Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 15 januari 2010

Av Kvasthilda - 15 januari 2010 23:15


Vad betyder halv för dig? Oj, det är mycket det. Har ett halsband Maken o jag fick av svägerskan, med en rundel vi har delat på. Två halvor som blir en hel.


Nu har jag inte valt det som veckans bild utan en bild från jobbet - IGEN. Eller en bild från jobbet och en bild fotad samma dag (onsdags) men på helt annan plats.

Första bilden är fotad på hemresan från Gällivare. Fick möte på en driftplats och klev ur o fotade den fantastiska himlen med fronten av mitt lok i kanten medan jag väntade. Dett är fronten på en av lokhalvorna som bildar ett Iore-lok. De sitter ihop två och två. Två lokhalvor som bildar ett lok tillsammans. Självklart.


  



Andra bilden är tagen tidigare under onsdagen, på museet i Gällivare där de har utställt lite bilder och modeller från Malmbanan. Bland andra finns denna modell av en Dm3. Ett gammalt brunt Dm3-lok. Som synes. De hade numrering i 900-serier och de lok vi kör idag har en 1200-serie. Vad de dock har gemensamt är att de består av TRE lokhalvor.
1 Dm + 1 Dm3 + 1 Dm gör en Dm3....
Den halvan i loket som faktiskt heter Dm3 har ingen hytt. Tre halvor blir ett helt lok. Knepigt ja, men så är det :-) Bilden under modellen visar Aitikgruvan där världens största truckar går skytteltrafik. Det har dock inget med halvor att göra så det får bli ett inlägg nån annan gång.



Tema Fredag hos sinneskatten


Av Kvasthilda - 15 januari 2010 23:00


Veckans fredagsfärger går i midvintertidens färger. Vitt o grått. Grått o vitt. Idag har hela världen varit grå och vit. Förutom den stund då solen lyste och färgade fjällen, bergen och omgivningarna gyllengula. I alla fall delar av omgivningarna.

Jag visar en bild, tagen under dagen, med lite vilt. Några av våra skygga skogsfåglar som alltid håller sig kring järnvägen. Har inte sett mycket renar i vinter, men nu finns de längs spåren och mer än en gång faller de offer för förbipasserande tåg. Detta till våra bevingade vänners glädje. Här syns en flock korpar lyfta från sitt as, tillsammans med en något större fågel, en havsörn. Fåglarna är mycket klokare än renarna för de flyttar ju på sig när tågen kommer! Renen står oftast kvar o bara ser på....



Fredagsfärger


Av Kvasthilda - 15 januari 2010 20:09


Arrrggghhhh... Mitt kök har tagits över av aliens. Stora varelser med fyrtiofemmor, fyrtiofyror och mer i fotstorlek. De är runt en-o-nittioen över havet o det bullrar o väsnas nåt enormt. Jag hör otroliga jakthistorier och galna historier om tågfärder från vildavästerntiden. Det gick över mer på jaktskrönor när jag lämnade köket för att vila öronen.

Nu tömmer de min nyinköpta whisky. *suck* o *suck* igen. Nåja, fick smaka i alla fall. En liten ynka skogsfågelflaska. Var snål o köpte en liten, liten en. Med facit i hand borde man tagit en STOOOOR. Fast det gick två stora skogsfågelflarror i jul o nyår. Fast jag jobbade! Slog "på stort" o köpte en orrtupp till hönan. Den är röijkigare. Men nu är den slut. Gick upp i rök. For väl med fyrverkerierna då.

Jag är den som gillar whisky i vår familj. Maken är mer en konkajsdrickare. Han är långt från en snobb. Köpte konjakskupor åt honom o fjäskade lite o gick på Duka o köpte. Var i Happis och där finns (fanns då) outlets av glas o annat och bland annat konjakskupor. Hade dock redan köpt fyra kupor till gubben så jag kikade mest för nyfikenhetens skull. Sen var vi på IKEA. De har oxå kupor, fast i skörare glas än de jag köpte. Vet inte vad han druckit sin konjak i för de är fortfarande oanvända.

Åsså dricker de min whisky, fast fanskapet har en flarra konjak i källaren!

Nä. Går i strejk. Igen. Tror ni det hjälper?

Skål. Nä, just ja, Min klunk är slut. Tar lite kaffe i stället.


Av Kvasthilda - 15 januari 2010 18:22


Jag går i strejk. Står o lagar mat. Halvsju. Svåger ett o Svåger två kommer o äter. Svågern som ALDRIG äter efter fem. Eller fyra. Eller ens tre ibland. Men idag ska han äta hos oss. Maken sitter i fåtöljen o fiser. Armarna i kors. Nån jävla sport på teven.

Gick på bolaget o frågan när jag kom hem var, Har du köpt nån go-öl åt mig? När han själv varit på samma butik för några timmar sen. Med en överaktiverad hund i skuffen. Tillsammans med ölbacken. Det var öl i hela bilen när de kom tillbaks efter en kort sväng i nån butik. Eller provtur med nån bil. Skyll dig ensam säger jag då. En av grannarnas hundar brukar leka dagisbarn hos Svågern och idag var det Svåger två (eller tekniskt nr ett, fast den som inte bor i närheten) som hade vårdnaden om nämnda jycke.

Jag har jobbat sen halvtre inatt. O jobbar när jag kommer hem.

Fick en massa skäll en gång i världen när jag gick arbetslös och inte gjorde många knop innanför dörrarna här. Nu är det lite omvänt då jag jobbar jävlat dygnet runt o gullevännen, aka Maken eller Skitstöveln sitter på röven o gör nada, njeta, zilch. Fast å andra sidan, när jag var hemma var allt mitt ansvar även då, som nu. Rättovist säger jag.

:pppppppppppppppppp

Tröttkula.

Tror jag har konstaterat att tandvärken snarare är värk i gångjärnen. Eller det ena. Om man inte kan öppna munnen för att äta en banan borde det väl var nåt åt det hållet va??

grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr


Av Kvasthilda - 15 januari 2010 14:00


Det tog mig en stund att fundera ut vad jag skulle fotografera för bokstaven Q. Det vimlar ju inte av Q-prylar runt om mig. Men så klickade det till, som av en händelse. Vi har ju vår säkerhetsfortbildning och den kallas av nån anledning jag just nu inte vet varför, för just Q och jag ska ha min Q1:a på måndag o tisdag. Inte sådär jätteupphetsande foton, med utskrivet schema, men det är dock ett Q :-)


 


 


Mera Q-foton finns hos

ABC i ord og bilder


Av Kvasthilda - 15 januari 2010 09:00


Tema nr 255 Sitter fast

16/365


Mycket jobbfoton blii're :-) Visserligen har jag ledig helg men jag tillbringar normalt så stor del av mina dagar på jobbet så det faller sig väl naturligt, denna mörka årstid och för detta tema var det självskrivet att det skulle bli ännu ett jobbrelaterat foto. Ehh, fotoN. Sitter fast är lite A och O för oss förare. Vagnarna måste sitta fast! Vi har rejäla doningar som koppel också. Inte små fjantiga krokar med skruvkoppel som på vanliga godståg. Nej, ett stort, helvetes, klumpigt monster i var ände av loket. O ett annat mellan lokhalvorna. Det som sitter mellan Iorehalvorna är ett ännu större monster, och om möjligt ännu fulare. Våra malmvagnar väger en hel del så det krävs lite större prylar för att orka hålla i vagnarna. Våra tomtåg väger ofta lika mycket som de lastade ståltågen söderut!


 


   



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


Av Kvasthilda - 15 januari 2010 02:51


Dags igen. Tolv timmars ledighet mellan skiften. Har fått sova en stund, men det är svårt att känna sig utvilad när man sover de där timmarna före ett på natten - och med tandvärk. Fast jag tror att det inte faktiskt är en tand som gör ont. Nå, det visar sig. Får väl göra ett besök hos tandis vad tiden lider. Eller om det var tandköttet.... Eller snarare jag. Blablablaaaa...

Har fått mitt lok så jag ska knata till stall o klargöra. Vagnarna är inte påbörjad lastning än men de trodde det skulle bli klart lagom till avgång(stid).

Konstaterade just att jag glömde min vattenflaska på loket igår. *suck* Alltid är det nåt. Får se om det loket står i stall. Antagligen står det i verkstan o där är det väl låst kanmantänka. Kan man hoppas. Fast jag hade ju gärna sett att det stod öppet just nu. Äh.

Hittade en tom enoenhalvliters här så jag tog den i stället. Väger tre ton mer. Ryggsäcken klarar det, men den är TUNG!

Jaja, det är väl bara att traska iväg då. En kopp choklad i handen, så kör vi!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards