Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 28 december 2009

Måndagstema - Vinterland

Av Kvasthilda - 28 december 2009 21:06


Då man bor i nordligaste delarna av Sverige är veckans tema buslätt :-) Dock har vi problem med ljuset den här tiden på året och bilderna blir alltid blå. Blå som i den arktiska natten. Nej, en natt i december är becksvart. På dagen har vi ljust bara nån ynka timme där det finns en chans att kunna ta "dagsljusfoton".

Här är en triss bilder, varav den blåaste är fotad igår (nere tv), de andra två för ett par veckor sedan. Mina omgivningar. De översnöade snöskotrarna tillhör Svågern och släp och kälkar är Makens. Kirunaungdomar köper/önskar sig en skoter i första hand och en moped i andra hand.... Vi har vinter sju månader om året så det faller sig naturligt :-) Vinter i Kiruna = skoterkörning. Kanske inte under de kallaste månaderna, men en stor del av våren. Vi har fått flera dm den senaste veckan och det kan ses på stubben till vänster om bodan, och/eller på grillen som står till höger om densamma! Ett par "hattar" av snö :-)

Haren har lämnat sina spår på skoterbilden - och nu i veckan har vi en älg i kvarteret! Han mumsar björkkvistar så fort han hinner!


 


Mandagstema med Mette, Monica & Petunia


 
 
AnneKa

AnneKa

28 december 2009 21:43

Skikkelig vakkert vinterland!!

http://annekablogg.blogspot.com

 
Melusine

Melusine

28 december 2009 22:00

Ja, det er slett ikke lett å få særlig med lys med på bildene i denne årstiden! Nå bor jeg ikke like langt nord som deg, men jammen har solen glimtet med sitt fravær den siste tiden. Er den først å se, er det kun noen få timer og da ligger den så lavt på himmelen at den knapt kommer gjennom skylaget...
Vinterbildene dine er uansett lys kjempefine :)

http://www.enjoydiary.net/melusine

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

28 december 2009 23:42

Bilderna är jättefina. Här har vi rätt så mycket snö nu också, kanske 3 dm eller så. Vi har i och för sig mer dagsljus här denna tid på året men jag får blåa/blåaktiga bilder ibland också.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Lenas Värkstad

Lenas Värkstad

28 december 2009 23:55

Jag måste fråga dig en konstig fråga.
Finns Torneträsk station kvar? Min morfar var stins där på 20 - 30--talet. MIn mor växte upp där och min mormor dog i Alzheimers på övervåningen av stationshuset. Ja, Alzheimers hette det inte då, för tidigt åldrande var uttrycket. Hon blev knappt 60 år.
Själv har jag åkt förbi med tåget till Narvik på slutet av 50-talet, kommer inte ihåg så mycket av det.

Hälsningar från Lena som sitter i Söderhamn (i mycket snö och-15 grader)

http://ohl.se/lena

 
Rimkogeren

Rimkogeren

29 december 2009 16:24

Flot, jeg misunder jer al den sne!

http://rimkogeren.blogspot.com

 
qehenne

qehenne

29 december 2009 18:46

Synes dine bildene i den blå timen er nydelig!
Ha en flott dag!

http://www.qehenne.wordpress.com

 
Mona

Mona

30 december 2009 03:12

Det ser så härligt ut med all snö! I Göteborg har allt återgått till gråtoner.

http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se

 
Mona

Mona

30 december 2009 03:12

Glömde önska dig Gott Nytt År!

http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards