försöka gå lite snabbt ikväll så ska jag hinna med att se filmen :)

http://en-helt-ovanligt-vanlig-mamma.bloggplatsen.

 
Ingen bild

skånepågen

14 december 2009 08:49

Visst är det ganska kul när man känner igen sig !
Samma här med Ystad och Vallander.

Solstorm är bra, har nu sett den 2 ggr. Bättre gång 2, av någon underlig anledning :-).

 
Flanören...

Flanören...

14 december 2009 14:13

Tack för tipset på bloggen.
Vi såg filmen i går kväll, trots dessa evinnerliga reklamavbrott och nyhetssändning.
TV 4 är ingen favorit.
Ingen annan reklamkanal heller förresten.

Tog lite tid innan man fick sammanhangen klart för sig.
Men klart sevärd.

Eftersom jag är med i Regionutvcklingsnämnden i Västra Götaland, det är vi som äger Film i Väst, som tydligen varit med på ett hörn i Solstorm också, så har det blivit en del galapremiärer.
Mest minnesvärda är von Triers filmer och så förståss Tstatsikifilmerna, då äldsta barnbarnet var med.
Han såg första filmen 4 gånger, för pappan-greken- var så bildlik hans egen pappa. Med tatueringar och allt.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Av Kvasthilda - Lördag 13 april 11:14

Måste gå ut medan det är väder så jag slänger bara ihop mina svar lite snabbt o tar lullullet senare. Gubben har åkt hem, men jag stannar en eller ett par dagar till, då jag fick inställt på måndag och slängde in en ledighetsansökan. Men krysset då'r...

Av Kvasthilda - Lördag 13 april 09:00


  Tema nr 349 Vårvinter 104/366   Tillome vattenpölarna har vårkänslor...      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards