Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 26 januari 2010

Av Kvasthilda - 26 januari 2010 23:45





Mitt jobb är ju som de flesta vet vid det här laget, att köra malmtåg från och till Kiruna. De bilder jag lägger upp här är från ett arbetspass på-väg-att-avslutas. 


Har just lämnat mina tomvagnar på sjöbangår'n. Raddan till vänster är det långtåg jag haft med mig från Björkliden denna dag. 68 tomburkar.


Full fart....? Eehhh. Nä. För att inte skrämma ihjäl eventuella insar eller handledare som möjligen kantänkas se detta, kan jag meddela att det bara är en lek med zoomen.... Dvärgen ovan huv'et står i stopp. O så gör jag med!


Såhär ser det ut egentligen. MTAB-växlingen arbetar i vagnverksta'n och fjärren fick inte om min växel (hade visst inget med dem att göra, men nån form av beläggning måste ha infunnit sig). Hade lodrätt i signalen före men fick tvärstopp här. Slutade med att jag fick snett höger och således gå ut o kolla att växeln slutit ordentligt innan jag fick fortsätta ner till lokstallet med loket. Lokförartermer i parti och minut men det tillhör mitt jobb i alla fall :-)


Fler jobb hos Tisdagstema


Av Kvasthilda - 26 januari 2010 21:06


Jaha, så sitter man då i Björkliden igen. Riktigt skitväder ute. Blåser o snöar hejvilt. Såg inte ett jota på sina håll.

Måste fixa min mobil igen. Har köpt en ny o måste antagligen fixa inställningar för att kunna smsa blogginlägg. Kan ju surfa o lägga in den vägen, men ids inte. För liten display för det. Äh.

Sport på teven. Killen som skulle ha mitt tåg for just o det har varit sport för hela slanten under hans stund i björkis. O-in-tres-sant.

*shit" nu ringer telefonen... Inte kan väl Ole redan vara här?



Av Kvasthilda - 26 januari 2010 16:37

...kvasthilda. Så är det. Turfördelningen ringde för en stund sen. Med sin lenaste röst...

"Kaaaan du inte ta 20-21 ikväll?" (med socker på)

"Ööhh... men...."

"Det vore jättebra."

"fattar väl jag med, annars skulle du inte ringa"

"...jo, men jag kan ju ringa ändå"

"jojooo. skulle jag vilja se. Att du bara ringer o frågar hur det är"

"blablabbalblablablabalbalbalablaalbaabaaaaaaa"

....

"Du får övertid så skriver jag en nolldag i morgon"

"......*suck* JAJAAAA. jag tar den väl då!"

"Pengar eller tid"

"Aaaaameeeennnn....." *tänka tänka tänka*

"Äh, kväll, Pengar!"

"Du kan ändra dig senare vet'u"

Åsså får jag skitjävlaloket jag hade förra veckan. Sliriga Hermelin. *dubbelsuck*

... men det är klart. Nu fick jag ju en dag ledigt till då nästan hela av denna dagen redan gått. O jag slapp ju jobba på jouren i helgen. *skatan kvittrar nog lite ändå*

...sen gör väl övertidsklirret i kassan inte ont heller. Alltid bra med lite extra kling o klang med en laptop o en ny kamera på önskelistan. Faktiskt.

Om jag bara visste var den där jävla telefonladdaren är.

Surskatan SKA ha sista ordet. Punkt.

Av Kvasthilda - 26 januari 2010 12:21


... som i bloggtorka... o tomt är det också. Maken har just lämnat stan per flyg för att ta sig till Skåne för ett par veckors jobb.


Har en nolldag idag. Eller snarare en ledig dag. Skönt!


Ute är det vitt, vitt, vitt. Ser kallt ut. ÄR kallt! Och vinden börjar synas i träden. De har ju gått ut med Storm 2-varning under dagen. Snart är björkarna svarta igen! Om det inte vore så jäkla kallt skulle jag nog ge mig ut o fota lite. Får se. Är lite för bekväm och beroende av vår inomhusvärme just nu....


Bara Maken kom iväg med flyget. Hade avgång för en dryg timme sen och då hade det nog inte börjat blåsa än. De är antagligen strax på Arlanda.


Vi har beställt biljett till Storpigan. Hon åker ner till Dalarna för körkortsutbildning i mars. Två veckors kraschkurs som jag brukar kalla det. Inte att hon ska lära sig att krascha, utan direktöversättningen från amerikanskans Crash Course... Snabbkurs. Bra att det händer nånting.


Av Kvasthilda - 26 januari 2010 09:00


Tema nr 64 Frimärke

27/365


Jag älskar frimärken. Det är kul att se alla färgglada små rutor på kuvert och paket. Idag är frimärkena inte lika roliga, med de självhäftande klisterlapparna. Känns inte "äkta". Ett frimärke ska ha struktur och smaka apa när man slickar på det. Om man nu inte fuskar o använder en fuktad svamp. Har gjort det också. Speciellt när jag hjälpte pappa skriva alla julkorten när jag växte upp. Idag är det väl mest där de används, frimärkena. På julkort. Det mesta av annan korrespondens sköts via datorerna idag. Jag köpte alltid en massa rabattfrimärken när de var på tapeten i slutet av åttio- o början på nittiotalet. De där som verkligen kunde kallas rabattfrimärken. O fortfarande kan! De första rabattmärkena med tryckta valörer var mer värda än vad de valörlösa märkena är idag.

Ett tag prenumererade jag på nya häften. De kom i brevlådan nån dag innan de släpptes hos Posten. För det var medan vi fortfarande hade Posten. O Posten Frimärken finns i Kiruna :-) Jag sökte faktiskt jobb där en gång i tiden. De sökte folk till tryckeriet. Minns inte om det var för märkespaketeringen eller själva tryckeriet. Fick inte jobbet. Minns inte varför. Antagligen den där Moment 22-regeln. Ingen arbetserfarenhet - kontra inget arbete. Ja, den omöjliga ekvationen att inget jobb på något sätt kan alstra erferenhet... Nåja, det var då det.


Det ges ut massor med jubileumsmärken av olika slag. Det jag till slut valde efter många om o men (o letande efter bland annat en stor kartongskiva, som var en sida på en kartong skickad från Malaysia, som har hela sidan om 30x40 cm fullproppad med frimärken) blev ett av dessa jubileumsmärken. Astrid Lindgren 100 år. Hon skulle ha fyllt hundra år 2007. Mycket sån't. Skulle ha. Ja vadå? Om inte om vore. Gone is gone. Men hennes fantastiska böcker lever kvar. Och på märket finns en av hennes mest älskade figurer, illustrerad av Björn Berg. Emil i Lönneberga. På bilden som märket är fästat vid syns Astrid och Inger Nilssons Pippi Långstrump. Min farmor gillade inte Pippi. Konstig flicka med underliga idéer. Så beter sig inte flickor. Prussiluskan all over again :-)


 


Vi har även egna märken i Kiruna, hos vårt lokala postföretag, Kiruna Mail. Här är ett två faktiskt FYRA exempel på det. Fast två. Olika. Norrsken o Kiruna Kyrka.

 

Som av en händelse kom det just idag ett brev frankerat med just ett gammalt rabattfrimärke (och stämplat med järnvägsvagn... var är det? Västerås? Nä Alvesta). Ett knöligt och eländigt kuvert och frimärket har fått sig en törn i postgången, men det sitter där. Värt frakt för hundra gram! 1.40 står det på det.

 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards