Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 9 januari 2010

Av Kvasthilda - 9 januari 2010 17:54


Har kokat lite tomtegröt. En skinka klar o tomtegröt. Julen är snart slut va? Äh, maten är god för dé!

Ska ut o jobba inatt. Hör att Maken rör på sig i köket så jag ska gå o stoppa i mig lite risgröt.


Av Kvasthilda - 9 januari 2010 13:49


Jaha, så har jag då bestämt mig... Bestämt mig för att göra en egen liten temadag. Jag tänker i dagsläget inte göra ett officiellt fototema av detta eller ens lova att lägga upp en bild en gång i veckan, men jag är barnsligt förtjust i rosa och ibland kommer den där rosa känslan över en. Om jag nu viker en dag i veckan för rosa så får det blir lördag, en för mig nästan temalös dag annars. So'll be it.


Denna, min första Rosa Lördag tänkte jag lägga upp en bild på en ros, men det får bli en annan blomma i stället. Ur mammas trädgård och favorit i repris. Gjorde en knapp (eller två) oxå, bara för att, av samma blomma. Lite därför jag valde just krolliljan i stället för den ros jag tänkte ha som första bild.


Krollilja (Lilium martagon)




    


Av Kvasthilda - 9 januari 2010 13:00


Skapade min alldeles egna temadag. Snodde utvalda delar av idén (UTAN att fråga) från en amerikansk site men de har så mycket regler som knappt går att följa så jag skapar min egen temadaga i stället. I princip regelfri. Lördagar är rätt döda temamässigt så det fick bli denna dag jag fastslog att vara Rosa :-) Jag kommer säkert inte att hinna alla lördagar, vilket är ytterligare en anledning till att jag inte vill ha ett officiellt tema.
Orsa Kompani lovar ingenting bestämt...


Meeeeen.....

Vill du hänga på, vassego. Vill du bara titta på mina bilder är det helt OK också. Jag tänker inte göra det här avancerat med länksidor o annat, utan hänger du på kan du lämna en kommentar med din länk.

En liten notis vad gäller det bara... Lägg direktlänken till ditt bidrag i kommentarsrutan. Bloggplatsen klipper länknamnen och delar försvinner. Om du sen länkar ditt namn till din startsida spelar ingen rock'n roll. Men som sagt.

Direktlänken i kommentaren.


Låna gärna en knapp här:


   

(spara till din egen hårddisk och lägg upp på din blogg).

Länka den till det här inlägget.

( http://malmdamm.bloggplatsen.se/2010/01/09/2647625-rosa-lordag/ )


För att se mina eller bilder från andra som hänger på, kika här (lite bläddrande kan det bli, då det är blandat med andra lördagsteman)

En till notis från undertecknad. Med mina arbetstider och ibland brist på fritid hinner jag kanske inte kika runt o kommentera som jag borde, men låt inte det skrämma dig. Rätt vad det är, är vi många fler o det är alltd någon som har all tid i världen :-)

Det här temat är bara skapat för kul skull och jag älskar rosa!

KRAMAR!

Av Kvasthilda - 9 januari 2010 10:01

Anders börjar som vanligt att meddela förra veckans vinnare, men han nämner också att han ska dela ut Melodikryssklockor - innan de byts ut mot nåt annat? Jisses. Ska klockorna ut? Vem vill inte ha en klocka med Anders glada nuna på armen? Eller i vitrinskåpet kanske? ;) Har en kompis som SAMLAR på armbands-klockor. Inte riktigt bokstavligen men hon äger väl sådär, en femton tjugo stycken, som hon växlar mellan. Så de används ju i alla fall!

Jaja, till krysset då.

Det börjar med "en glad figur från teve" o vill vi har rollfigurens förnamn. Det roligaste med den här melodin och kryssandet var att jag tittade på fel rutrad och fick inte ihop det alls med Lasse Brandebys Kurt Olsson. Funderade, vaddåTill den person som tillgrep en väska i grönt, i kön på centralen igår. Det ÄR ju Kurt Olsson, men han sjunger om negligéer o bikinis så kanske nån kvinna i serien? Nä, fick inte ihop det alls, tills jag tittade ett par extra gånger på kryssplanen o hittade RÄTT rad att skriva in det i. Ja, Kurt förstås... *himmel o plättar* Bådar inte gott för dagens kryssande...

Från en musikalisk teveserie till en ren musikal. Vi vill ha svenska titeln och det tog mig eviga tider att fatta att My Fair Lady faktiskt inte alls översattes till Med en gnutta flax. Melodin gjorde ju det, därom finnes inga tvivel.
Jag gillar filmen med Audrey Hepburn som Eliza. Tror jag har sålt dem, men jag hade henne som Barbiedockor i tre versioner ur filmen. Och Professor Higgins. Fast "Barbie som" och "Ken som" är inte lika roliga som de faktiska dockor som gjorts av skådelspelarna, även om Mattel har en förmåga att få dem att se ut som skådisarna. Lite grann i alla fall!

Parentes. Nu kan jag inte lyssna om igen. Förra veckans kryss ligger kvar på webben.... *grrrr* Får fylla på/redigera sedan då. Tar det jag har i huv'et o bland smånoteringarna sålänge.

Från en lady till en annan. Caroline af Ugglas sjunger sin Snälla snälla snälla och jag får inte längre totalhybris när jag hör henne. Så skönt med musikrevansch! Dock lär det aldrig hända med Du är min man..... Jag *rys*-er bara jag tänker på den. *hurv*

Nästa uppgift gäller en gammal komiker o revyartist. Vem sjöng om havet i Waxholms Ettan? "...det heter flirt men man måste säga flört, annars rimmar det inte på mört...". Rudolf, oops, Fridolf Rhudin. Hahahahahaa! Måste få bokstäverna i rätt ordning. Ungefär som Fridolf själv, där han försöker säga

...för det har jag hittat på själv. Det hörde inte till denna musikaliska kompos..eh... hörde inte till denna musikaliska komposi.... ehhh Det hörde inte till denna musikaliska stycke, om man nu kan tala om musik i detta sammanhang.

Nästa uppgift gäller en ung artist med rötter i finska tornedalen, Markus heter han. Och nej, inte Fagerwall utan Krunegård. Han sjöng om att Hela livet var ett disco, ur albumet Prinsen av Peking. Peking är ju ett annat namn på Norrköping, hans hemstad.

Från disco till jazz, fast i dansbanstappning... Swing it Magistern! med Simons. Läraren där var just yrket vi sökte.

En helt annan yrkeskår är den jag tillhör :-) Anders Eriksson från Galenskaparna och After Shave drog ett nummer ur en av deras föreställningar, Stinsen brinner. Den här stinsen brinner verkligen för sina tåg och utbrister Jag är lite tågtokig.
Min far har varit stins en gång i tiden, men inte vet jag om han ångade av svett när han såg en tågbiljett, eller fick eksem av emblemet.... :-) Dock har han mössmärket kvar.

Det fortsätter med värmeslagen.... Pulsarna bränner så heta sjunger killarna vi vill ha namnet på i nästa uppgift. Sten och Stanley med sin trallvänliga Margareta. Jag minns att vi fick den här låten på nån reklamsingel i mjuk vinyl en gång i tiden. Den kom från nån skiv"katalog" som reklam. Margareta gick varm på min lilla orange skivspelare.... Rasp sa det mest. Nananaananaaaaa...

Nästa kan jag inget om, men diverse googlingar säger mig att det är När en stjärna från himlen faller som Tony Eriksson spelar. Kan ju inte lyssna igen och få nåt bekräftat! Återkommer om o när jag hinner.
OK, nu är krysset online så nu har jag lyssnat om igen. Det är Jules Sylwains Sylvains melodi och jag kan höra mammas röst sjunga den här :-) Hon kan alla gamla godingar.

När en stjärna från himlen faller
kan man önska vad man vill.
Du kan önska dig guld och gröna skogar
Ett troget hjärta och här och där små krogar
Önska kyssar av alla flickor
som uti din famn du höll.
Du får allt vad du vill och ibland lite till
när den vackraste stjärnan föll.

Svaret på efterföljande uppgift hade jag redan fyllt i när frågan kom. Kort o snabbt, Vad heter gruppen? Ja, vem sjöng om sina Gyllene Skor? Veckans Melodifestivalbidrag står Herreys för. Förstås.

Lars Winnerbäck sjöng låten Om du  lämnar mig nu, tillsammans med vem? Miss Li är Linda Carlssons artistnamn.

Inför sista uppgiften står det still. Barnvisa. Måste vara en Alice Tegnér men mitt huvud hittar inte melodin. Mina kottar hade säkert INTE fixat det här. För gammal barnvisa! Trots att de är i mellan- och övre tonåren så är barnvisan för gammal för dem. Mer i min mammas barndom. Om jag tolkar musiken rätt till Tegnér alltså. Får googla vidare. Om borde det korta svaret vara i alla fall.
Inte Tegnér. Felix Körling!  
 

Om jag fick fem öre
Text och melodi: Felix Körling


Om pappa ville ge ja en femöring vet mamma,
då skulle ja bli så glad så glad så glad,
då skulle ja köpa så mycke med detsamma,
och ja skulle köpa allt vad ja vill ha.

En docka, en stor, som kan blunda och kan titta,
med kläder så fina skulle köpa ja,
och gräddkarameller jag skulle ge åt Britta,
men hon skulle bjuda ja, när ja vill ha.

Och mamma skulle få en ny hatt och en ny kappa,
och ja skulle ha en muff som Stina har,
och sen skulle jag visa alltihop för pappa
och ge pappa pengarna som sen va' kvar.


Kom igen nu då sr.se! Fixa reprisen så jag får en chans till!




Av Kvasthilda - 9 januari 2010 10:00


Lördag morgon. Sitter o lyssnar på Melodikrysset (ja, jag har tidigarelagt det här inlägget några minuter för att få dem i rätt ordning, bara synd att man inte kan styra minuterna längre....).

Strax halvtid.

Hörde på nyheterna inatt när jag körde hem att små djur kanske dör ut i vinter för att de inte krupit ner nog långt under jordytan. Bland de som eventuellt är hotade fanns fästingar och mördarsniglar. JAHA, SO WHAT???!?!????? Dö, jävla monster DÖ! Kom för fan inte hit. Fast här skulle de väl frysa ihjäl fortare än... Nä inte i år kanske. Jo, kallt har vi haft, men den här helgen har vi varmast i landet tror jag. Ligger strax runt minus tio grader medan andra delar av Norrbotten har närmare trettio svinkalla grader. Speciellt vid kusten är det just SVIIINKALLT.


Jaja, koncentration på krysset då kanske.



Av Kvasthilda - 9 januari 2010 09:00


Tema nr 287 Stängd

10/365


Butiken i Björkliden har bara öppet under "säsongen", dvs turistsäsongen och har varit stängd hela kallvintern. Hyr du en stuga under låg/ickesäsong får du se till att ha mat och förnödenheter med dig från annat håll, för här finns inget att hämta!



 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards