Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 7 januari 2010

Av Kvasthilda - 7 januari 2010 22:15


Veckans bokstav är P. Vad kan man fota på P? Pappa. Hade en bild på pappsen som jag arbetade med, men tog sedan lite foton till en annan utmaning och det föll sig naturligt att ta en av de bilderna hit.


P för Pengar!

 

Efter jul är det många som har ebb i kassan och väntar på klirret av pengar. Dock inte av den här sortens pengar. De här ger inte mycket. De flesta av dem kan du inte ens använda idag. Det är svenska o norska tioöringar. Gamla svenska femöringar. Finska mark o penniäs! Nån dansk krona (hmmm, utanför bild tror jag) och en hel del andra slantar från olika europeiska länder där Euron tagit över.


 

ABC i ord og bilder


Av Kvasthilda - 7 januari 2010 15:18


Det är ett av Makens stående uttryck. Plocka plocka plocka. Var sak på sin plats. Tänkte skriva det på hans gravsten när det blir aktuellt. Fast det blir det aldrig. Han ska inte ha nån gravsten som nån stackare ska behöva ta hant om, säger han. De säger så i Piteå och nedre Norrbotten/Lappland. Ta hant om. Han vill bli spridd för vinden - helst nånstans i fjällvärlden. Nåja, vi får se. Det första som ska ut är julen, Maken tar vi en annan gång.


Det är en del plockande i grejer när man bor så trångt som vi gör. Just nu håller jag på att sortera lite klipp som ligger o dräller. Nåja, ligger prydligt i en HÖÖÖÖÖG på skrivbordet. Det är bara att högen växer och minskar och växer igen när man flyttar saker från ANDRA högar... Har tänkt försöka få lite ordning i mina klippdockor men det är ett projekt som tar tiiiiiid! Just idag är jag stark, just idag mår jag bra som Kenta sjöng en gång i tiden. Just idag har jag tid. Lite grann i alla fall! 


E-pigan städar o städar o städar. Plocka plocka plocka. Hon har plötsligt ett golv igen! Det ska in en ny säng där de närmaste dagarna. Om Maken mår bra när han kommer hem idag far vi idag. Inte till IKEA vi pratat om. Nä, det blir nog Jysk tror jag. Hade ju gärna farit till IKEA o botaniserat lite. Det där med IKEA är som allt annat. Bara snack. Prata prata prata. Tänka bär inte vatten. O inte prata heller.



Det ringde på dörren strax efter åtta i morse. Jag iddes inte kliva upp. Hade väckaren ställd efter nio. Tänkte att "det är säkert Svågern". Hörde brevinkastet röra sig och nåt som föll på golvet (ja, vi har sovrummet närmast ytterdörren, fantastiskt roligt när Klumpfot klampar nerför trappen i sina träskor/ kängor/ gympaskor med betongsula). När jag så småningom masade mig ur sängen låg det en paketavi på hallmattan. Rackarns. Var inte Svågern trots allt. Antagligen är det mellantjejens nya skor. Som om hon behöver ännu ett par skyyyyhöga klackeskor i svart skinn med nåt glittrigt eller skinnaktigt eller paljettutsmyckat eller..... ja vad det nu var. Utlandsbeställning. Nu måste vi iväg till Posten Företagscenter för att hämta ut paketet. Tyyyypiskt. Fast det ligger inte långt  från Jysk så det ordnar sig nog.


Vår julskinka är slut. Jag som längtar SÅÅÅÅ efter en macka med en skiva skinka på. Kanske ska köpa mig/oss en skinka till. Om inte annat kan man bräcka den sedan. Fast det blir så jäkla salt när man steker rimmad skinka. Maken älskar bräckt lax. Samma sak där. Den blir oerhört salt när man steker upp den gravade laxen. Saltet faller ur på nåt vis.


Jaja. Tillbaks till, ja vad jag nu höll på med innan det här lilla avbrottet....
Minneslucka. Klippdockor kanske. Middag? Lite julkorv. Måste ta hant om den innan den blir dålig, hur som helst.


Det skramlar i dörren.

Maken är hemma.


Av Kvasthilda - 7 januari 2010 09:00


Tema nr 124 Is

8/365


En av lokverkstan's vagnar står redo för utryckning, men om man behöver använda strömuttagen behöver kärran komma in i värme och tinas lite först... Blir lite svårt att få ström ur de här!




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


Av Kvasthilda - 7 januari 2010 01:17


Veckans torsdagstema är år. Vad är år för dig? Åren går och går och går. På andras ungar ser man hur många år som går. På ens egna märker man det inte på samma sätt. Ett ställe där tiden ibland står still år efter år efter år är på en kyrkogård. Gravar tillkommer och gravar försvinner men oftast består den i eviga tider. I alla fall denna som är en del av Narviks skogskyrkogård. En helt fantastisk kyrkogård man lätt missar när man passerar. Men den är väl värd ett besök. Jag strosade runt där några timmar en dag i somras. Trollskog.

Tillagt på morgonen: Som Hedwig skriver i en kommentar nedan, hade man ofta med titel på den avlidne och jag kan tala om att den här kyrkogården är knökfull med titlar av stora och små mått, på både gamla och nya stenar. Det är många jernbaneanställda som fått sitt sista vilorum här, såväl som stora affärsmän och kyrkoherdar. Allt från vaktmästare till tågmästare, lokförare och "stasjonskarlar".



Torsdagsfoto


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards